Jag skulle vilja berätta för er om min resa. Min förhoppning är att du som läser detta ska återfå ditt hopp om att äntligen landa körkortet.
Jag har övningskört i snart tre år och är allt annat än en naturbegåvning. Teorin har jag inga problem med, körningen däremot... Min första körlärare, under en intensivkurs, ansåg att jag borde ta automatkort istället. Han nekade mig dessutom att köra upp med tanke på mina brister. Nästa sommar körde jag tre veckor i sträck i Kalmar för att äntligen testa på uppkörningen. Allt som kunde gå fel gick fel. Jag höll på att tappa hoppet. Ett halvår därefter körde jag 25 lektioner med en körskola. Uppkörningen gick åt helvete, igen. Jag gjorde bort mig under säkerhetskontrollen och körläraren bromsade mig vid infart på en cirkulationsplats ’’Du har stora problem med din avsökning’’. Nu har jag tagit 20 nya körlektioner och körde upp i måndags. Uppkörningen gick återigen åt skogen.. ’’Du har stora problem med din uppmärksamhet’’. Jag gick hem och grät, mådde fruktansvärt och kände mig totalt värdelös. Har säkert tagit över 60 körlektioner vid det här laget, genomfört två teoriprov och blivit underkänd tre gånger och spenderat många tusentalskronor. Kanske är det något fel på mig? Har jag en neurologisk sjukdom? Har jag uppmärksamhetssvårigheter? Vissa av mina vänner har tagit körkort efter en bråkdel av den tid jag lagt ned.
I min sorg bestämde jag mig för att testa en sista gång. Teoriprovet går ut om en vecka, jag måste försöka. Jag bokade en uppkörning, privat denna gång, med trafikverkets bil, dagen efter mitt tredje underkännande. Den här gången joggade jag och gjorde en avslappningsövning innan för att sänka min enorma nervositet som jag upplevt tidigare gånger. Tro det eller ej. Jag KLARADE det.
Mitt budskap till er alla som kämpar där ute. GE INTE UPP. Tro på er själva. Trafikinspektörerna ÄR olika. Man ska ha lite tur på sin uppkörning. Både vad gäller dagsform, väder, trafikinspektör och momenten. Du är inte korkad. Du är inte dålig på att köra bil. Sluta jämför dig med andra. Våga tro på dig själv! Du klarar det här!