Vad gör man mot nervositeten?
Hade precis min femte uppkörning. Kuggade även denna pga nervositet. Har inga som helst problem med nervositet när jag kör privat eller med bilskola. Det är bara när jag ska bli bedömd under denna halvtimmes körning som det kommer. Börjar bli rejält trött på det faktiskt.
Vad ska man göra för att inte va så nervös?
Och det funkar inte att säga att jag ska försöka att inte tänka på det, för det har jag försökt.
Hej!
Jag är inte psykolog eller så, men hur tänker du kring din uppkörning? Behöver du ändra mindset? Hur upplever du andra situationer där din prestation blir värderad? Du har säkert kompetens och mycket erfarenhet inom något annat område. Vad kan du ta med dig därifrån? Har du svårt att fokusera framåt om du gjort något misstag? Kanske musik i bakgrunden kan funka? - Eller helt tyst? Småprat med inspektören? Intala dig själv innan uppkörningen att du vill visa och kan köra. Det är kul att köra bil! Nervositet brukar minska om man gör något upprepade gånger på rätt sätt med positiv feedback. Tillslut infinner sig en ryggmärgskänsla i det man gör, man agerar instinktivt utan att behöva tänka så mycket. Om man upplever upprepade misslyckanden går det snart troll i det man gör, man tänker för mycket och överanalyserar. Släpp taget. Du kan. Kör!
Kör innan uppkörningen för att komma in i det och lyssna på taggande musik! Och som han andra sa, intala dig själv att det är kul att köra och att du vill visa hur bra du är, you got this! Sen kan du också försöka se på uppkörningen som en ”dyr körlektion”, det värsta som händer är att du kuggar och det är inte hela världen. Lycka till<3
Hej!
Har också kuggat uppkörningen fem gånger och sist jag kuggade var för att jag var så pass nervös att jag knappt ens kunde köra det gick verkligen åt helvetet. Det är superviktigt att man inte är nervös på uppkörningen vet att det känns svårt att hantera men tänk att du redan har körkort och ska visa att du kan det!
Hade precis min femte uppkörning. Kuggade även denna pga nervositet. Har inga som helst problem med nervositet när jag kör privat eller med bilskola. Det är bara när jag ska bli bedömd under denna halvtimmes körning som det kommer. Börjar bli rejält trött på det faktiskt.
Vad ska man göra för att inte va så nervös?
Och det funkar inte att säga att jag ska försöka att inte tänka på det, för det har jag försökt.
Alkohol är känt för att tillfälligt dämpa nervositet. Ta några shots innan uppkörningen så går det bra.
Senaste foruminläggen
Rubrik