Start > Körkortsforum > Klarade uppkörningen på första…

Klarade uppkörningen på första gången!

Mindgimmet 2020-10-22 23:15 ! Citera #
Hade övningskört 2016 men sen ingenting förrän 2020, så jag fick börja om mer eller mindre från början.
Hade uppkörningen idag och klarade det! Är glad men samtidigt känns det inte verkligt, som om det inte hände. Kändes typ som en vanlig körlektion men på slutet sa nån ”nu har du körkort”.

Hade ingen o övningsköra med hemma så det blev bara körlektioner på körskola.
Började ungefär i februari och fick skjuta upp uppkörningen en gång för jag inte var redo.

svarar gärna på några frågor om nån vill, hur lång tid det tog osv
Mindgimmet 2020-10-23 01:13 ! Citera #
Skriver gärna hur lång tid / vad det kostade mig osv för att ge ett exempel på hur hur det kan bli, samt lite om själva uppkörningen.

HUR LÅNG TID TOG DET / VAD KOSTADE DET / KÖRDE DU PRIVAT?
I 2016 hade jag 11 körlektioner men jag tyckte inte att jag lärde mig så bra. Det var lite pga att jag inte riktigt var redo/mogen för körkort men tycker nu också att körläraren inte lärde mig så bra (jämfört med de 2 jag hade detta året), så det var lite slösade pengar där. Även pengarna på handledarkursen var bortkastade, jag körde ett par gånger med en förälder 2016 men ingenting efter det.
Allt i 2020 har endast varit med körskola.

Jag började övningsköra igen (och plugga teori) runt februari/mars och hade uppkörningen nu 22 oktober.

Totalt blev det faktiskt ganska dyrt för mig, och jag fick skjuta upp uppkörningen en gång för att körskolan inte tyckte jag var redo (och jag håller med), totalt blev det ca 32 000 kr.. Bortser man från pengarna som gick åt körlektionerna 2016 och handledarkursen blir kostnaden närmre 28 000. Eftersom jag bara kunde köra på körskola blev det ganska dyrt, samt att priserna hade gått upp.

Gick igenom vad exakt pengarna gick åt.
--11 okt 2016 - 9630 kr
Grundavgift - 950 kr
Elevcentralen - 200 kr
Riskettan - 625 kr
Riskettanbok - 175 kr
Körlektion x10 - 6100 kr
Halkbana - 1700 kr
Körhäfte - 80 kr
Teoribok, uppkörning - 0 kr

--24 nov 2016 - 375 kr
Handledarkurs

--3 dec 2016 - 660 kr
Körlektion

--20 dec 2016 - 3150 kr
Körlektion x5

--Totalt: 13 815 kr
Körlektioner använda: 11 utav 16

------------------------------

--8 mar 2020 - 3650 kr
Körlektion x5

--26 maj 2020 - 3650 kr
Körlektion x5

--17 aug 2020 - 3650 kr
Körlektion x5

--29 aug 2020 - 3650 kr
Körlektion x5

--19 okt 2020 - 3800 kr
Körlektion x5

Körkortsbild - 80 kr
Teoriprov - 325 kr

---Totalt: 18 805 kr
--TOTALT totalt: 32 620
Körlektioner använda: 30 (4 kvar från 2016 + 26 köpta i 2020)
Mindgimmet 2020-10-23 01:49 ! Citera #
Och lite om själva uppkörningen för att ge exempel på hur det kan gå till.

Uppkörningen skedde i Halmstad ca kl 10.30

Jag hade först en vanlig körlektion innan uppkörningen för att bli uppvärmd och fixa/förbättra lite småfel i min körning.
Mot slutet av körlektionen körde vi till parkeringen på trafikverket och körläraren gick igenom vad förarprövaren kommer göra. Körläraren önskade mig lycka till och gick ur bilen och pratade med förarprövaren.

Det var en lite större man runt 40 års åldern. Det var även en kvinlig förarprövare på parkeringen som jag hoppades var min förarprövare då jag tyckte att hon såg snällare ut.

Han satte sig i bilen, tog fram sin surfplatta, fick visa mitt leg och skriva under på surfplattan. Sen gick han igenom vilka saker de kollar på (säkerhetskontroll, trafikregler osv, minns inte allt just nu).
Säkerhetskontrollen jag fick göra var att kontrollera däcken. Jag trodde att det räckte med en (bara för att visa att jag vet vad man ska kolla efter) men fick kolla alla 4. På en hade jag inte sakt att däcket ser ok ut än när han påpekade att det verkar vara en liten skruv eller metallbit i däcket, men att lufttrycket är okej och går att köra på men att han ska berätta för körläraren sedan. Trodde att jag nästan hade kuggat här. Varje litet fel jag gjorde kände jag nästan att ”aj, nu kuggar jag”.

När han gav mig instruktioner (t.ex. sväng in på parkeringen där framme) så upprepade jag ofta vad han sa när jag kom nära infarten då en liten del av mig kände sig osäker om han menade den infarten eller lite längre fram - för ibland var jag på nya vägar och kände mig inte helt säker) och han svarade då ja.
Han gav instruktioner i god tid så man kan planera och förbereda sig. ”Sväng vänster här och sedan vänster igen”.


Körde vanliga vägar inne i stan, cirkulationsplatser, höger och vänstersvängar. Men det var något med bilen (nån sensor) som sa något, så vi körde in på en parkering och stängde av och startade bilen för att se om det löste sig vilket det gjorde.
Vissa undrar hur mycket man pratar på en uppkörning och vi pratade litegrann om felmedelandet för jag hade fått samma text när jag var ute och körde med körläraren (och försökte förmedla anledningen till texten, så som körläraren hade förklarat det).

Vi körde ute på landsväg och vid ett tilfälle hade jag missat vad hastighetsskylten var, men det var en väg jag hade kört på förut - ändå var jag osäker så jag höll ca 60. Vid ett tillfälle var jag uppe på 64/65 kmh och undrade hur illa det var. Var jag 5 km över gränsen? Är det tillräckligt för att kuggas (tror körläraren sa 10 typ). Kör jag för sakta? Enligt körläraren kan det vara okej om du kör omotiverat sakta någon enstaka gång men gör du det flera gånger är det ett beteende och kanske kan kuggas pga det.

Vi körde även på motorväg och när jag flyttade mig från påfarten till motorvägen låg jag för nära lastbilen framför mig - även här tänkte jag ”fan ett fel till” men jag insåg det och lättade på gasen. Låg ca 80 kmh när vägen var iaf 100. Så efter en stund gjorde jag en omkörning.
Det enda instruktionen jag minns här var ”Fortsätt mot malmö” samt ”ta avfarten till halmstad öster”.

Sedan gjorde vi även en nitbromsning på landsväg. Upp till 60 kmh och tvärbromsa. Jag tyckte det var bra för att det tog tid av uppkörningen, var något enkelt och till och med roligt. Är ärligt talat osäker på varför de gör detta ibland. Det är väl inget klurigt med att bara bromsa? Jag förstår när man gör detta på en körlektion, för att våga tvärbromsa och att ha gjort det, men på uppkörning?
Förarprövaren sa t.o.m att han kommer ha koll bakom oss för att se till att allt är okej och säkert, att jag bara skulle fokusera på att gå upp till 60 kmh och bromsa så snabbt jag kan när han säger till.

Sen var det lite mer stadskörning och rondeller. Innan en rondell gav han mig instruktionen att köra mot (något, minns ej) och då började jag blinka innan ja insåg att jag inte behövde byta körfält (”aaha framåt sa du”) sa jag då, släckte blinkersen och stannade i mitt körfält.

I stadskörningen pratade vi lite mer om var jag bor och så. Ja just det, på landsvägen pratade vi även litegrann. Jag minns inte vad som fick oss att prata om det men vi pratade om älgar och att när han kör hem så kan han se lite älgar och pratade om hur farligt det kan vara.

Körde även på en smal väg i bostadsområde där jag fick köra åt sidan för att släppa fram mötande bilen.

Vid ett tillfälle, efter han frågade var jag bor, sa han att jag ska köra mot hemmet - men att det var okej om jag inte var säker på hur jag kommer dit. Efter en liten stund sa han att jag kan glömma den instruktionen och att vi ska in på en parkering istället - jag var inte riktigt hundra på vilken väg jag skulle ta (var ej på skyltar).

Förrutom det tror jag inte det var något speciellt.

Mejlet jag fick från trafikverket säger att vi gick igenom följande:
Säkerhetskontroll
Effektiv bromsning
Möte
Parkering
Backning
Start från vägkant
Oskyddade trafikanter
Körning i körfält
Körfältsbyte
Gatukorsning
Signalreglerad korsning
Cirkulationsplats
Passerande av stillastående fordon
Körning på landsväg
Infart på landsväg
Körning i vägarbetsområde
Körning på smal/krokig väg
Omkörning
Motorväg/motortrafikled
Körning mot mål

Mot slutet så hade han surfplattan framme och tryckte i det vi hade gjort. När vi var klara och var framme sa han väldigt ointresserat att ”okej, du fick godkänt på uppkörningen. körkortet får du si och så”.
Jag var ju ganska lättad och glad att det gick bra men samtidigt kände jag typ att vi kanske borde ha gått igenom mer. Och det kändes lite overkligt, som att det inte hade gått in i hjärnan att jag klarade uppkörningen - vilket tydligen kan vara något vanligt enligt körläraren.

Är det någon som undrar vad det kan kosta att bara köra på körskola eller hur en uppkörning kan se ut hoppas jag detta var intressant. Får gärna fråga något om ni undrar
Nervös 2020-10-26 11:23 ! Citera #
Grattis till ditt körkort!

Har själv uppkörning snart och är så nervös inför den. Körde du upp med trafikverkets bil eller körskolans?
Mindgimmet 2020-10-26 19:40 ! Citera #
Nervös 2020-10-26
Grattis till ditt körkort!

Har själv uppkörning snart och är så nervös inför den. Körde du upp med trafikverkets bil eller körskolans?
Jag körde upp med körskolans bil.

Jag hade en körlektion timmen innan uppkörningen som uppvärmning och hade då redan ställt in stol o speglar o liknande, så det var bara att köra.

Jo, var också ganska nervös men samtidigt inte av någon anledning.
Försök att tänka att världen inte går under om du inte skulle klara det på första gången. För mig så var det pappa som var jobbig när det kom till körkort, så jag sa inte att jag hade uppkörning till honom. ”Om det skulle gå dåligt behöver han inte veta. Jag får helt enkel en ny tid” tänkte jag.

Har du fått uppkörningen bokat så tycker körskolan att du är redo - så ha det i åtanke. Försök vara lugn (enklare sagt än gjort, jag vet) - du kanske har några egna knep på hur du kan vara lugn.


Några tips som min körlärare gav mig är
- Ta din tid. På uppkörningen får det ta hur lång tid du vill. Ska du backa runt hörnt kan du göra det i lugn och ro, du behöver inte försöka göra det snabbt och gö ett fel pga det. Är du osäker på om du kan komma in i rondellen? Kanske är bättre att stanna. I normala fall på körlektioner hade trafikläraren sagt ”men där kunde du ju köra” men det är bättre att ta det lite försiktigare än det behövs än att göra en stor tabb.

- Gör det även enkelt för dig. Är din uppgift att parkera kan du göra det lättaste och köra in (om de inte specifierar att de vill du ska backa in).

- Ha koll på alla skyltar och hastigheter. Skulle du ändå tappa hastigheten så ska du veta att det brukar vara 30 vid bostadsområden, det är minst 40 på huvudleder. Är du osäker kan du t.ex. köra runt 40 tills du ser en hastighetsskylt.

- Det gör inget om du är några km/h över hastighetsgränsen, du kommer inte bli kuggad för att du kör 63 km/h på en 60 väg (men självklart se till att du saktar ner till 60 när du inser det).

- Kör inte heller för sakta. Detta var ett problem jag hade några gånger på körlektionerna. ”Du såg att det var 40 väg va? Varför kör du då i 25?” Att göra ett enstaka fel gör inget. Men gör du samma fel flera gånger så är det inte ett fel, utan ett beteende och kan då bli något du kuggas för.

På min uppkörning, t.ex., fanns det nån del där jag borde ha kört snabbare, eller hållt längre avstånd till lastbil när jag nyss hade kommit up på motorvägen men jag kuggades inte för att jag tror han såg att jag märkte felet, ökade avstånd och inte gjorde felet flera gånger.
Hummus 2020-10-26 20:08 ! Citera #
Mindgimmet 2020-10-26
Jag körde upp med körskolans bil.

Jag hade en körlektion timmen innan uppkörningen som uppvärmning och hade då redan ställt in stol o speglar o liknande, så det var bara att köra.

Jo, var också ganska nervös men samtidigt inte av någon anledning.
Försök att tänka att världen inte går under om du inte skulle klara det på första gången. För mig så var det pappa som var jobbig när det kom till körkort, så jag sa inte att jag hade uppkörning till honom. ”Om det skulle gå dåligt behöver han inte veta. Jag får helt enkel en ny tid” tänkte jag.

Har du fått uppkörningen bokat så tycker körskolan att du är redo - så ha det i åtanke. Försök vara lugn (enklare sagt än gjort, jag vet) - du kanske har några egna knep på hur du kan vara lugn.


Några tips som min körlärare gav mig är
- Ta din tid. På uppkörningen får det ta hur lång tid du vill. Ska du backa runt hörnt kan du göra det i lugn och ro, du behöver inte försöka göra det snabbt och gö ett fel pga det. Är du osäker på om du kan komma in i rondellen? Kanske är bättre att stanna. I normala fall på körlektioner hade trafikläraren sagt ”men där kunde du ju köra” men det är bättre att ta det lite försiktigare än det behövs än att göra en stor tabb.

- Gör det även enkelt för dig. Är din uppgift att parkera kan du göra det lättaste och köra in (om de inte specifierar att de vill du ska backa in).

- Ha koll på alla skyltar och hastigheter. Skulle du ändå tappa hastigheten så ska du veta att det brukar vara 30 vid bostadsområden, det är minst 40 på huvudleder. Är du osäker kan du t.ex. köra runt 40 tills du ser en hastighetsskylt.

- Det gör inget om du är några km/h över hastighetsgränsen, du kommer inte bli kuggad för att du kör 63 km/h på en 60 väg (men självklart se till att du saktar ner till 60 när du inser det).

- Kör inte heller för sakta. Detta var ett problem jag hade några gånger på körlektionerna. ”Du såg att det var 40 väg va? Varför kör du då i 25?” Att göra ett enstaka fel gör inget. Men gör du samma fel flera gånger så är det inte ett fel, utan ett beteende och kan då bli något du kuggas för.

På min uppkörning, t.ex., fanns det nån del där jag borde ha kört snabbare, eller hållt längre avstånd till lastbil när jag nyss hade kommit up på motorvägen men jag kuggades inte för att jag tror han såg att jag märkte felet, ökade avstånd och inte gjorde felet flera gånger.
Tack för att du skriver tydligt och berättar allt. Själv har jag uppkörningen imorgon. Känner mig exalterad. Är inte nervös men lite stressad bara för att jag vill ta körkortet imorgon. Vill inte vänta längre.

Har övat väldigt mycket hemma. Typ 7 månader. Tog lektioner men körskolan före veckan och de tror jag kommer klara den. Lärde mig några grejer som är viktigt (Motorbroms, etcetera). Kollade också många videorna för att se hur en körskollärare kör.

Jag tror det viktigaste är att man ta det lugnt. Om du känner dig lite nervös är det bra att köra defensivt. Ta din tid och använd motorbromsning. Om du håller rätt fart blir du också medveten.

Jag hoppas att jag klarar den imorgon!
Gäst 2020-10-26 21:54 ! Citera #
Vänta läste jag nyss rätt?? Betala du 32000kr? Fick du lära dig att flyga med bilen också eller?? Varför så dyrt?
Mindgimmet 2020-10-26 23:07 ! Citera #
Gäst 2020-10-26
Vänta läste jag nyss rätt?? Betala du 32000kr? Fick du lära dig att flyga med bilen också eller?? Varför så dyrt?
Ja, tyvärr
Listade alla kostnader, och det är mest körlektionerna som kostade alltså.
Jag kunde inte övningsköra hemma alls så det blev 100% övningskörning genom körskola.

I 2016 hade jag några körlektioner men inget sen förrän 2020 så bortser vi från det + handledarkursen så kostade det kanske närmre 28 000.

I den andra tråden om hur mycket det kan kosta var det folk som betalade kanske runt 10 000 men då övningskörde de mycket hemma. Sen fanns det några runt 25000-30000 men också några på 45-60k.

Totalt hade jag 41 körlektioner men bortser vi från 11 utav dem (eftersom jag fick börja om mer eller mindre från scratch när jag började övningsköra nu i år) så hade jag alltså 30 körlektioner på körskola och ingen övningskörning hemma. Det blir ganska dyrt.
Gäst 2020-10-26 23:12 ! Citera #
Var det svårt att köra upp i Halmstad??
Mindgimmet 2020-10-26 23:17 ! Citera #
Gäst 2020-10-26
Var det svårt att köra upp i Halmstad??
Jag tyckte inte det. Jag skrev i mer detalj lite längre upp men det var lite stadkörning, motorväg (bara rakt fram till första avfart) och lite snabbt på landsväg. Med lite parkering och körning mot mål.

Det var inte så mycket trafik heller och (Vad jag minns) ingen vänstersväng på landsväg. Tycker nästan att det borde ha varit mer med på uppkörningen men tyckte inte han såg allt för engagerad ut.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
59
I dag 18:24
5
I dag 17:06
4
I dag 05:37

Teoribok 2025

Körkortsboken
Finns som gratis PDF (367 sidor) och tryckt version (569 sidor)
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se
Gratis körkortstest