Start > Körkortsforum > Placering i motorväg med fyra …

Placering i motorväg med fyra körfålt

z 2020-12-19 01:12 ! Citera #
Är höger grundplacering även på motorvägar där det finns fyra körfält i varje riktining? Exempelvis E4:an. Hittar inget ang detta på nätet.
Gäst 2020-12-20 22:21 ! Citera #
z 2020-12-19
Är höger grundplacering även på motorvägar där det finns fyra körfält i varje riktining? Exempelvis E4:an. Hittar inget ang detta på nätet.
Är det 70, välj det körfält som är lämpligast mot mål.

Är det högre hastighet begränsingen högre så håll till höger.
Björn He 2021-06-09 22:58 ! Citera #
På E4/E20 mellan Västberga och Skärholmen är det fyra körfält för trafik söderut och en tillåten hastighet upp till 80 km/tim. Just där är det i regel obligatoriskt att köra i körfältet längst till höger, som dock ofta inte brukar göras. När jag var 19 år och körde där så var det minst en bilist som körde i det näst högra körfältet i ”bara” 70 km/tim och jag körde då om den där bilisten till höger, men jag började ångra det när min före detta universitetskamrat berättade att han körde om en ”mittfältssnigel” på Nynäsvägen tror jag, och han som klarade uppkörningen tredje gången blev kuggad på första uppkörningen med anledningen av ”enbart” misstaget, att han körde om en långsammare bil i mittersta körfältet i höger körfält och inte gjorde ett dubbelt körfältsbyte till vänster körfält före omkörningen.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo