Start > Körkortsforum > Uppkörning Farsta såhär funger…

Uppkörning Farsta såhär fungerade det för mig

Roggi 2020-12-07 17:13 ! Citera #
Vet att flera brukar efterfråga hur en uppkörning går till så jag tänkte dra lite kort om min från idag i Farsta.

Min bakgrund är att jag väntat länge på att ta körkortet men nu som 38-åring gett det ett försök.
Jag bara kört i körskola, tanken var att köra mer privat men covid och nya restriktioner satte stopp.
En plan var uppsatt och uppkörningen var bokad sedan en tid tillbaka. Har kört i stort sett alla lektioner söder om stan, så jag var hyfsat bekant med området (vägar, avfarter, vilka hastigheter mm). Rekommenderat är att ni kör i området där ni kör upp, ffa på slutet.

Körde en uppvärmningssession innan och den kändes väldigt bra. Några skavanker men troligen inget avgörande.
Väl på plats (kom ca en kvart innan utsatt tid) gick jag på toa och tryckte en banan. Min instruktör var punktlig och dök upp vid 13:00 som var utsatt tid. Har läst här inne att flera varit nöjda med Suzanne och därför blev jag glad när det var henne jag fick. Hon är väldigt enkelt och trevlig och förklarar tydligt att de är där för att hjälpa och inte stjälpa. Trodde jag skulle vara nervös men kände mig ganska lugn. Kanske för att de senaste körningarna gått bra.

Väl i bilen fick jag göra en mindre kontroll, styr- bromsservo och tutan.

Ut från TV och vänster, höger i rondellen och ut på 73:an mot Sthlm. En del trafik men ingen större fara. Körde ett tag och tog av mot Bagarmossen för att sen vika av mot Enskede. In i ett villa område i Gamla Enskede och fick där vända i en liten t-korsning. Valde att köra framåt och sen backa runt hörnet. Sen via Dalen och mot Globen för att sedan ta av och komma ut på motorvägen igen. Kommer inte ihåg de sista detaljerna hemåt men det kändes bra. Låg ngt tight i en trafikkorsning mot mötande bilar som skulle ta vänster men ingen fara. Suzanne påpekade detta när vi var klara men sa direkt att jag klarat det. Jag fick välja hur jag ville parkera i Farsta och valde att köra rakt in på en ledig plats - bekvämt.

Surrealistisk känsla men kul att gamla hundar kan lära sig att sitta.
Hoppas detta kan hjälpa ngn, bara att fråga om ni undrar ngt.
Gäst 2020-12-07 17:22 ! Citera #
Roggi 2020-12-07
Vet att flera brukar efterfråga hur en uppkörning går till så jag tänkte dra lite kort om min från idag i Farsta.

Min bakgrund är att jag väntat länge på att ta körkortet men nu som 38-åring gett det ett försök.
Jag bara kört i körskola, tanken var att köra mer privat men covid och nya restriktioner satte stopp.
En plan var uppsatt och uppkörningen var bokad sedan en tid tillbaka. Har kört i stort sett alla lektioner söder om stan, så jag var hyfsat bekant med området (vägar, avfarter, vilka hastigheter mm). Rekommenderat är att ni kör i området där ni kör upp, ffa på slutet.

Körde en uppvärmningssession innan och den kändes väldigt bra. Några skavanker men troligen inget avgörande.
Väl på plats (kom ca en kvart innan utsatt tid) gick jag på toa och tryckte en banan. Min instruktör var punktlig och dök upp vid 13:00 som var utsatt tid. Har läst här inne att flera varit nöjda med Suzanne och därför blev jag glad när det var henne jag fick. Hon är väldigt enkelt och trevlig och förklarar tydligt att de är där för att hjälpa och inte stjälpa. Trodde jag skulle vara nervös men kände mig ganska lugn. Kanske för att de senaste körningarna gått bra.

Väl i bilen fick jag göra en mindre kontroll, styr- bromsservo och tutan.

Ut från TV och vänster, höger i rondellen och ut på 73:an mot Sthlm. En del trafik men ingen större fara. Körde ett tag och tog av mot Bagarmossen för att sen vika av mot Enskede. In i ett villa område i Gamla Enskede och fick där vända i en liten t-korsning. Valde att köra framåt och sen backa runt hörnet. Sen via Dalen och mot Globen för att sedan ta av och komma ut på motorvägen igen. Kommer inte ihåg de sista detaljerna hemåt men det kändes bra. Låg ngt tight i en trafikkorsning mot mötande bilar som skulle ta vänster men ingen fara. Suzanne påpekade detta när vi var klara men sa direkt att jag klarat det. Jag fick välja hur jag ville parkera i Farsta och valde att köra rakt in på en ledig plats - bekvämt.

Surrealistisk känsla men kul att gamla hundar kan lära sig att sitta.
Hoppas detta kan hjälpa ngn, bara att fråga om ni undrar ngt.
Kort?
Gäst 2020-12-07 17:22 ! Citera #
Är du man eller kvinna?
Roggi 2020-12-07 17:43 ! Citera #
Man..
Och noterar nu hur jag skrev om det är det som genererat era (ngt märkliga) frågor.
”Jag gick på på toaletten och när jag var klar åt jag en banan för att få lite snabb energi..”
The joke’s on me I guess :)
Alice 2020-12-07 22:08 ! Citera #
Ska också köra upp snart i Farsta. Har du tips på vart man ska köra mkt innan? Och hur förberedde du dig innan kopplat till säkerhetskontroll. Gav Suzanne dig något ytterligare tips? Tack!
Gäst 2020-12-08 01:11 ! Citera #
Roggi 2020-12-07
Man..
Och noterar nu hur jag skrev om det är det som genererat era (ngt märkliga) frågor.
”Jag gick på på toaletten och när jag var klar åt jag en banan för att få lite snabb energi..”
The joke’s on me I guess :)
Uppfatta det också som att du tryckte ut en banan :D och tänkte samtidigt hur hade du tid med det, haha.
hejsa 2020-12-08 01:29 ! Citera #
”gick jag på toa och tryckte en banan”

haha kan inte sluta skratta.
Tack för inlägget kommer ha min uppkörning i Farsta. Har aldrig övningskört i Farsta än hur många gånger tycker du jag borde köra i Farsta innan jag uppkör? Tänkte kankse göra det 3 gånger veckan innan uppkörningen men det kankse är för lite?
Roggi 2020-12-08 10:36 ! Citera #
Alice och Hejsa

Körningen är oftast 30-40 minuter så ett tips är att utgå från Trafikverket i Farsta och sen köra en kvart åt ena hållet och liknande åt andra hållet fast i olika omgångar. Rutterna verkar variera en del men i så gott som alla fallen har man tagit 73:an vad det verkar. Som längst kommer man nog till Haninge söderöver och Globen norröver. Det ska dock sägas att det finns förhållandevis många avfarter däremellan, så ta lite olika vid era körtillfällen och utforska området ni kommer till.
Jag har cirkulerat i Enskede, Skarpnäck, Trångsund, Fagersjö och Farsta bl a. Då får man iaf med ganska många av de moment man granskas på under uppkörningen (motorväg, avfarter, körning i tätort, villaområden, filbyten och testa på olika parkeringar och vändningar i lugnare områden). Har också kört landsväg i Länna vilket är bra för det är en del rondeller på vägen och ibland ganska mkt tung trafik i form av lastbilar som gör att man får tänka lite annorlunda i vissa situationer.
Hur ofta och mkt ni ska köra är svårt att svara på eftersom det helt beror på hur bra ni kör och hur trygga ni är men för mig hjälpte det mentalt att känna till vägar, skyltar mm.

Ang. säkerhetskontrollen så kollade jag klipp på YT för att lära mig grunderna och när det började närma sig uppkörningen gjorde vi lite småtester i bilen (som jag också körde på själva uppkörningen). Tänk dock på att man oftast bara gör säg 1-3 moment och kör du din egna (körskolans) bil slipper du nog också göra inställningar på säte, speglar etc.
Var inte orolig för den biten. Den kommer ni fixa.

Susanne förklarade saker lugnt och sansat och gav nog ingen specifika tips så mer än att de tittar på helheten och att man inte ska tro att man failar vid mindre misstag. Det var dock Susanne som sagt, vågar inte säga vad de andra tänker och tycker men man får väl hoppas att alla är snälla :)

Tänk om man kunde editera sina tidigare inlägg men jag säger det igen, jag ÅT en banan :lol:
pp 2020-12-09 11:35 ! Citera #
Hej,
Vad var det för bil? Var det trafikverkets egna? Vilken säkerhetskontroll fick du göra?
Roggi 2020-12-09 16:54 ! Citera #
Jag körde med trafikskolans bil, en Mini Countryman (manuell).
Fick kolla styr- och bromsservo samt tutan vid min säkerhetskontroll.

Senaste foruminläggen

Rubrik
59
I dag 18:24
5
I dag 17:06
4
I dag 05:37

Teoribok 2025

Körkortsboken
Finns som gratis PDF (367 sidor) och tryckt version (569 sidor)
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se
Gratis körkortsfrågor