Jag har en fundering kring en korsning i Stockholm som är lite ovanligt utformad.
I korsningen sveavägen-vanadisvägen (https://www.google.com/maps/search/stockholm/@59.3441759,18.0484134,453a,35y,13.94h,44.82t/data=!3m1!1e3) finns trafiksignal både före och efter korsningen när man kör norrut på sveavägen. När de som ska svänga vänster in på sveavägen från vanadisvägen har grönt är det således rött för dem efter korsningen. Det märkliga är att så gott som samtliga bilförare från vanadisvägen verkar tolka det som att denna signal inte gäller dem och kör mot rött här. Jag är ganska säker på att man inte får köra mot rött men samtidigt vågar jag inte anta att alla andra har fel. Är det jag som är förvirrad?
Vad är poängen med denna extra trafiksignal? Bilarna från vanadisvägen har ju redan väjningsplikt mot fotgängarna på övergångsstället. Varför finns den bara på vänster sida om vägbanan?
Jag har varit nära på att bli påkörd flera gånger när jag gått på övergångsstället mot grön gubbe. Jag vet inte vad som är problemet men något med den här korsningen verkar göra bilförarna förvirrade.