Jag har en fundering kring en korsning i Stockholm som är lite ovanligt utformad.
I korsningen sveavägen-vanadisvägen (https://www.google.com/maps/search/stockholm/@59.3441759,18.0484134,453a,35y,13.94h,44.82t/data=!3m1!1e3) finns trafiksignal både före och efter korsningen när man kör norrut på sveavägen. När de som ska svänga vänster in på sveavägen från vanadisvägen har grönt är det således rött för dem efter korsningen. Det märkliga är att så gott som samtliga bilförare från vanadisvägen verkar tolka det som att denna signal inte gäller dem och kör mot rött här. Jag är ganska säker på att man inte får köra mot rött men samtidigt vågar jag inte anta att alla andra har fel. Är det jag som är förvirrad?
Vad är poängen med denna extra trafiksignal? Bilarna från vanadisvägen har ju redan väjningsplikt mot fotgängarna på övergångsstället. Varför finns den bara på vänster sida om vägbanan?
Jag har varit nära på att bli påkörd flera gånger när jag gått på övergångsstället mot grön gubbe. Jag vet inte vad som är problemet men något med den här korsningen verkar göra bilförarna förvirrade.
Som jag ser det: man vill ha två rödljus rakt fram för att förstärka, men det finns ingen bra plats innan korsningen, så det ena rödljuset får sitta på refugen efter korsningen.
Signalen gäller alltså inte de som kommer från Vanadisvägen och svänger ut på Sveavägen.
Man kan se det på detta sätt också: Alla signaler sitter i samma korsning och varje bil har bara en enda signal att följa i den aktuella korsningen. Får jag grönt vid Vanadisvägen behöver jag inte titta på andra signaler av samma typ i samma korsning, eftersom de tillhör andra bilar.
Ah, det förstås. Jag har nog aldrig blivit förvirrad av detta vid körning och därför inte funderat över det tidigare. Märkligt nog verkar den här situationen med extrasignal efter korsningen inte tas upp i min teoribok.
Jag reagerade i det här fallet för att det hänt flera gånger att bilister försöket meja ner mig på sveavägen. Vad kan det vara med den här korsningen som gör att de inte släpper fram fotgängare?
Är det signifikanta här att signalen bara står på vänster sida? Alltså att om en signal bara finns på vänster sida så gäller den inte mig utan är en förstärkning till en tidigare signal.
Teoriboken skulle bli för lång om alla olika egenheter och unika lösningar togs med, tror jag.
Jag tror på hjärnsläpp. Korsningen är lite konstig, tänker främst på den långa refugen. Reptilhjärnan säger ”gående borde ha rött här”.
Angående signal till vänster: nej, det är inte avgörande. Samma bedömning skulle gälla om det satt en signal till höger också. Det signifikanta är vinkeln på signalerna (de är riktade till andra trafikanter) samt att de sitter i samma korsning. Man får inte grönt och sedan rött i en och samma korsning av olika signaler när man fortfarande befinner sig i korsningen.
Jag har en fundering kring en korsning i Stockholm som är lite ovanligt utformad.
I korsningen sveavägen-vanadisvägen (https://www.google.com/maps/search/stockholm/@59.3441759,18.0484134,453a,35y,13.94h,44.82t/data=!3m1!1e3) finns trafiksignal både före och efter korsningen när man kör norrut på sveavägen. När de som ska svänga vänster in på sveavägen från vanadisvägen har grönt är det således rött för dem efter korsningen. Det märkliga är att så gott som samtliga bilförare från vanadisvägen verkar tolka det som att denna signal inte gäller dem och kör mot rött här. Jag är ganska säker på att man inte får köra mot rött men samtidigt vågar jag inte anta att alla andra har fel. Är det jag som är förvirrad?
Vad är poängen med denna extra trafiksignal? Bilarna från vanadisvägen har ju redan väjningsplikt mot fotgängarna på övergångsstället. Varför finns den bara på vänster sida om vägbanan?
Jag har varit nära på att bli påkörd flera gånger när jag gått på övergångsstället mot grön gubbe. Jag vet inte vad som är problemet men något med den här korsningen verkar göra bilförarna förvirrade.
Om jag sett rödljuset innan övergångsstället hade jag stannat men om jag kom från Vanadisvägen hade jag troligtvis missat trafikljuset där och bara antagit att jag haft grönt. Såklart hade jag stannat för fotgängare/cyklister, klumpigt att missa det steget, bör man ju vara uppmärksam på alltid.