Start > Körkortsforum > Efter säkerhetskontrollen

Efter säkerhetskontrollen

Gäst 2020-11-18 16:16 ! Citera #
1. Om man kontrollerar alla lampor och sen ska köra iväg gäller det att man har halvljus och parkeringsljus på samtidigt eller hur? Ska man då vrida tillbaka på reglaget till ’O’ (startläget) innan man kör eller ska man manuellt ställa in det till halv- och parkeringsljus? I den bilen jag övningskör med så lyser bara parkeringsljuset när jag har reglaget i grund-läget.

2. Jag har kört med äldre bilar och har då en spak som handbroms. I de nyare bilar så kan det finnas en knapp, hur fungerar det egentligen? Ska man hålla i knappen en kort stund eller bara ”klicka” till den en gång?

3. I de nya bilarna är det även en knapp istället för att vrida på nyckeln. Hur vet man skillnaden på hur man slår på tändningen och starta motorn? Om man får motorstopp behöver jag vrida tillbaka nyckeln och sedan starta igång den igen men om det är en knapp, trycker man bara på den igen?
kaktus 2020-11-19 00:34 ! Citera #
Hej!

Jag vet svaret på fråga två. Om parkeringsbromsen är elektisk ska du hålla upp den med handen samtidigt som du försiktikt låter bilen rulla iväg för att känna om det tar emot. Om du känner att bilen tar emot fungerar parkeringspromsen! Eftersom den är elektiskt är den väldigt känslig och därför måste man lätta på kopplingen/gasa försiktigt.

På min trafikskola har de en elektiskt parkeringsbroms och detta är vad jag gjorde med min lärare :lol:
Gäst 2020-11-20 14:31 ! Citera #
Gäst 2020-11-18
1. Om man kontrollerar alla lampor och sen ska köra iväg gäller det att man har halvljus och parkeringsljus på samtidigt eller hur? Ska man då vrida tillbaka på reglaget till ’O’ (startläget) innan man kör eller ska man manuellt ställa in det till halv- och parkeringsljus? I den bilen jag övningskör med så lyser bara parkeringsljuset när jag har reglaget i grund-läget.

2. Jag har kört med äldre bilar och har då en spak som handbroms. I de nyare bilar så kan det finnas en knapp, hur fungerar det egentligen? Ska man hålla i knappen en kort stund eller bara ”klicka” till den en gång?

3. I de nya bilarna är det även en knapp istället för att vrida på nyckeln. Hur vet man skillnaden på hur man slår på tändningen och starta motorn? Om man får motorstopp behöver jag vrida tillbaka nyckeln och sedan starta igång den igen men om det är en knapp, trycker man bara på den igen?
1. Ställ in det ljus du vill ha, alltså halvljus.
2. Du aktiverar knappen och då lyser den om handbromsen är aktiverad.
3.Du kan hålla in knappen i någon sekund för att bara slå på tändningen men kan såklart vara olika på bilar. Lättast är ju bara att fråga inspektören. (vilket är tillåtet)
Gäst 2020-11-20 20:13 ! Citera #
Finns det inget autoläge man ställer in lysen på? Ofta ser jag att den är inställd på ’O’ från början och att halvljuset fortfarande är på.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov