Start > Körkortsforum > Vilken växel när man stannar v…

Vilken växel när man stannar vid trafikljus?

hejsa 2020-12-08 19:20 ! Citera #
Hur ska man göra? Själv har jag alltid hållt ner kopplingen och broms vid varje trafikljus. Ibland kan det ta en längre tid för att det ska bli grönt, känns inte helt rätt under längre tid.
Hur vill trafiklärarna att man ska göra? Kommer inspektören att kugga mig om de märker att jag har i 1an’s växel under hela tiden när jag väntar på grönt? Ska man istället ha bilen i neutral och sätta på den elektriska parkerings bromsen?

Vad finns det för olikheter, att det drar mer bensin ifall jag har den i neutral men jag sliter mindre på kopplingen?

Tack! :D
Gäst 2020-12-08 19:50 ! Citera #
Det spelar ingen roll om du lägger den i neutral eller har den i ettan. När jag hade min uppkörning hade jag i ettan och tryckte ner kopplingen och klarade det. Gör det du tycker känns bäst.
Björn He 2020-12-08 20:45 ! Citera #
När jag körde upp och blev kuggad på första försöket så brukade jag normalt lägga ur växeln helt och hållet medan jag väntade vid rött ljus. En fördel med det är att man sparar bränsle eftersom motorn stängs av automatiskt när man lägger ur växeln utan kopplingen nedtrampad, åtminstone på de allra nyaste bilarna.
hejsa 2020-12-09 19:52 ! Citera #
Gäst 2020-12-08
Det spelar ingen roll om du lägger den i neutral eller har den i ettan. När jag hade min uppkörning hade jag i ettan och tryckte ner kopplingen och klarade det. Gör det du tycker känns bäst.
Tack så mycket!

Senaste foruminläggen

Rubrik
3
I dag 12:06
3
I dag 09:43
1
I går 22:06
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor