Start > Körkortsforum > Farthinder

Farthinder

Gäst 2021-01-04 12:20 ! Citera #
Hej

När ska man växla ner Inför en rundel, sväng, hinder och så vidare. Jag fick lära mig att man ska växla ner väldigt nära hindret eller svängen och detta fick jag lära mig av min far. Men magkänslan säger något annat. Min fråga är att när ska man växla ner. Om ni kan inkludera motorbromsning med ert svar skulle detta vara toppen.
Hehe 2021-01-04 17:54 ! Citera #
Det beror väl på hur övriga bilar framför kör, om du är ensam är det väl bara vänta med att växla ner tills det att du måste sakta ner lite pga rondellen.. alltså så sent som möjligt..
Lastbilstjejen 2021-01-08 21:29 ! Citera #
Du ska växla ner i så pass god tid att du ska kunna köra vidare över farthindret/rondellen utan att behöva stanna om det är fritt från övrig trafik.
Kör fram mot en rondell på en uppkörning och bromsar ner bara några meter innan så kommer du inte bli godkänd!

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo