Start > Körkortsforum > Körkortsboken från 2015

Körkortsboken från 2015

Cita 2020-11-13 15:51 ! Citera #
Hej,

Jag har körkortsboken från 2015. Går det att plugga på den eller måste jag lägga till pengar till att köpa den nyaste boken? Är det för många nya saker som har ändrats med körningen och reglerna i så fall?
Gäst 2020-11-13 18:19 ! Citera #
Det funkar prima, tror helt ärligt det enda nya är någon ändring på ”cykelpassage/överfart” något i den stilen så typ en grej alltså :o Kommer inte ihåg exakt vad det var.
Gäst 2020-11-21 01:24 ! Citera #
Det är väl ändrade regler för totalvikt och så också?
hejsa 2020-11-22 17:21 ! Citera #
Gäst 2020-11-21
Det är väl ändrade regler för totalvikt och så också?
Har också körboken från 2015, det är ju ingen ide att läsa den om det visar sig att den har massor med gammal information. Stämmer denna information från körtboken 2015? Har inte använt en annan källa en denna bok så vet ej.

Lätt buss: Totalvikt 3,5 ton
Lätt lastbil: Totalvikt 3,5 ton
Terränskoter: tjänstevikt högst 400 kg
Terrängvagn: tjänstevikt över 400 kg
Lätta släpfordon: Totalvikt 750 kg (om sammanlagd totalvikt är högst 3,5 ton)
Tunga släpfordon: Totalvikt överstiger 750 kg (om sammanlagd totalvikt överstiger 3,5 ton)
Tjänstevikt (personbil, lastbil, buss, traktor, motorredskap): 75 kg
B-behörighet: Bilens och släpets totalvikt är max 3500 kg
Utökad B-behörighet: Bilens och släpets totalvikt är 4250 kg
BE-behörighet: släpens sammanlagada totalvikt är 3500 kg
Den som har ett BE-körkort som är utfärdat före den 19 januari 2013 får även i fortsättningen dra släp oavsett vitk.

Sen finns det flera sidor om C1, C1E, C, CE, D1, D1E, D, DE, osv.. orkar inte skriva allt just nu.

Har själv en fråga. Jag ska snart ha mitt teori prov (Januari), det var tidigaste tiden så jag bokade innan jag hade öppnat och pluggat boken för att få en tidigare tid och jag tyckte 2 månader kunde räcka. Nu märker jag att detta var ett dumt val av mig, jag känner redan nu efter att ha skrivit allt detta att jag inte klara av att minnas alla dessa olika behörigheter och vilka vikter just den behörigheten har. Inte bara det.. om man tittar på A2-behörighet står det:
Max 35kW och högst 0,2 kW/kg. Om motorn är ”strypt” får nettoeffekten aldrig ha varit högre en 70 kW.
Jag känner mig helt borta när jag läser en mening som denna, dessa talen skiljer sig bland alla andra olika 2-3 hjuls fordons behörigheter. Ska ta och avboka teori provet idag.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
93
I går 22:20
6
2024-03-27 21:48
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest