Start > Körkortsforum > Bländad av helljus

Bländad av helljus

Wtf 2020-11-17 00:08 ! Citera #
Så jag skulle köra hem en trevlig arbetsdag. Ganska ny på det här med körkortet. Det är mörkt ute. Under bilfärden i en tätort, stöter jag på en stor jeep liknande bil. I samband med att vi båda svänger åt samma håll så kör jag för nära den bilen. Nästan kollision men inget hände, föraren tutade - ok. Inget jag gjorde medvetet liksom, men borde varit mer vaksam. Så den här truckliknande bilen kör bakom mig (vi är påväg mot samma håll) sätter på helljusen under ett par minuter för att blända mig och jävlas. Måste nämna här att jag passerar flera övergångsställen etc. Dvs otroligt farligt för både mig och trafikanter att inte kunna se vad som händer på vägen framför mig. Har helljuset i ögonen, och jag kör en liten bil- så bakomvarande bils helljus ligger direkt på min backspegel. Var i chock en stund efteråt. Skrev såklart ner regnumret. Kan jag anmäla? Finns det något annat att göra? Beteendet var barbariskt.
Gäst 2020-11-17 09:21 ! Citera #
Säker på att det var helljus.

Då den bilen du beskriver en Jeep är ju stor bil, och lyktorna sitter högre upp så halvljusfan bländar en rom nör de är bakom.

Om du upplever detta bländande så finns det en liten spak på innerspegeln som man vippar på så avbländar den.

En del bilars innerspegel har automatisk.

Ex på manuellt reglage.
www.volvocars.com/se/support/manuals/xc90/2017w46/rutor-glas-och-speglar/backspeglar/justera-backspeglarnas-avblandning
Wtf 2020-11-17 21:24 ! Citera #
Ska kolla upp det här med spegeln. Vet du om det är idé att anmäla för vårdslöshet i trafiken eller något? :?
Gäst 2020-11-17 23:09 ! Citera #
Wtf 2020-11-17
Ska kolla upp det här med spegeln. Vet du om det är idé att anmäla för vårdslöshet i trafiken eller något? :?
Get over it.

Anmäl, men kommer inte leda nånvart alls.

Om du har bevis som dashcam bakåt...då kan det bli något.

Eller att polisen var på plats.
Jacob 2020-11-19 10:40 ! Citera #
En annan tanke också är att leta efter första bästa ställe (typ busshållplats) att blinka in och släppa förbi bilen. Om det är en aggressiv förare med någon form av ”road rage” som upplever att de ska visa sitt missnöje så är det bäst att bara distansiera sig från dem. Förhoppningsvis blir deras ego tillräckligt nöjt av att få åka före.
Wtf 2020-11-19 21:30 ! Citera #
Jag har inte kamera på bilens baksida och inte heller såg jag polisen i närheten. Men det höll på i flera kilometer så andra har förmodligen sett det. Vissa är på riktigt psychos.
Jag tänkte vid något tillfälle att jag kanske skulle stanna bilen någonstans. Problemet var att jag främst inte såg riktigt vad jag hade framför mig, sen tänkte jag för mig själv också att jag inte skulle låta den här idioten få företräda, att han faktiskt skulle ta och lugna ner sig. Till slut så körde han upp bredvid mig och snabbt förbi (vi åkte sen på samma motorväg) så förstår inte vad han fick ut av sitt djungel beteende mer än att agera farligt i trafiken. :x
Gäst 2020-11-19 22:39 ! Citera #
Wtf 2020-11-19
Jag har inte kamera på bilens baksida och inte heller såg jag polisen i närheten. Men det höll på i flera kilometer så andra har förmodligen sett det. Vissa är på riktigt psychos.
Jag tänkte vid något tillfälle att jag kanske skulle stanna bilen någonstans. Problemet var att jag främst inte såg riktigt vad jag hade framför mig, sen tänkte jag för mig själv också att jag inte skulle låta den här idioten få företräda, att han faktiskt skulle ta och lugna ner sig. Till slut så körde han upp bredvid mig och snabbt förbi (vi åkte sen på samma motorväg) så förstår inte vad han fick ut av sitt djungel beteende mer än att agera farligt i trafiken. :x
Jappo.

En del har bekräftelse behov av ”me me me and nobody else but me matters” och rättfärdigar sitt betende som det ”rätta” och alla andra har fel och känner att deras uppgift är att visa andra att de har fel, bla genom aggressivt beteende..
Björn He 2021-07-09 15:14 ! Citera #
Det är faktiskt ett trafikregelbrott att blända någon annan fordonsförare med helljus och med dimbakljus också för den delen. Helljus skall i regel användas i gryning, skymning eller mörker i syfte att lysa upp en längre sträcka av vägområdet framför, men vara släckt när avståndet till framförvarande eller mötande fordonsförare är såpass litet att föraren riskerar att bländas; enklaste sättet att reglera helljus tycker jag är att hålla in spaken för körriktningsvisaren, för då lyser ju helljuset, och släppa spaken för att släcka det, för det slocknar ju automatiskt då, fast då måste man ju vara extra noga med att hålla i ratten ordentligt men det brukar inte vara några problem för min del.

Likaså får så kallat dimbakljus vara tänt vid kraftigt nedsatt sikt i dimma eller kraftig nederbörd ENDAST på villkoret att ingen bakomvarande fordonsförare riskerar att bländas, dock har jag aldrig själv kört med dimbakljus tänt men jag antar att det tänds i syfte att avge starkare rött ljus bakåt och göra det lättare för bakomvarande att se fordonet bakifrån.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest