Start > Körkortsforum > Vem kör först?

Vem kör först?

hannsa 2010-05-18 18:01 ! Citera #
Hej, har en liten fundering över en sak. Har försökt att hitta svaret i böckerna men hittar verkligen inte det!

Om man ska köra rakt över en huvudled, vid en fyrvägskorsning, man ska alltså rakt fram, men samtidigt kommer en bil framifrån (alltså därifrån du ska till) som ska svänga ut på huvudleden.

Vem kör först?

Hoppas verkligen att någon förstod vad jag menade där för behöver verkligen svar, snarast!

Tack!
s 2010-05-18 23:52 ! Citera #
Då gäller högerregeln och i det här fallet kör du först om den andra bilen i sin tur måste korsa din körbana.
Gäst 2010-06-01 15:12 ! Citera #
Om du skall korsa vägen, dvs du skall rakt fram, och ditt möte exempelvis skall svänga vänster så kommer han köra på huvudleden ”framför” dig. Detta medför att ditt möte befinner sig på huvudled och alltså skall du lämna företräde eftersom man alltid lämnar företräde för fordon som befinner sig på huvudled när man själv befinner sig på ”mindre” vägar.

Skall mötande fordon svänga höger och du skall svänga vänster, då har ditt möte ”närmast” till huvudleden och kör därför först.
Skall ditt möte svänga vänster och du skall åt vänster så kör ni samtidigt.

Hoppas du förstod vad jag menade.
allleeex 2010-07-07 14:26 ! Citera #
I det fallet är det du som har företräde, det är jag nästan säker på.
Peter 2016-04-21 19:07 ! Citera #
Gammal fråga, men det kom upp i trafiken idag.
Om någon annan läser detta vill jag referrera till denna sida:
korkortskolan.se/korkortsteori/ordlista/svangningsregeln

Det betyder alltså att den som svänger bör lämna företräde till den som kör rätt fram då de kom från samma väg innan de kom fram till huvudleden.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest