Start > Körkortsforum > Reflektion och ventillering ef…

Reflektion och ventillering efter en jobbig utbildning ( nu i hamn)

Ventillering 2020-10-24 14:18 ! Citera #
Efter 2 uppkörningar (1 privat samt 1 genom körskola) så blev jag äntligen godkänd. Det känns dock som att jag har ett behov av att ventillera... Något jag för alltid kommer komma ihåg under denna mitt 6 månader-långa utbildning är de här högst fördummande situationerna:

1. ”glöm nu inte titta åt vänster också” när man står i en korsning. Jag fick gång på gång säga att ”nej, jag kommer givetvis även titta åt andra hållet” Det är precis som lärarna inte förstår att man har befunnit sig trafiken sedan man var 6-7 år så man har korsat otaliga korsningar både som gående och som cyklist -- Det är liksom en självklarhet att man tittar åt båda håll!! Enligt lärarna ska man sitta och vrida på huvudet aktivt fastän det är långa köer som kommer på både vänster och höger så det kvittar liksom att vrida på huvudet som en nickedocka. Detta har varit en stor irritation.

Tips till lärare: Körelever har klarat sig från att bli påkörda i korsningar på både cykel och som gående i 10-talet år ibland som jag över 40 år innan de satt sig i en bil med dig och vet att man behöver titta åt både vänster och höger.

2. Lärarna tror inte på vad man säger. Under min utbildning har jag fått köra upp i 50 km/h och sedan tvärbromsa häftigt minst 6 gånger. Varför? Min lärare trodde att jag var rädd för det. Jag sa ”nej, jag är inte rädd för det” Däremot så har vi gjort det några gånger redan och det är onödigt att göra det igen för det blir en liten wiplash-effekt när man gör det - så det räcker väl att vi redan har gjort det ett par gånger redan? Då fick jag till svar att jag får absolut inte vara rädd för det. Just det här att läraren insuinerar att man menar något annat än vad man faktiskt säger har drivit mig mer eller mindre tokig.

Tips till lärare: insuinera inte - ni kan inte läsa tankar. Hör på vad personen brevid er faktiskt säger.

3. Grabbig jobbig jargong.... körskolorna har hopplöst grabbig jargong där man förvisso skrattar mycket och lärarna verkligen kan sin bilkörning och är ofta väldigt goda pedagoger men personligt engagemang när man missat en uppkörning varit noll. Jag fick till mig efter en kuggning; ”Kom tillbaka efter några månader” Men varför då frågade jag, det var ju bara några få saker jag fick kritik för? Ah, men du behöver mängdträning fick jag till svar. Då bytte jag körskola och lärare och fick köra upp efter en vecka o klarade det. De har också noll struktur och då man till en början få sagt till sig att läraren ska skriva noteringar efter varje lektion och bocka av vad man har gjort på en lista så upptäckte jag, nej, de gör de inte alls. Min sista lärare - som var en kvinna - hon gjorde det däremot.

Tips till körlärare: Ha struktur. Gå inte helt på känsla. Ha gärna personligt engagemang.. Vissa lite intresse om eleven slutar komma eller än mer om de kuggar.

3. Några av körlärarna har sagt att usch, tänk så många som kör omkring utan körkort! Jag har svarat... ”ja, det kan ju vara pga att det är en mindre förmögenhet att ta ett körkort idag och att folk behöver försörja sig och komma till sitt jobb.”

Tips till körlärare: Var lite mer ödmjuk. Det är ett elände att folk kör utan körkort visst men ta åtminstone in i beaktningen att det är väldigt kostsamt.

4. På halkkörningen; Läraren säger ” nu vill jag inte se att ni går ut på banan och tramsar och leker runt” Va? Jag sa till de andra, vad är det för sätt att tilltala oss på? Noll respekt. Jag borde sagt till honom att det inte är särskilt smidigt att anta att alla i gruppen är bångstyriga ungdomar som bara vill ställa till med bus.

Tips till lärare: ha respekt och anta inte att eleverna vill ställa till med oreda.


Mina slutord:
Den här körkortsresan har inte varit speciellt rolig... Kanske har jag träffat fel lärare ( förutom den sista kvinnan jag nämnde ovan). Det känns som det är mycket godtyckligt vem som blir godkänd eller inte. Jag kunde säkert blivit kuggad på sista uppkörningen för att jag t.ex kändes lite nervös och man inte kände sig trygg. Jag fick en sådan kommentar att det enda som var fel på min körning var att jag kändes nervös. Ja mmmm tro jag det! När det räcker att man vrider torson lite för mycket i en korsning för att det ska anses kännas osäkert för inspektören att jag verkligen har koll framåt. Trafikinspektörerna borde verkligen ha jobbat iallafall som körlärare innan och ha någon fingertoppskänsla för att kunna avgöra om personen bara är nervös eller det är för att de faktiskt brister i sin körning. .. Nu hade jag tur med min trafikinspektör.

Det borde för övrigt bli billigare.... Jag har ett enormt hål i plånboken nu efter att gått över 10000 i budget. Totalt kostade mitt körkort 28000. Det kan bli billigare och även dyrare det känner jag till. Om man satsar så mycket på säkerhet så ge då skattemedel till personer som vill ta körkort. Då kanske vi även slipper ha det problemet att så många kör runt utan körkort.

Nu iallafall.... är jag så oerhört glad för att slippa körskolevärlden och trafikverket och ska bara njuta av köra bil. För det är fantastiskt roligt!!

Ps. Ursäkta gnällighetsfaktorn ovan men det finns ett värde i att skriva av sig och om möjligt ge andra en förståelse för att det finns andra som smått drivits till vansinne under utbildningen och att det finns ett slut på eländet :) Håll ut!
Hålet 2020-10-25 21:23 ! Citera #
Brände 45k sammanlagt, dels på körskolan där jag hade liknande upplevelser som du och de hela tiden hittade nya fel för att inte låta mig köra upp. Skönt att detta är över, men var ett rent helvete och ingen angenäm resa, varken finansiellt eller psykologiskt.

Vill bara gå vidare nu men kmr lämna ett omdöme om körskolan som enbart har positiva inlägg, troligtvis för ingen vågar ifrågasätta deras struktur, lärare eller upplägg.

Stort lycka till er alla andra, fortsätt kämpa på!
Ventillering 2020-10-26 13:38 ! Citera #
Hålet 2020-10-25
Brände 45k sammanlagt, dels på körskolan där jag hade liknande upplevelser som du och de hela tiden hittade nya fel för att inte låta mig köra upp. Skönt att detta är över, men var ett rent helvete och ingen angenäm resa, varken finansiellt eller psykologiskt.

Vill bara gå vidare nu men kmr lämna ett omdöme om körskolan som enbart har positiva inlägg, troligtvis för ingen vågar ifrågasätta deras struktur, lärare eller upplägg.

Stort lycka till er alla andra, fortsätt kämpa på!
Känner med dig. Om jag räknar in alla de gånger jag hyrt bil för att få mängdträning är jag också upp i 45k.

Tycker man borde ta bladet ifrån munnen och även ge relevant feedback till körskolan man gått på. Jag funderar fortfarande på hur jag kortfattat ska formulera det. Det jag skrev här var bara rakt ur tankarna..
Tror faktiskt många är konflikträdda och inte skriver direkt på Körskolans site. ( även jag är konflikträdd! ) men ska ta tag i det och skriva något.

Vårt finansiella hål får vi ta igen, med tiden går det. Grattis till körkortet iallafall :-)
Hålet 2020-11-01 02:23 ! Citera #
Ja, det är helt sanslöst dyrt att ta körkort idag. Framför allt om man inte har någon som kan tillhandahålla mängdträning och även om man har föräldrar som kan ställa upp så kanske de inte har bil eller rätt bil för den delen (manuell/automat).

Tanken är att lämna omdömet på en sida som recenserar företag. Såg att någon annan framfört kritik och självklart slog de ifrån sig kritiken med att de enligt transportstyrelsen inte kan låta en elev som inte är redo, köra upp etc.

Tror vi alla är konflikträdda, men när vi ser tillbaks på resan så vill vi inte att andra ska genomlida det vi själva varit med om. Hoppas även att fler träder fram för tänker samtidigt att det inte enbart kan vara jag och den andre som haft en dålig upplevelse.

Om du har möjlighet att recensera de anonymt så är ju även det ett alternativ. Hade jag formulerat ett mail och skickat hade de verkligen kastat det i soptunnan.

Till alla andra som delar ovanstående upplevelser. Det är inte bara ni som känt/känner så, vi är nog dessvärre många men träder tyvärr aldrig fram.

Tack detsamma! Bra kämpat och stort grattis till körkortet.
Gäst 2020-11-01 03:13 ! Citera #
Eller hur, visst är det hemskt att behöva kunna framföra ett fordon på ett säkert sätt??
Fredde 2020-11-01 12:33 ! Citera #
Gäst 2020-11-01
Eller hur, visst är det hemskt att behöva kunna framföra ett fordon på ett säkert sätt??
Behöver inte kosta så mycket för att lära sig göra det.
Hålet 2020-11-01 21:58 ! Citera #
Gäst 2020-11-01
Eller hur, visst är det hemskt att behöva kunna framföra ett fordon på ett säkert sätt??
Många som trots körkort fortfarande inte kan framföra ett fordon på ett säkert sätt.
Tanken med inlägget var att belysa hur vissa körskolor slår ifrån sig kritik och dränerar elever på pengar. Ni som enbart eller mestadels kör via körskola, testa flera samt olika lärare.
Gäst 2020-11-10 16:36 ! Citera #
Fredde 2020-11-01
Behöver inte kosta så mycket för att lära sig göra det.
Öppna en egen trafikskola med lägre priser då. 150kr/h kanske är lagom dyrt, då skulle du nog få många kunder!

Satan vad folk gnäller. Måste vara jobbigt att tänka så här hela tiden. Släpp det och gå vidare. Ingen har tvingat er att ta körkort.
Gäst 2020-12-10 11:37 ! Citera #
Angående punkt 3...
Du klagar på att körläraren konstaterade att det är många som kör olagligt. Du verkar antyda att det är okej att bryta mot lagen ibland om man har en bra anledning?

Får jag bara fråga, kör du mot stopp-plikt eller rödljus när det inte kommer bilar?
Oi 2021-04-19 10:19 ! Citera #
Gäst 2020-11-10
Öppna en egen trafikskola med lägre priser då. 150kr/h kanske är lagom dyrt, då skulle du nog få många kunder!

Satan vad folk gnäller. Måste vara jobbigt att tänka så här hela tiden. Släpp det och gå vidare. Ingen har tvingat er att ta körkort.
Instämmer helt, vilka gnällspikar. Ingen tvingar er ta körkort. Liksom gissa vad bilen, bensin, lärare, lokal, underhåll, administration osv kostar!

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest