Vet att flera brukar efterfråga hur en uppkörning går till så jag tänkte dra lite kort om min från idag i Farsta.
Min bakgrund är att jag väntat länge på att ta körkortet men nu som 38-åring gett det ett försök.
Jag bara kört i körskola, tanken var att köra mer privat men covid och nya restriktioner satte stopp.
En plan var uppsatt och uppkörningen var bokad sedan en tid tillbaka. Har kört i stort sett alla lektioner söder om stan, så jag var hyfsat bekant med området (vägar, avfarter, vilka hastigheter mm). Rekommenderat är att ni kör i området där ni kör upp, ffa på slutet.
Körde en uppvärmningssession innan och den kändes väldigt bra. Några skavanker men troligen inget avgörande.
Väl på plats (kom ca en kvart innan utsatt tid) gick jag på toa och tryckte en banan. Min instruktör var punktlig och dök upp vid 13:00 som var utsatt tid. Har läst här inne att flera varit nöjda med Suzanne och därför blev jag glad när det var henne jag fick. Hon är väldigt enkelt och trevlig och förklarar tydligt att de är där för att hjälpa och inte stjälpa. Trodde jag skulle vara nervös men kände mig ganska lugn. Kanske för att de senaste körningarna gått bra.
Väl i bilen fick jag göra en mindre kontroll, styr- bromsservo och tutan.
Ut från TV och vänster, höger i rondellen och ut på 73:an mot Sthlm. En del trafik men ingen större fara. Körde ett tag och tog av mot Bagarmossen för att sen vika av mot Enskede. In i ett villa område i Gamla Enskede och fick där vända i en liten t-korsning. Valde att köra framåt och sen backa runt hörnet. Sen via Dalen och mot Globen för att sedan ta av och komma ut på motorvägen igen. Kommer inte ihåg de sista detaljerna hemåt men det kändes bra. Låg ngt tight i en trafikkorsning mot mötande bilar som skulle ta vänster men ingen fara. Suzanne påpekade detta när vi var klara men sa direkt att jag klarat det. Jag fick välja hur jag ville parkera i Farsta och valde att köra rakt in på en ledig plats - bekvämt.
Surrealistisk känsla men kul att gamla hundar kan lära sig att sitta.
Hoppas detta kan hjälpa ngn, bara att fråga om ni undrar ngt.