Start > Körkortsforum > 4 avfarts cirkulationsplats

4 avfarts cirkulationsplats

felu9 2020-12-08 13:06 ! Citera #
Vad gäller här, en cirkulationsplats med fyra avfarter, gäller vänster körfält för de markerade avfarterna?

imgur.com/RIEaAJO
Gäst 2020-12-08 13:41 ! Citera #
Har du en länk till hur det ser ut på Google Maps? Jag hade utgått från pilarna i marken och legat i vänster körfält för båda de avfarterna men skylten känns lite otydlig? De flesta skyltarna brukar väl visa vilket körfält som är mest lämpligt, men den visar inte det vilket får mig att tro att det enbart finns ett körfält, eller?
Gäst 2020-12-08 13:44 ! Citera #
Hittade den på Google Maps! Okej så vanlig tvåfilig rondell men varken skylten eller vägmarkeringar är till någon hjälp, då hade jag kört precis som du skrev (men jag lovar inte att det är rätt)!
Gäst 2020-12-12 21:17 ! Citera #
Du ska kolla efter skylt och/eller markeringar i körbanan som visar vilka körbanor ska till vilka avfarter. Om det saknas (vilket det gör i denna rondell där i Norrtälje) så får du välja vilket körfält du vill. Därmed inte sagt att alla är lika lämpliga.

Du borde alltså ta det vänstra/inre körfältet, eftersom det är underlättar för andra mer. Det är också mer förutsägbart eftersom vänster/inre körfältet brukar vara den man är tvungen att använda när man ska mer än halva vägen runt, i rondeller där det finns en regel.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest