Start > Körkortsforum > Huvudledsskylt efter korsning

Huvudledsskylt efter korsning

WilliamB 2020-10-29 17:48 ! Citera #
Hej! Jag har en fråga om hur man ska agera när det inte finns en huvudledsskylt uppsatt på vägen man svänger in på även om den vägen är en huvudled.

Här kommer ett exempel från Kungälv.
imgur.com/a/Vz6RGkm

Det blir inte tydligt att jag kör på en huvudled förrän jag har kört förbi 2 korsningar. Ska jag anta att det är högerregeln fram tills huvudledsskylten om jag inte kan se någon väjningspliktsskylt från de andra vägarna? (de andra vägarnas väjningspliktsskyltar är ganska otydliga från mitt håll)
Gäst 2020-10-29 17:59 ! Citera #
Först kan vi konstatera att huvudleden gäller även om man inte ser en skylt just för stunden. Huvudledsskylten sitter inte uppe om det ”ändå tydligt framgår att huvudleden fortsätter efter korsningen.”

I ditt fall vet du att det är huvudled, agera då som att det är huvudled.

Men, om vi säger att du kör på gatan första gången och det är otydligt, så får du söka samspel. Sakta in och ha samspel med bilen till höger. Då kanske du ser att den har väjningsplikt.
Gäst 2020-10-29 18:29 ! Citera #
Titta om korsande väg har väjningsmärke / väjningstrianglar på marken.
WilliamB 2020-10-29 18:36 ! Citera #
Gäst 2020-10-29
Först kan vi konstatera att huvudleden gäller även om man inte ser en skylt just för stunden. Huvudledsskylten sitter inte uppe om det ”ändå tydligt framgår att huvudleden fortsätter efter korsningen.”

I ditt fall vet du att det är huvudled, agera då som att det är huvudled.

Men, om vi säger att du kör på gatan första gången och det är otydligt, så får du söka samspel. Sakta in och ha samspel med bilen till höger. Då kanske du ser att den har väjningsplikt.
Tack! Bättre att ta det försiktigt tills man ser en skylt.
Tycker dock att det borde sitta en skylt efter korsningen som jag startar från. Jag tycker inte att det tydligt framgår att huvudleden fortsätter när jag kommer från någon av sidogatorna.
WilliamB 2020-10-29 18:37 ! Citera #
Gäst 2020-10-29
Titta om korsande väg har väjningsmärke / väjningstrianglar på marken.
Jo det är klart men i den första korsningen så var det ganska otydligt då deras skylt var ganska svår att se och inga trianglar i marken.
Gäst 2020-10-29 19:11 ! Citera #
WilliamB 2020-10-29
Tack! Bättre att ta det försiktigt tills man ser en skylt.
Tycker dock att det borde sitta en skylt efter korsningen som jag startar från. Jag tycker inte att det tydligt framgår att huvudleden fortsätter när jag kommer från någon av sidogatorna.
Medhåll. Sätt upp skyltarna och alla är glada liksom.

Senaste foruminläggen

Rubrik
2
I dag 13:33
3
I dag 12:06
3
I dag 09:43
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest