Start > Körkortsforum > Rondell med 2 filer åt vänster…

Rondell med 2 filer åt vänster (Sollentuna)

Bunty 2020-11-16 11:05 ! Citera #
Hej!
Har en fråga inför uppkörningen som äger runt i Sollentuna, men även en allmän fråga.

Vid en trafikskylt (t.ex vid en rondell) där destinationen står mellan 2 hänvisningar, som båda går åt vänster så innebär det att man kan stå i både i vänstra och högra filen för att ta vänster avfart. Det har iallafall min trafiklärare sagt, men läser lite si och så på internet. Hur är det egentligen? Det finns en rondell i Sollentuna där det står Rotebro (tror jag) och den ligger mellan 2 cirkulationsplats- symboler med vänsterpil, då får jag väll ta den högra filen dit ändå? Jag kan väll inte kuggas för det (är nämligen van med att ta den vänstra filen hela tiden om jag ska till vänster, men om man KAN ta den högra filen i skyltade rondeller så är det ju självklart enklare. Kan någon konfirmera? Tack!
Laxåkaren 2020-11-17 23:16 ! Citera #
Ja, det stämmer. Välj höger körfält vid vänstersväng om anvisningarna anger att detta är OK. Välj vänster körfält om det underlättar din fortsatta färd (dvs efter cpl). Kan ju t.ex. vara så att inspektören ber dig att ta vänster i en korsning efter cpl, då är vänster körfält att rekommendera.
Av ren nyfikenhet, är det denna plats du syftar på?
https://goo.gl/maps/HKyhokDXvyHbK1SGA
Bunty 2020-11-18 23:22 ! Citera #
Ja! Det är just den cirkulationsplatsen jag menade. Tack så mycket!
Bunty 2020-11-19 08:49 ! Citera #
Men frågan är, om man är i högerfil och ska ta vänster avfart: ska man blinka åt vänster tills man kommer till avfarten, precis som man skulle gjort om man va i den innersta filen?
Laxåkaren 2020-11-19 21:50 ! Citera #
Ja, du ska ge tecken åt vänster när du kör in i cirkulationen. Tänk dock på att inte starta vänster körriktningsvisare för tidigt då detta kan misstolkas av bakomvarande som att du hastigt tänker byta till vänster körfält precis innan du kör in. Personligen brukar jag avvakta till dess att det blir heldragen linje, dvs bara några meter före jag kör in.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov