Start > Körkortsforum > Köra ut från parkering på enke…

Köra ut från parkering på enkelriktad väg

Förbryllad 2020-10-21 22:41 ! Citera #
Jag har min parkeringsplats i mitten på en enkelriktad väg. Vi har alla som parkerat där, kört ”mot” trafiken. Det finns enbart en skylt i början av vägen som säger att det är enkelriktad. När du kör ut från parkeringen, så finns ingen skylt som säger förbjudet att svänga till vänster (mot trafiken då alltså). Enligt min granne, så får jag köra mot trafiken, då det inte är skyltat framför vår parkeringsplats. Enligt en poliskonstapel, så är det straffbart att göra så. Vad gäller?

Där den röda bilen, sidan om svarta mellan husen, är parkeringen.
https://www.google.se/maps/@56.0424364,12.7107557,38m/data=!3m1!1e3
Lastbilstjejen 2020-10-21 23:43 ! Citera #
Förbryllad 2020-10-21
Jag har min parkeringsplats i mitten på en enkelriktad väg. Vi har alla som parkerat där, kört ”mot” trafiken. Det finns enbart en skylt i början av vägen som säger att det är enkelriktad. När du kör ut från parkeringen, så finns ingen skylt som säger förbjudet att svänga till vänster (mot trafiken då alltså). Enligt min granne, så får jag köra mot trafiken, då det inte är skyltat framför vår parkeringsplats. Enligt en poliskonstapel, så är det straffbart att göra så. Vad gäller?

Där den röda bilen, sidan om svarta mellan husen, är parkeringen.
https://www.google.se/maps/@56.0424364,12.7107557,38m/data=!3m1!1e3
Du får inte köra mot trafiken, och eftersom du bor där så vet du att det är en enkelriktad gata!
Så din granne har fel och polisen har rätt!
Eric 2020-10-22 08:36 ! Citera #
Man kan ställa sig följande frågor:

…om jag står parkerad mitt på en gata med 30-skylt i början, får jag lagligt köra 50 km/h när jag åker från gatan, bara för att jag ”inte ser skylten”?

…om jag står parkerad mitt på en gata med parkering max 2 timmar, får jag lagligt flytta bilen några meter efter 2 timmar och parkera 10 timmar, bara för att jag ”inte ser skylten” när jag flyttar bilen?

Rent juridiskt kan man säga att enkelriktatskylten deklarerar att ”hela gatan är enkelriktad, oavsett om du ser skylten just för stunden”.
Björn He 2020-11-11 21:25 ! Citera #
Skylt om enkelriktad trafik finns normalt uppsatt endast direkt efter en normal gatukorsning och inte i anslutning till ”onormala korsningar” som exempelvis utfarter från fastigheter eftersom det kanske inte anses behövas. Om en skylt om enkelriktad trafik är uppsatt på vägen vid vägens början (direkt efter senaste korsningen) så betyder det att vägen är enkelriktad HELA VÄGEN fram till en skylt som förbjuder infart för fordon i mötande färdriktning, som normalt finns uppsatt vid nästa vägkorsning; i många fall finns där också en uppsatt varningsskylt som varnar för mötande trafik.
Vetefan 2022-04-18 21:08 ! Citera #
Hej, jag undrar om första skylten indikerar att gatan börjar att bli enkelriktad just DÄR eller är hela gatan enkelriktad? I början av gatan finns ingen skylt att den är enkelriktad, men 3 meter brevid till höger om utfart från min parkering finns en skylt (precis innan utfrart från nästa parkeringen)? Jag är väldigt förvirrad.
Björn He 2022-04-23 21:16 ! Citera #
Vetefan 2022-04-18
Hej, jag undrar om första skylten indikerar att gatan börjar att bli enkelriktad just DÄR eller är hela gatan enkelriktad? I början av gatan finns ingen skylt att den är enkelriktad, men 3 meter brevid till höger om utfart från min parkering finns en skylt (precis innan utfrart från nästa parkeringen)? Jag är väldigt förvirrad.
Alltså, jag vet inte om vägmärket som betyder ”Enkelriktad trafik” är uppsatt några meter efter in- och utfarten till din boendeparkering p.g.a. utrymmesbrist intill parkeringsinfarten eller om det är för att fordon på väg ut därifrån skall kunna ut från den enkelriktade gatan istället för att behöva köra runt hela kvarteret.

Nånstans i Solberga söder om Stockholms innerstad är det någon gata som tillåter trafik i båda riktningarna intill utfarten på Folkparksvägen (som ”huvudgatan” genom Solberga heter) men som annars dock är enkelriktad, troligtvis för att det finns en infart till någon parkering precis i närheten av Folkparksvägen, och man vill säkert låta bilister på väg ut från parkeringen slippa köra en omväg runt hela kvarteret, istället för att köra den direkta vägen ut på Folkparksvägen.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
1
I dag 11:46
5
I dag 06:09
94
I dag 05:55
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov