Start > Körkortsforum > Klarade uppkörningen på första…

Klarade uppkörningen på första gången!

Gäst 2020-10-26 23:25 ! Citera #
Jaha okej har min uppkörning snart så undrade. När man kör in på påfarten på motorvägen bör man sätta på blinkersen direkt eller ska man kolla först speglar döda vinkeln och sen blinka?
Mindgimmet 2020-10-26 23:47 ! Citera #
Hummus 2020-10-26
Tack för att du skriver tydligt och berättar allt. Själv har jag uppkörningen imorgon. Känner mig exalterad. Är inte nervös men lite stressad bara för att jag vill ta körkortet imorgon. Vill inte vänta längre.

Har övat väldigt mycket hemma. Typ 7 månader. Tog lektioner men körskolan före veckan och de tror jag kommer klara den. Lärde mig några grejer som är viktigt (Motorbroms, etcetera). Kollade också många videorna för att se hur en körskollärare kör.

Jag tror det viktigaste är att man ta det lugnt. Om du känner dig lite nervös är det bra att köra defensivt. Ta din tid och använd motorbromsning. Om du håller rätt fart blir du också medveten.

Jag hoppas att jag klarar den imorgon!
Ja, jag håller med. Det är viktigt att försöka vara lugn och köra defensivt - ta det säkra före det osäkra. Planera i god tid!
Får du direktiv att svänga höger ska du redan då börja planera så att du har god tid på dig att se över situationen och bestämma hur du ska göra. Bli inte stressad och sväng för snabbt i korsningar och rondeller osv osv.

Lycka till imorgon! Hoppas det går bra.
I videor där man ser en körskolelärare köra säger de också att det viktiga är att ta det lugnt, hetsa inte.
Mindgimmet 2020-10-26 23:53 ! Citera #
Gäst 2020-10-26
Jaha okej har min uppkörning snart så undrade. När man kör in på påfarten på motorvägen bör man sätta på blinkersen direkt eller ska man kolla först speglar döda vinkeln och sen blinka?
Så min körlärare berättade sa han att jag kan börja blinka direkt när du kommer ut på påfarten.
Det brukar ju vara en skarp sväng precis innan påfarten, när du kommer ut på påfarten och ökar farten kan du börja blinka vänster - även innan den streckade linjen.

Du ska ju börja ha koll på motorvägen redan i svängen till påfarten och ha bra koll när du väl är inne på påfarten så att du vet om du behöver sakta ner lite (t.ex. om en lastbil är precis bredvid dig, så sakta ner till ~80 så att du kommer ut bakom lastbilen, då du inte hinner komma ut framför den).

Så typ
ha koll på motorväg i svängen precis innan påfarten
öka farten, sätt på blinkers även innan den helstreckade linjen tar slut, fortsätt ha koll på motorvägen, kom upp till motorvägens hastighet, sväng ut på motorvägen när du kan.
Gäst 2020-10-26 23:59 ! Citera #
Mindgimmet 2020-10-26
Så min körlärare berättade sa han att jag kan börja blinka direkt när du kommer ut på påfarten.
Det brukar ju vara en skarp sväng precis innan påfarten, när du kommer ut på påfarten och ökar farten kan du börja blinka vänster - även innan den streckade linjen.

Du ska ju börja ha koll på motorvägen redan i svängen till påfarten och ha bra koll när du väl är inne på påfarten så att du vet om du behöver sakta ner lite (t.ex. om en lastbil är precis bredvid dig, så sakta ner till ~80 så att du kommer ut bakom lastbilen, då du inte hinner komma ut framför den).

Så typ
ha koll på motorväg i svängen precis innan påfarten
öka farten, sätt på blinkers även innan den helstreckade linjen tar slut, fortsätt ha koll på motorvägen, kom upp till motorvägens hastighet, sväng ut på motorvägen när du kan.
Tack så mycket för ditt svar!! :)
Nervös 2020-10-27 21:41 ! Citera #
Mindgimmet 2020-10-26
Jag körde upp med körskolans bil.

Jag hade en körlektion timmen innan uppkörningen som uppvärmning och hade då redan ställt in stol o speglar o liknande, så det var bara att köra.

Jo, var också ganska nervös men samtidigt inte av någon anledning.
Försök att tänka att världen inte går under om du inte skulle klara det på första gången. För mig så var det pappa som var jobbig när det kom till körkort, så jag sa inte att jag hade uppkörning till honom. ”Om det skulle gå dåligt behöver han inte veta. Jag får helt enkel en ny tid” tänkte jag.

Har du fått uppkörningen bokat så tycker körskolan att du är redo - så ha det i åtanke. Försök vara lugn (enklare sagt än gjort, jag vet) - du kanske har några egna knep på hur du kan vara lugn.

Några tips som min körlärare gav mig är
- Ta din tid. På uppkörningen får det ta hur lång tid du vill. Ska du backa runt hörnt kan du göra det i lugn och ro, du behöver inte försöka göra det snabbt och gö ett fel pga det. Är du osäker på om du kan komma in i rondellen? Kanske är bättre att stanna. I normala fall på körlektioner hade trafikläraren sagt ”men där kunde du ju köra” men det är bättre att ta det lite försiktigare än det behövs än att göra en stor tabb.

- Gör det även enkelt för dig. Är din uppgift att parkera kan du göra det lättaste och köra in (om de inte specifierar att de vill du ska backa in).

- Ha koll på alla skyltar och hastigheter. Skulle du ändå tappa hastigheten så ska du veta att det brukar vara 30 vid bostadsområden, det är minst 40 på huvudleder. Är du osäker kan du t.ex. köra runt 40 tills du ser en hastighetsskylt.

- Det gör inget om du är några km/h över hastighetsgränsen, du kommer inte bli kuggad för att du kör 63 km/h på en 60 väg (men självklart se till att du saktar ner till 60 när du inser det).

- Kör inte heller för sakta. Detta var ett problem jag hade några gånger på körlektionerna. ”Du såg att det var 40 väg va? Varför kör du då i 25?” Att göra ett enstaka fel gör inget. Men gör du samma fel flera gånger så är det inte ett fel, utan ett beteende och kan då bli något du kuggas för.

På min uppkörning, t.ex., fanns det nån del där jag borde ha kört snabbare, eller hållt längre avstånd till lastbil när jag nyss hade kommit up på motorvägen men jag kuggades inte för att jag tror han såg att jag märkte felet, ökade avstånd och inte gjorde felet flera gånger.
Tack för ditt beskrivande svar :lol:
Hjälper mig att lugna lite på nerverna och ska verkligen ta åt mig tipsen!

Ligger också i liknande sitts och håller det lite hemligt från familjen. Vill ju själv ha körkortet, men pressen från familj och släkt gör inte det så enkelt :’(

Har bokat uppkörningen själv och inte genom körskolan så är lite orolig för hur deras bil fungerar :scared:

Hur utförlig behövde du göra på säkerhetskontrollen? Behövde du reglera något medan du körde? Har hört att vissa provförrättare ber en att sätta på något osv
Mindgimmet 2020-10-31 15:22 ! Citera #
Nervös 2020-10-27
Tack för ditt beskrivande svar :lol:
Hjälper mig att lugna lite på nerverna och ska verkligen ta åt mig tipsen!

Ligger också i liknande sitts och håller det lite hemligt från familjen. Vill ju själv ha körkortet, men pressen från familj och släkt gör inte det så enkelt :’(

Har bokat uppkörningen själv och inte genom körskolan så är lite orolig för hur deras bil fungerar :scared:

Hur utförlig behövde du göra på säkerhetskontrollen? Behövde du reglera något medan du körde? Har hört att vissa provförrättare ber en att sätta på något osv
Ledsen för sent svar, men ja man får alltid göra någon sorts kontroll. Dvs kolla däcken, ljuslyktorna, motoroljan eller något.
Som jag har förstått det brukar man bara behöva göra nån enkel kontroll.

Jag fick kontrollera däcken. Kände mig lite osäker på hur jag skulle göra men hukade och sa högt ”kollar efter sprickor, kollar så alla bultar sitter kvar.. däckljup.. det är vinterdäck så ska vara minst 3 mm” hade lite problem med att hitta klacken på däcken men sa inget eller hittade dem till slut. Sen skulle jag göra samma på alla däck.

När jag var på däck #3 och #4 var han och pratade med en annan provörrättare och sen var kontrolldelen av uppkörningen klar.
Gäst 2020-11-14 15:45 ! Citera #
Hej,
Skulle du kunna skriva vilka vägar du fick köra på uppkörningen i Halmstad? T ex när du körde ut från Trafikverket vilken väg fick du köra mot och på landsvägen och motorväg :)

Senaste foruminläggen

Rubrik
59
I dag 18:24
5
I dag 17:06
4
I dag 05:37

Teoribok 2025

Körkortsboken
Finns som gratis PDF (367 sidor) och tryckt version (569 sidor)
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se
Teoriprov, gratis demo