Start > Körkortsforum > Avfart på motorväg

Avfart på motorväg

Emma 2020-12-31 18:11 ! Citera #
Om jag inte har helt fel för mig har jag läst någonstans att man inte får sakta in på motorväg/motortrafikled förrän man är på själva avfarten (alltså man har svängt ut i det fältet), för att inte stoppa upp trafiken på motorvägen. Stämmer det?

Problemet blir ju isåfall att man ibland måste bromsa ganska kraftigt när man väl är på avfarten. Kan mycket väl vara så att jag minns fel, men vill bara fråga för att vara säkre.
Björn He 2020-12-31 19:53 ! Citera #
Man bör ju undvika sänkning av sin hastigheten före avfartskörfältet, om det är möjligt med hänsyn till omständigheter som väglag och väderlek, men om man är tvungen att sänka sin hastighet innan avfartsfältet så anser jag att det bör vara okej, eftersom ju körningen måste anpassas efter rådande omständigheter.
Gäst 2020-12-31 22:51 ! Citera #
Det är okej att bromsa om ingen är bakom dig, hade dock inte gjort så på en uppkörning. Behöver du sänka farten lite innan så släpp helt enkelt på gasen lite innan avfarten.
Björn He 2021-01-01 15:20 ! Citera #
Gäst 2020-12-31
Det är okej att bromsa om ingen är bakom dig, hade dock inte gjort så på en uppkörning. Behöver du sänka farten lite innan så släpp helt enkelt på gasen lite innan avfarten.
Men bakomvarande måste ju samtidigt hålla tillräckligt stort avstånd till framförvarande fordon för att hinna stanna för att undvika kollision med det framförvarande fordonet, i händelse att det sänker sin hastighet eller stannar.

Jag kan säja en sak: En varm försommardag blev jag påkörd av en långtradare som av någon orsak körde för nära bakom mig, och när jag stannade framför en cirkulationsplats för att iaktta väjningsplikt mot fordon som redan befann sig i cirkulationen, då körde plötsligt den bakomvarande lastbilen rakt in i ”arslet” på min bil. Men eftersom inte damen som körde lastbilen höll tillräckligt stort avstånd bakom min bil, trots att avstånd till framförvarande fordon måste vara tillräckligt stort för att hinna stanna för att undvika kollision, så blev hon utdömd som (själv) vållande till kollisionen, medan jag själv däremot gick fri.
^Jag tycker personligen att långtradarföraren borde ha kunnat uppmärksamma i tid att min bil som var framför var på väg att stanna framför rondellen för att iaktta väjningsplikt. Men orsaken till att inte hon stannade i god tid bakom min bil kan väl ha varit att hon körde i för hög hastighet av någon okänd orsak.
Gäst 2021-01-03 19:51 ! Citera #
Björn He 2021-01-01
Men bakomvarande måste ju samtidigt hålla tillräckligt stort avstånd till framförvarande fordon för att hinna stanna för att undvika kollision med det framförvarande fordonet, i händelse att det sänker sin hastighet eller stannar.

Jag kan säja en sak: En varm försommardag blev jag påkörd av en långtradare som av någon orsak körde för nära bakom mig, och när jag stannade framför en cirkulationsplats för att iaktta väjningsplikt mot fordon som redan befann sig i cirkulationen, då körde plötsligt den bakomvarande lastbilen rakt in i ”arslet” på min bil. Men eftersom inte damen som körde lastbilen höll tillräckligt stort avstånd bakom min bil, trots att avstånd till framförvarande fordon måste vara tillräckligt stort för att hinna stanna för att undvika kollision, så blev hon utdömd som (själv) vållande till kollisionen, medan jag själv däremot gick fri.
^Jag tycker personligen att långtradarföraren borde ha kunnat uppmärksamma i tid att min bil som var framför var på väg att stanna framför rondellen för att iaktta väjningsplikt. Men orsaken till att inte hon stannade i god tid bakom min bil kan väl ha varit att hon körde i för hög hastighet av någon okänd orsak.
Nu gällde detta en avfart och inte en cirkulationsplats.

Bara en poäng.

Avstånd är viktigt.

Innan Avfart, blinka, innanför linjen börja bromsa.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor