Start > Körkortsforum > Järfälla December 2020

Järfälla December 2020

Daniel 2020-12-02 21:48 ! Citera #
1. Vänster vid trafikverket och därefter höger i korsningen
2. Körning mot centrum och 1a avfart i cirkulationen
3. Högerregel korsningar och hastighet 30km/h.
4. Mot E18 Stockholm där fick man vända i hjulsta-rondellen tillbaka mot Jakobsberg (Viktigt med spegelrutiner)
5. E18 mot Oslo och där körde vi av vid Jakobsberg och vidare mot Viksjö
6. Backparkering mellan två bilar
7. Parkering vid trafikverket valfri P-plats

Tips!
1. Prata med inspektören och visa att du kan köra lugnt och trafiksäkert
2. Följ reglerna och visa att du kan samspela med andra trafikanter
3. Håll hastigheten och ha koll på gående/cyklister
Bro 2020-12-03 13:14 ! Citera #
Damn Daniel fan vad grym du är. Det finns inte en enda människa som varit såhär tydlig och ärlig med vart de körde, tack!!!
Jag ska göra samma sak efter min uppkörning här i Västerås
Johanna 2020-12-03 15:58 ! Citera #
Jag ska köra upp nu i veckan i Järfälla (tredje uppkörningen), så detta inlägg var väldigt uppskattat :D Jag vill verkligen fixa det nu, så orolig dock för att få typ fickparkering i backe som sist vilket gick åt skogen... :( Varför ska fickparkering och backparkering vara så knepigt? :(
Daniel 2020-12-03 23:05 ! Citera #
Johanna 2020-12-03
Jag ska köra upp nu i veckan i Järfälla (tredje uppkörningen), så detta inlägg var väldigt uppskattat :D Jag vill verkligen fixa det nu, så orolig dock för att få typ fickparkering i backe som sist vilket gick åt skogen... :( Varför ska fickparkering och backparkering vara så knepigt? :(
Försök köra lugnt och ha uppsikt i speglarna, visa att du kan trafikreglerna och kan samspela med trafikanterna. På min uppkörning fick jag endast göra en backparkering, känner inspektören att du är stressad/gör misstag lär han göra förarprovet svårare. Man ska ju kunna vara trafiksäker och lugn i trafiken.

Lycka till Johanna! Kör gärna i Järfälla området så du har koll hur vägarna ser ut!
Daniel 2020-12-03 23:06 ! Citera #
Bro 2020-12-03
Damn Daniel fan vad grym du är. Det finns inte en enda människa som varit såhär tydlig och ärlig med vart de körde, tack!!!
Jag ska göra samma sak efter min uppkörning här i Västerås
Kör hårt och lycka till på uppkörningen! Förstår att du kan vara nervös, men det släpper fort :) :D
Johanna 2020-12-07 07:37 ! Citera #
Jag kuggade... :cry: Så arg och besviken på mig själv. Var för några skitsaker bara pga nervositet :( Omöjligt hitta nya tider nu.
Gäst 2020-12-07 13:00 ! Citera #
Johanna 2020-12-07
Jag kuggade... :cry: Så arg och besviken på mig själv. Var för några skitsaker bara pga nervositet :( Omöjligt hitta nya tider nu.
Vad var det för typ av moment som gick fel?
Daniel 2020-12-07 16:08 ! Citera #
Vem hade du som inspektör?

Vilka moment gick inte bra?
Johanna 2020-12-07 16:56 ! Citera #
Jag körde 15.35, så det var kolsvart ute. Självklart ska man kunna köra i mörker också haha, men jag tyckte att det var lite jobbigare faktiskt att ha uppkörning i mörker jämfört med dagsljus. Jag hade en medelålders kvinna vid namn Lola... Hon var ganska trevlig, jag hade dock uppskattat om hon tagit sig tiden att prata lite med min trafiklärare efteråt (hon skyndade sig iväg).

Iallafall, det jag kuggade på var placering vid ett tillfälle (jag vet dock inte exakt vart detta skedde, frågade två ggr men förstod fortfarande inte, har dock en gissning på att det var i samband med att jag åkte ut från en rondell och skulle ut på motorväg) och sen körde jag lite för långsamt när jag skulle av motorvägen ut på avfarten. Jag VET att det kan vara en trafikfara att köra för långsamt på motorvägen, dock körde många andra i 80 km/h, då det både var mörkt och lite halt...

Jag köper att hon kuggade mig för det, jag är bara arg på mig själv för jag har inte direkt haft några problem med motorväg tidigare...
Gäst 2020-12-08 09:23 ! Citera #
Har kört upp två gånger i Järfälla så tänkte också skriva om vad jag fick göra för att hjälpa folk som ska köra upp där. Båda gångerna körde jag ut från trafikverket och mot centrum, sen tog vi E18 mot Stockholm och avfart Kalhäll. I Kalhäll körde jag båda gångerna in på mindre villaområden och utförde nån parkering eller vändning. Sen tillbaks mot Järfälla via motorväg, och några rondeller väl inne i Järfälla området. När man kör omkring inne i Järfälla är det värt att tänka på att det finns en del rondeller, och en större korsning där högerregeln gäller.
Lycka till alla som har uppkörning!

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov