Start > Körkortsforum > Enköping

Enköping

Jules 2020-11-16 18:50 ! Citera #
Har någon erfarenhet av uppkörning i Enköping? Berätta gärna lite om hur det var.
Jonathan 2020-11-16 19:44 ! Citera #
Undrar jag med, uppkörning där 25/11
Björn He 2020-11-16 20:46 ! Citera #
Jag skulle anta att vägarna i Enköping är likadana som vägarna i grannstaden Västerås. Jag var i Västerås när jag blev godkänd på körprovet.
Sixten 2020-11-16 21:10 ! Citera #
Finns bara ett rödljus i enköping, många rondeller
Gäst 2020-11-16 22:04 ! Citera #
Kör regelbundet Till Enköping från Bromma.

Precis som ovan skrev.

En hel del Cirkulationsplatser..knappt rödljus. Men det blir fler o fler även på andra orter..

Skitenkel liten stad att köra i.
Jules 2020-11-17 08:38 ! Citera #
Hur går uppkörning till i Enköping?
Jeanette 2021-03-05 00:45 ! Citera #
Hej,
Även om tråden är gammal så önskade jag själv att fått läst mer om uppkörningen i Enköping innan jag gjorde körprovet.
Jag har inte haft möjlighet att köra privat all och har tillbringat 1 år på körskola i kombo med jobb o små barn. Jag hade det tufft med teorin, jag pluggade mycket men saker och ting föll sig inte logiskt eller naturligt för mig, jag var inte intresserad och hade därmed svårt att ta in vad jag läste. Jag pluggade mitt yttersta, trots det, så kuggade jag 6 gånger innan jag klarade teorin med 1 poäng. För mig handlade det inte om behöva plugga, för det gjorde jag tillräckligt, men att förstå vad jag läste var en annan femma.
Uppkörningen började med att man ses vid idrottshuset i enköping. Inspektören bad mig gå in i bilen och han var lugn och vänlig, förstående över min nervositet.
Han förklarade hur det skulle gå till och vilka kriterier han kikar på medans jag kör, manövrering, miljö anpassat, regler o säkerhetskontroll.
Jag behövde kolla styrservon och kolla bromsarna i bilen, inget mer.
Han beskrev vart jag skulle åka, han sa ”nästa hö, nästa vä, följ skylten mot Oslo osv.
Ibland glömde jag vad han sa o man får absolut fråga om man glömmer.
Vi körde genom stan, rondell körning, vänstersväng med filbyte i tvåfilig rondell, där blinkade jag för sent o bytte fil för sent märkte jag själv, jag sa det högt också att det blev tokigt. Vidare genom stan, högerhängd trafikljus, förbi skola med 30 h. Under järnvägsbron och bort mot ica maxi och motorvägen.
Jag tog av o körde ner vä mot motorvägen mot Oslo, gasade på o tänkte att jag inte skulle vara rädd, blinkade, kollade vä spegel, fritt, bytte fil, upptäcker att jag kör i 111 kmh och skylten framför mig står det 100kmh. Jag ville där och då bara kräkas av mitt misstag, det enda jag hade i huvudet var bara att gasa, var inte rädd.
Två klara tabbar hittills.
Tog avfarten mot strängnäs, jag motorbromsar och sen bromsar rejält, det blir 80kmh på avfartssteäckan, men sen blir det 70 o sen ganska snabbt 50 innan en stor rondell, enköpings största rondell, jag upptäcker att jag måste bromsa ganska rejält för att hinna ner, det kändes INTE BRA. Det blev en tung inbromsning. Tabbe 3.
Vi kör vidare mot Tillinge kyrka, landsväg 80kmh. Jag har solen som speglar sig i asfalten o är väldigt otäck, jag berättar högt att jag anpassar farten Pga det, körde i 70.
Jag har mkt bilar bakom mig o ser att jag närmar mig kyrkan, men jag ser ingen skylt o ser ingen väg i sikte in mot höger, som att allt grönt därute bara flyter ihop.
Ja ser till sist en liten skylt o släpper gasen, tittar speglar, byter till vägrenen o använder mig av den innan jag svänger höger för att inte störa bakomvarande trafik. Vägen ligger alldeles bakom skylten, så planera din körning o tänk på att det finns inte mkt tid att bromsa.
Vid kyrkan ska jag backa runt hörn, det fanns ingen tydlig kant att utgå ifrån, inga buskar lr nåt, bara lera o gegga, jag såg inte vad som var vad. Ja gjorde så gott jag kunde o sa högt att det Är svårt utan att ha nåt direkt att följa efter vid backning i kurvan, jag försökte kompensera det dåliga med att överdriva tittandet kring bilen istället att allt var grönt.
när jag var klar med momentet så inser jag att jag nästan är mitt på vägen iallafall samt snett. Jag ber om att få räta upp bilen och göra om, men han ber oss åka därifrån.
Jag kör ut vänster på landsvägen som leder tillbaka tillbaka, o hamnar med två däck på fel körfält innan ja rätar upp bilen i kurvan.
En tabbe till.
Följer skyltar mot sjukhuset o lämnar landsväg , han frågar varför jag kör i 50, då jag missade 70 skylten, jag bekände att jag missade den o svarade att drt är ingen trafikfara att jag körde så sakta, då 50 skylten vid sjukhuset kommer ganska snabbt ändå.
Vi kör genom stan, med ca 4 korsningar med hö regeln, möter tyvärr många som inte förstår den regeln men jag släppte gas o visade att jag är beredd men ändå markerade jag att det är jag som ska åka först, jag velade inte.
Sen tillbaka, 30 min allt som allt.
Han sa att jag tabbade mig på några ställen, men att drt inte var någon trafikfara. Han sa att jag hade koll på läget, planerade min körning, berättade att jag var godkänt o klev ur bilen o gick.
Det som är med just enköping då jag kört delvis på bilskola i sthlm innan ja bytte till enköping, är att gatorna känns väldigt små, trångt, rondellerna är små med mkt trafik i arslet, avstånden är inte okej, det är inte lätt att göra filbyte i rondell för vänstersväng exempelvis, du har nån i arslet lr I sidan hela tiden. Och så vet man att om man gör ett filbyte i rondell så är det alltid du som är skyldig om något händer, det gör inte saken lättare. Därför väljer många att åka i hö filen oavsett vart dom ska blinka ut. Men körskolor vill lära ut innefils byten. Men det vore bra om alla kunde göra likadant så slipper man ev krockar.
Mkt högerregeln genom stan, samt några trafikljus som slår om alldeles för fort så du hinner knappt sätta foten på gasen innan drg blir rött, där är det viktigt i att du är trygg med vad du gör, har du börjat rulla minsta lilla så fortsätt fast det är rött. Öva i enköping innan prov! Endel säger att om man kan hantera bilen så spelar det ingen roll vart du kör, jag håller inte med. Uppkärningsdagen i sig är en skrämmande dag med alla känslor, Enköping är litet o trångt o mkt trafik, du ska ta snabba beslut o det händer mlt framför dig hela tiden eftersom det är så litet. Du kommer till nya situationer efter bara några meter, förstå mig rätt. Man blir väldigt slut av fokuset på ett annat sätt.
Jag kände att det var lättare att köra bil i sthlm för det är mkt små saker i enköping att hinna ha koll på.
Anastasia 2021-05-28 20:56 ! Citera #
Hej Janette
Räcker det med att köra i Enköping ca 2 h innan man har uppkörning. Inte samma dag såklart men nångång innan?
Harre 2021-07-01 00:34 ! Citera #
Hej!
jag hade taxi uppkörning i Enköping. provet började med att trafik inspektör förklarade om att hur bedömnings skulle gå till.
Hen sa
”det är ett yrkes körprov. Dina kund/kunder behöver känna trygg, lugnt och säker medan de sitter i bilen. Dina kunder kan läsa tidningen, dricka kaffe medan körningen. Så Kör mjuk, titta, planera körning i tid. Ingen kör perfekt, ett par små fel är ok men samla inte så många att man blir underkänd. Bromsa inte hård att hen flyger i bilen o.s.v. Provet består av hitta adress med GPS, följa anvisningar/skyltar/instruktioner och förmåga att hantera stressigt situationer, t.ex. vägarbete, motorproblem på väg, bilköer, ngn kör förfört o.s.v.) Hen kommer göra en helhets bedömningen. och jag får resultat när jag kommer tillbaka. ”

Sen förklarade hen allt om bilen(Volvo V60) (t.ex. justera stolen, speglar, starta bilen, o.s.v.) och bad mig sätt in i bilen. Jag sätt in i bilen justerade stol, och speglar.

Första punkt var säkerhetskontroll. hen sa Kontrollera om bromsar fungerar och kontrollera servo/rättan fungerar?
Det gjorde jag genom att trampade på pedellen och startade bilden. Bromspedalen gick ner. och sen med rättan.

Sen frågade hen om skolskjuts.
då förklarade jag om vad betyder skolskjuts, att taxiförare måste måste ha skyddsutrustning i bilen(babyskydd, bilbarnstol eller bälte stol), bak vänster dörr måste vara ha barn lås på så att man inte kan öppna den dörren inifrån. och skolskjuts skylt på bilens tak ska vara tänd under resan osv,

Sen började vi köra mot stan. efter ett par meter sa hen att följa väg 70.
Först Jag trodde att det är Enköping - Hummelsta - Västerås. Men när jag följde den då var den Enköping - Sala - Mora.

Följde Väg 70 genom kkyrka (tullgatan), fråmför brandstation, sen fjärhundragatan och Salavägen mot norr. Nära säfsta bygggård vände vi tgillbaka mot Enköping.

Sen sa hen att parkera bilen ngn lämplig plats och vi kommer sätta GPS:

Jag parkerade i parkeringen(DINNERS enköping) mittemot ingo bensin station.Då bad hen åka mot Akuten Enköping. Jag följde GPS och kom framför Akuten.

Sen sa hen att följa samma väg och åk mot Hummelsta. Det är en stopp skylt på Kungsgatan och väg 55 korsning. Jag följde den och sen körde mot Hummelsta.

Nära Vappa/hyrtält vände vi tillbaka. Då fick jag köra mot centrum (doktor westerlunds gata, torrgatan nära ICA , kyrkogatan, tullgatan, östra ringgatan och torggatan 2b(tillbaka).


Enköping behöver träna inför provet. ta inte ”short Cuts” t,ex, träna bara 2-3 timmar inför provet. träna mer och mer. jag tränade ca 2 veckor(3-4 timmar varje dag med egen bil). Många 30-50 vägar särskilt i Centrum.
Enligt mig är det Inte såååååååååååå svårt, men det inte är så lätt heller. En gång till ”Välj inte short Cuts” t.ex. träna bara 2-3 timmar inför provet. Träna mer och mer. Träna träna och träna kommer ge dig trygghet och du känner lugnt/trygg/säker när du har uppkörningen. Då blir lättare att du får ett godkänd resultat :) . Prov inspektör är väldigt trevliga :) 8-) :D . Det är upp till dig att du får körkort/ klarar taxi uppkörning i Enköping.
Lycka till.
tack

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov