Start > Körkortsforum > Uppkörning Sollentuna- Döda vi…

Uppkörning Sollentuna- Döda vinkeln!

Fluffyguzz 2020-12-11 23:36 ! Citera #
Har övningskört och har min efterlängtade uppkörning snart vid Sollentuna. :)

Har bockat av alla moment, allt känns super men får läsa om några som har kuggat för att de inte kollar dödavinkeln- och grejen med internet är att man inte vet om de faktiskt kollade dödavinkeln, eller om dessa personer bara har svårt att acceptera att de i själva verket inte gjorde det, och det får mig att fundera lite...

att påfarten till täby är lite för ”kort” med tanke på att man ska hinna upp till 90km/h, plus att man inte ser något i backspegeln och sidospegeln, döda vinkeln ordentligt förens man är i markhöjd då är det ju redan dags att byta fil till motorvägen då påfarten tar slu, då påfarten börjar på en annan höjd än motorvägen, . Eller jo självklart hinner man med det, men det känns som att spegelrutinen måste gå snabbare där, och att man kanske därför inte anser ha gjort det ”tillräckligt”. Man kollar ju självklart åt vänster medans man kör på påfarten för att ha koll på trafiken så man kan anpassa sig.

Rutinen är ju:
1. backspegel
2.sidospegel
3.dödavinkeln
4. blinka

-- 5 avvakta någon sekund----

6. dödavinkeln
7. byt fil



. Tror ni det hjälper om man ”talar högt”, typ ”mm o döda vinkeln där, ser ut o va tomt!” så att man inte får stämpeln av att man inte kollar döda vinkeln ordentligt? Men samtidigt känner jag, en provförättare kan väll inte missa att man kollar på dödavinkeln? eller? Man måste ju vrida hela huvudet och kolla över axeln, och provförättaren kollar ju på det vid olika moment till exempel påfart, byte av fil, högersväng etc.

Har övningskört mot rotebro också, men där gick det inte lika snabbt på påfarten, vilket gör att man hinner att vara lite mer tydligare med att man FAKTISKT kollar backspegeln, sidospegeln och döda vinkeln.

(Jag vet inte vart jag vill komma med det här, förstår bara inte hur folk antingen missar att kolla på döda vinkeln ordentligt, eller om provförättaren helt och hållet missar att föraren vänder på sitt huvud lol)
Yrkesföraren 2020-12-12 00:20 ! Citera #
Hej!
Jag tror att förarprövaren ser att du tittar i döda vinkeln och uppskattar om du gör det naturligt. Att titta i döda (dolda) vinkeln är ett komplement till spegelrutinerna. En trafiklärare lärde mig en gång att man ser ca 80% snett bakåt i speglarna (beroende på typ av speglar, stolpar osv), återstående kompleterar man genom att titta över axeln. Man behöver inte vrida hela ryggen runt för att nästan titta ut genom bakrutan. Det räcker med att vrida huvudet något och följa med med blicken, snett bakåt och åt sidan, där man förstår att speglarna inte räcker till för att uppmärksamma annan trafik. Du är ju inne på rätt spår där med i vilken ordning du ska titta. Viktigt är också när man tittar, att man tittar innan man flyttar bilen i sidled. Korta påfarter kräver att man är mer allert i sin avsökning och försök att inte fastna med blicken.
Hoppas du blivit något klokare!

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
5
I går 20:04
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest