Hej!
jag hade taxi uppkörning i Enköping. provet började med att trafik inspektör förklarade om att hur bedömnings skulle gå till.
Hen sa
”det är ett yrkes körprov. Dina kund/kunder behöver känna trygg, lugnt och säker medan de sitter i bilen. Dina kunder kan läsa tidningen, dricka kaffe medan körningen. Så Kör mjuk, titta, planera körning i tid. Ingen kör perfekt, ett par små fel är ok men samla inte så många att man blir underkänd. Bromsa inte hård att hen flyger i bilen o.s.v. Provet består av hitta adress med GPS, följa anvisningar/skyltar/instruktioner och förmåga att hantera stressigt situationer, t.ex. vägarbete, motorproblem på väg, bilköer, ngn kör förfört o.s.v.) Hen kommer göra en helhets bedömningen. och jag får resultat när jag kommer tillbaka. ”
Sen förklarade hen allt om bilen(Volvo V60) (t.ex. justera stolen, speglar, starta bilen, o.s.v.) och bad mig sätt in i bilen. Jag sätt in i bilen justerade stol, och speglar.
Första punkt var säkerhetskontroll. hen sa Kontrollera om bromsar fungerar och kontrollera servo/rättan fungerar?
Det gjorde jag genom att trampade på pedellen och startade bilden. Bromspedalen gick ner. och sen med rättan.
Sen frågade hen om skolskjuts.
då förklarade jag om vad betyder skolskjuts, att taxiförare måste måste ha skyddsutrustning i bilen(babyskydd, bilbarnstol eller bälte stol), bak vänster dörr måste vara ha barn lås på så att man inte kan öppna den dörren inifrån. och skolskjuts skylt på bilens tak ska vara tänd under resan osv,
Sen började vi köra mot stan. efter ett par meter sa hen att följa väg 70.
Först Jag trodde att det är Enköping - Hummelsta - Västerås. Men när jag följde den då var den Enköping - Sala - Mora.
Följde Väg 70 genom kkyrka (tullgatan), fråmför brandstation, sen fjärhundragatan och Salavägen mot norr. Nära säfsta bygggård vände vi tgillbaka mot Enköping.
Sen sa hen att parkera bilen ngn lämplig plats och vi kommer sätta GPS:
Jag parkerade i parkeringen(DINNERS enköping) mittemot ingo bensin station.Då bad hen åka mot Akuten Enköping. Jag följde GPS och kom framför Akuten.
Sen sa hen att följa samma väg och åk mot Hummelsta. Det är en stopp skylt på Kungsgatan och väg 55 korsning. Jag följde den och sen körde mot Hummelsta.
Nära Vappa/hyrtält vände vi tillbaka. Då fick jag köra mot centrum (doktor westerlunds gata, torrgatan nära ICA , kyrkogatan, tullgatan, östra ringgatan och torggatan 2b(tillbaka).
Enköping behöver träna inför provet. ta inte ”short Cuts” t,ex, träna bara 2-3 timmar inför provet. träna mer och mer. jag tränade ca 2 veckor(3-4 timmar varje dag med egen bil). Många 30-50 vägar särskilt i Centrum.
Enligt mig är det Inte såååååååååååå svårt, men det inte är så lätt heller. En gång till ”Välj inte short Cuts” t.ex. träna bara 2-3 timmar inför provet. Träna mer och mer. Träna träna och träna kommer ge dig trygghet och du känner lugnt/trygg/säker när du har uppkörningen. Då blir lättare att du får ett godkänd resultat
. Prov inspektör är väldigt trevliga
. Det är upp till dig att du får körkort/ klarar taxi uppkörning i Enköping.
Lycka till.
tack