Start > Körkortsforum > Autohold&Backkamera

Autohold&Backkamera

hejsa 2021-01-06 02:11 ! Citera #
Hej!
Eftersom jag snart har uppkörning har jag övat de senaste 2 månaderna på att köra utan autohold helt och försökt att inte använda mig utav backkameran (ibland kan jag inte inte titta på kameran för det underlättar otroligt mkt).

Autohold gör att bilen inte rular vid lutning, jag har lärt mig att starta i branta backar med endast koppling och gas (alltså utan autohold) med bakomvarande trafik. Backkameran är största oroo’n, utan den har jag svårt för mig att se (kan inte se) linjer som är på marken vid parkering. Är det tillåtet att öppna dören medans man backar?

Vilka av dessa hjälpmedel tillåtna under uppkörning? Kommer de vara på automatiskt, vad säger inspektören ifallar jag trycker på autohold för att under lätta körningen (bedöms deta negativt)?

Även parkerings bromsen är automatiskt, man kan åka helt utan att använda sig utav den. Har det funnits tillfällen där man bör eller ska använda sig utav parkerings bromsen under uppkörningen?

Tack så mycket för svar, uppkörning väldigt snart (Farsta).
Gäst 2021-01-06 15:09 ! Citera #
Kör du upp med trafikverkets bil så får du hoppas på att du får en bil med backkamera, annars tror jag att är okej att använda sig av den, fast inte för mycket. Mitt tips är att hitta nån tumregel för hur du ska parkera t.ex. att du ska kunna se den andra bilen framsida i sidospegeln osv.

Parkeringsbromsen ska du använda när du har parkerat, förstås. Annars är det bromspedalen som gäller.

Tänk inte för mycket på dessa grejer! Det du visar på provet är att du är trafiksäker och orsakar ingen risk för dig själv eller de andra... Små misstag kan du göra så länge du inte upprepar dessa under hela uppkörningen.

Lycka till!!
tut 2021-01-11 18:50 ! Citera #
På min uppkörning hade bilen backkamera! Körde manuell.
Vet ej om autohåll för startade ej i backe :)
Gäst 2021-01-12 07:58 ! Citera #
Enkla svaret är väl att man absolut får använda backkameran, men man ska inte stå helt handlingsförlamad om den inte är aktiverad.

Om du tittar på backkameran, men också runt i speglar/rutor litegrann, är det normalt och godkänt beteende.

Om du däremot är totalt fixerad på kameran och gör det tydligt att du litar blint på den, så kanske inspektören stänger av den (vet inte, men rimligt).
Gäst 2021-01-12 16:06 ! Citera #
Autohold? Haha, vafan är det :| Du måste kunna släppa bromsen och fånga upp bilen med gasen utan att rulla en centimeter. Eller ja.... om du vill vara top kek i alla fall. Dagens kids vet ju inte hur man kör bil :o Autohold, backkamera vad kommer näst? Styrservo eller ? :x haha!
Gäst 2021-01-12 17:10 ! Citera #
Finns autohold på manuell också? Trodde bara det fanns på automat :?

Senaste foruminläggen

Rubrik
3
I dag 09:43
1
I går 22:06
2
I går 12:10
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov