Start > Körkortsforum > Brukar de tvinga en att göra o…

Brukar de tvinga en att göra om Säkerhetskontroll om man kuggat första gången (men klarade av SK) ?

Lenny 2020-12-12 11:06 ! Citera #
Jag gjorde första prov hos Farsta och kuggade tyvärr. Dock lyckades jag klara av säkerhetskontrollen.

Hur stor chans tror ni man slipper behöva göra om säkerhetskontrollen andra omgången om man klarat det på första?

Ska köra med samma bil och hos samma trafikskola (dvs jag hyr samma bil hos trafikskolan).

Kommer de att tvinga mig göra om säkerhetskontrollen då? Ingen stor grej men det är ju bra om man slipper behöva tänka på det vid omprovet dvs.


Och finns det chans att man får lov att köra samma rutt vid omprov eller är det noll chans?
Yrkeschauffören 2020-12-12 13:16 ! Citera #
Hej! Tvingar gör dom nog inte, men inspektören kanske undrar om du vägrar. Tror dom har rätt att be dig göra kontroll igen. Kan ju också vara i bådas intresse att exempelvis kolla däcken om det är vinterväglag eller att helljus/halvljus funkar vid eventuell mörkerkörning...
Yrkeschauffören 2020-12-12 13:22 ! Citera #
Tror inte att du får köra samma rutt om du frågar...men det kan ju möjligen bli slumpmässigt så att du får köra samma rutt ungefär om det är en annan inspektör. Den inspektören vet nog inte var du körde senast...
Albin 2020-12-12 16:03 ! Citera #
Lenny 2020-12-12
Jag gjorde första prov hos Farsta och kuggade tyvärr. Dock lyckades jag klara av säkerhetskontrollen.

Hur stor chans tror ni man slipper behöva göra om säkerhetskontrollen andra omgången om man klarat det på första?

Ska köra med samma bil och hos samma trafikskola (dvs jag hyr samma bil hos trafikskolan).

Kommer de att tvinga mig göra om säkerhetskontrollen då? Ingen stor grej men det är ju bra om man slipper behöva tänka på det vid omprovet dvs.


Och finns det chans att man får lov att köra samma rutt vid omprov eller är det noll chans?
Det är upp till inspektören att avgöra om du ska göra säkerhetskontrollen igen, även om du klarade den första gången.
Men den är ju inte speciellt svår, så det är ju inget att vara nojig över :D

Gällande rutten så kan det bli samma rutt som sist, men troligtvis så kommer du få köra en annan rutt.
Jag kuggade tre gånger innan jag satte uppkörningen, och jag fick köra olika rutter varje gång fast jag fick samma inspektör vid varje uppkörningstillfälle.
Kerran 2020-12-13 00:48 ! Citera #
Jag körde upp totalt 3 ggr innan jag klarade det och de två sista gångerna så testade de inte SK då de såg jag klarat den på 1:a.
Björn He 2020-12-13 21:38 ! Citera #
Kerran 2020-12-13
Jag körde upp totalt 3 ggr innan jag klarade det och de två sista gångerna så testade de inte SK då de såg jag klarat den på 1:a.
Jag klarade också körprovet på tredje försöket (men teoriprovet däremot på andra försöket) och behövde också bara göra säkerhetskontroll på första försöket. Jag behövde dock bara göra en liten enkel säkerhetskontroll, som var att kontrollera att handbromsen är i funktion, och för att kontrollera det så behöver man ju bara försöka få bilen att komma i rörelse med handbromsen åtdragen.
Asdf 2020-12-22 00:18 ! Citera #
Inspektören kan om den vill ge dig en ny säkerhetskontroll, men 99% av fallen så nej

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo