Start > Körkortsforum > Körkortstillstånd och övningsk…

Körkortstillstånd och övningskörning

Anonym 2020-12-28 22:25 ! Citera #
Jag har precis fyllt 16 och har därför vissa frågor som jag hoppas kunna få svar på.
Kostar körkortstillståndet någonting eller är det endast synundersökning som kostar, behöver man gå till läkare för hälsoundersökning?
Jag planerar att börja övningköra privat redan nu för att behöva ta så få lektioner på körskolan som möjligt. Hur länge innan uppkörning började ni övningsköra på skolan och hur ofta?
Rekomenderar ni att endast köpa teoripaket online eller även boken? Hur ofta och länge tränade ni på teorin? Hur lärde ni er bäst?
Var de hårde under uppkörningen och klarade ni det på första försöktet? Hur gick det på teoriprovet?
Skulle vara väldigt tacksam för svar då jag vill lägga upp min övningskörning och teoriplugg på bästa sätt :D
Prof 2020-12-29 23:14 ! Citera #
Anonym 2020-12-28
Jag har precis fyllt 16 och har därför vissa frågor som jag hoppas kunna få svar på.
Kostar körkortstillståndet någonting eller är det endast synundersökning som kostar, behöver man gå till läkare för hälsoundersökning?
Jag planerar att börja övningköra privat redan nu för att behöva ta så få lektioner på körskolan som möjligt. Hur länge innan uppkörning började ni övningsköra på skolan och hur ofta?
Rekomenderar ni att endast köpa teoripaket online eller även boken? Hur ofta och länge tränade ni på teorin? Hur lärde ni er bäst?
Var de hårde under uppkörningen och klarade ni det på första försöktet? Hur gick det på teoriprovet?
Skulle vara väldigt tacksam för svar då jag vill lägga upp min övningskörning och teoriplugg på bästa sätt :D
Allt med kostnader och liknande finns att hitta på transportstyrelsen eller trafikverkets hemsidor. Har inte allt memorerat så enklast att kolla där.

Personligen körde jag väldigt sporadiskt när jag var 16. Bekantade mig mest med bilen och började så smått ta mig ut i trafiken. För mig handlade det året mest om att bygga en stabil grund som skulle kunna utvecklas.

När jag fyllt 17 började jag ta tag i grejer på riktigt. Körde med min pappa en gång i veckan under ungefär ett halvår. Var också på bilsemester så fick förmånen att köra i okända områden. Bor uppe i Jämtland men hade innan min uppkörning övningskört i både Norrköping och utanför Göteborg! Väldigt nyttigt.

I mars i år skrev jag in mig på körskola. Hamnade till slut på 15 lektioner, försökte boka så regelbundet som möjligt. Tips är att vara noga med att läsa recensioner innan du bestämt körskola. Jag hade turen som fick en väldigt bra sådan, men alla är inte så tursamma.

Pluggade teori samtidigt som jag övade praktisk körning. Läste igenom boken två gånger, kan rekommendera att du ska köpa den, finns information där inne som släktingar glömt sen länge. Jag gjorde också online-test när jag kände mig säker på teorin. Nötade som sjutton. Gjorde minst två fullständiga online-test (65 frågor) om dagen sista månaden innan teoriprovet.

Den 10 augusti klarade jag teorin med 60/65 på första försöket. Den 20 augusti klarade jag också uppkörningen på första försöket. Det var en stundvis ångestfylld resa, ska erkänna att jag funderade på att ge upp vid ett par tillfällen. Men när man är klar är allt det jobbiga värt det, en ny värld av frihet öppnas.

Avslutar med vad jag tycker är de två viktigaste råden. Öva mycket och öva tidigt. Gör upp din plan för din privata körning och håll dig till den. Med mycket privat körning kan resan bli mycket billigare!

Lycka till!

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor