Start > Körkortsforum > Vänster sväng i rondell från h…

Vänster sväng i rondell från högerkörfält

Funderaren 2020-11-02 12:06 ! Citera #
Visst är det så att man får svänga vänster i en rondell även från högerfältet? Jag tror jag läste att man fick det men kommer ej ihåg var.

Och det här med anvisningar som talar om hur man ska svänga i en rondell. Visst är de bara en rekommendation?

Om någon kan länka en legit hemsida där jag kan läsa mer om detta så skulle det uppskattas.
Gäst 2020-11-02 16:18 ! Citera #
Du får absolut inte svänga vänster från högra körfältet. Tänk dig att du kör från högra körfältet samtidigt som en annan bil ska köra rakt fram från det vänstra körfältet. Då kör den andra bilen på din när den försöker komma ut ur rondellen
Gäst 2020-11-02 16:32 ! Citera #
Självklart får du placera dig på högra körfältet om du ska svänga höger. Finns en liknande tråd där detta har diskuterats förut som du kan läsa här.

https://korkortonline.se/forum/9017/2/
Gäst 2020-11-02 16:33 ! Citera #
Om du ska svänga vänster*
Gäst 2020-11-02 16:56 ! Citera #
Gäst 2020-11-02
Självklart får du placera dig på högra körfältet om du ska svänga höger. Finns en liknande tråd där detta har diskuterats förut som du kan läsa här.

https://korkortonline.se/forum/9017/2/
Stämmer ej!!
Gäst 2020-11-02 17:03 ! Citera #
Varför stämmer det inte? Du ser själv filmen från transportstyrelsen ”välj det körfält som är lämpligast för den fortsatta färden.” ”Du får välja annorlunda om det passar situationen bättre.” Tillochmed f.d trafikinspektör har sagt att det är okej. Man ska lägga sig i vänster körfält om skylten säger det men inget måste.
Björn He 2020-11-11 21:17 ! Citera #
Om det meddelas via körfältsvägvisare att vänster körfält gäller vid vänstersväng så skall man följa det, men om sådan anvisning saknas så är det tillåtet att svänga vänster vid en rondell även från höger körfält.

Jag har fått lära mig att man skall anpassa sin körning på ett sånt sätt att man helst lämnar cirkulationsplatsen från höger körfält, d.v.s. det yttersta körfältet, eftersom man måste göra ett körfältsbyte om man lämnar från vänster körfält, som ju är det inre körfältet, och vid körfältsbytet måste man ju vara extra uppmärksam på fordon i höger körfält och det anses som en riskfylld trafiksituation.

Senaste foruminläggen

Rubrik
3
I dag 14:28
2
I dag 13:33
3
I dag 12:06
3
I dag 09:43
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov