Start > Körkortsforum > Kuggad - känner mig som en ama…

Kuggad - känner mig som en amatör

O 2020-10-22 12:52 ! Citera #
Hej. Idag hade jag min första uppkörning och blev KUGGAD.

Jag vet att jag kan köra bil. Min lärare vet att jag kan köra bil och jag har aldrig gjort några misstag nu på flera månader och klarar av att göra nästan allt.

MEN jag betedde mig som en idiot under uppkörningen och körde som en jävla amatör redan i BÖRJAN. Jag visste vad jag gjorde för fel men nerverna tog över och jag vill bara stanna bilen och kliva ut ur den. Brist på uppmärksamhet, sa han och det håller jag helt och hållet med om.

Vet inte hur jag ska komma över detta. Har dragit slutasten att jag KAN inte köra upp. Jag kan bara inte. Det går inte att slappna av när man vet att man håller på att bli granskad och studerad.

Hjälp mig hörrni snälla.
Gäst 2020-10-22 13:03 ! Citera #
Bara att läsa igenom omdömet nog, och ta till dig det som står där.
Sen övar du på dessa områden och är ärlig mot dig själv.

Om du kör upp via en körskola, så är det snart dags för en ny uppkörning.

Ha huvudet med dig, låt bli att tänka för mycket, och gå på din känsla så kommer det att gå bättre.
O 2020-10-22 14:05 ! Citera #
Gäst 2020-10-22
Bara att läsa igenom omdömet nog, och ta till dig det som står där.
Sen övar du på dessa områden och är ärlig mot dig själv.

Om du kör upp via en körskola, så är det snart dags för en ny uppkörning.

Ha huvudet med dig, låt bli att tänka för mycket, och gå på din känsla så kommer det att gå bättre.
Tack för dina uppmuntrande ord!

Ja precis jag kör med körskola men nu finns det inga lediga tider fram tills januari och jag är ju klar med min ”utbildning”. Ska jag då behöva ta ytterligare fler lektioner i 3 månader? Har inte heller möjlighet att köra hemma då pappa jobbar tidigt och slutar väldigt sent varje dag. Hinner kanske köra 1 gång varannan vecka hemma.

Så jävla surt.
Gäst 2020-10-22 15:42 ! Citera #
Ungefär samma på min första, nervositeten gör att du inte tänker/handlar normalt. Det går åt helvete helt enkelt. Sedan körde jag upp efter 16 dagar med 0 tid bakom ratten i mellan och klarade det galant.
Jillo 2020-10-22 15:59 ! Citera #
Vart körde du? Jag ska köra nästa tisdag 13:50 i Sollentuna. Tror ni att det är en bra tid?
Kicki 2020-10-22 17:01 ! Citera #
Jillo 2020-10-22
Vart körde du? Jag ska köra nästa tisdag 13:50 i Sollentuna. Tror ni att det är en bra tid?
Men för i helvete starta en egen tråd och fråga! Personen skriver ju och berättar om att hen har blivit kuggad idag. Så okänsligt.
O 2020-10-22 19:24 ! Citera #
Kicki 2020-10-22
Men för i helvete starta en egen tråd och fråga! Personen skriver ju och berättar om att hen har blivit kuggad idag. Så okänsligt.
Det är ingen fara. Klart att man ska få fråga men jag körde här i Västerbotten, vill inte ens säga den exakta staden för att jag skämms så mycket.

Men ja efter rusningstrafiken på morgonen dvs 7-9 så tror jag att det borde det ha lugnat ner sig, om det var trafiken du syftade på.


Ska du värma upp innan uppkörningen?
Gäst 2020-10-23 00:01 ! Citera #
Jillo 2020-10-22
Vart körde du? Jag ska köra nästa tisdag 13:50 i Sollentuna. Tror ni att det är en bra tid?
Jag körde upp 13.50 i sollentuna och klarade det.
Hummus 2020-10-23 01:09 ! Citera #
Gäst 2020-10-23
Jag körde upp 13.50 i sollentuna och klarade det.
Va det mycket trafik? Hur långt körde du?
Mindgimmet 2020-10-23 02:03 ! Citera #
Jag vet att det kan vara väldigt nervöst och att man gör dumma fel. Önskar jag hade något bra tips, för ”var inte nervös” är inte lika enkelt som det låter.

Jag vet att det kan surra i huvudet med ångest men försök att fokusera på vad som händer i stunden. Något som händer mig ibland är att jag är väldigt nervös inför en körlektion men när jag sitter mig i bilen går det mesta bort. Jag är så nervös eftersom man har mycket ansvar bakom ratten och kan skadas/skada människor om det blir väldigt fel att min hjärna inte har tid med att vara nervös utan fokuset går till körningen istället.

Sjävklart blir det fel ibland dock. Vi hade precis gått igenom att när det är två pilar med text mellan på en skylt så kan du välja båda körfälten för att komma till det målet, men välj höger om du inte redan vet att du sedan ska svänga vänster.

Då kommer jag fram till precis en sån skylt och min hjärna ser pilen framåt ovanför vänstra körfältet (och inte pilen till höger om texten) och byter körfält.. sedan i rondellen så kör jag ut i höger körfält. Jag VISSTE att jag borde hålla mig i höger, jag tänkte på det innan rondellen men jag gjorde fel ändå. För att körfältet såg lite konstigt ut och jag blev osäker och fokuserade på tankarna i huvudet.

Kan du göra något för att slapna av (andningsövningar, medititation, kopp te, körning innan uppkörning osv) är det ju bra o göra men annars kan jag bara säga att.. hm.. försöka fokusera på körningen och att försöka att inte tänka på det som att det är okej om det inte går bra - du kan alltid försöka igen. Mindre press blir mindre ångest och kanske bättre körning.

önskar dig lycka till till nästa gång.
och självklart köra hemma på de situationer du gör fel på om du kan, eller ta några fler lektioner (ibland blir det tyvärr så - jag kunde inte heller köra hemma, så det blev lite dyrt.. de höjde nyligen priset på en lektion med)

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov