Start > Körkortsforum > Kuggade pga avstånd till ratte…

Kuggade pga avstånd till ratten

kortis 2020-10-21 22:12 ! Citera #
Kuggade idag pga att jag var för vinglig när jag bytte fil/kollade bakåt på motorväg. Inspektören sa att det nog var för att jag satt för nära ratten. Problemet är, att jag har stolen precis så långt fram så att jag når pedalerna. Har jag den längre bak så kan jag inte trycka ner kopplingen ordentligt. Nämde det för inspektören men han hade ingen lösning att komma med.

Några tips på hur jag ska lösa det? Eller är det bara att traggla tills jag kan kolla bakåt utan att råka vrida på ratten även fast jag sitter nära den?

Ps. är 159 cm kort om det är relevant
Gäst 2020-10-21 22:21 ! Citera #
Vrid bara på huvudet när du kollar döda vinkel. Sitt still med kroppen
A 2020-10-22 03:17 ! Citera #
Jag är 158 cm kort och när jag övningskörde så komenterade många att ”oj vad nära du sitter” (händer fortfarande, har körkort nu alltså) men iaf, jag va så trött på den komentaren så efter min uppkörning blev godkänd frågade jag inspektören om jag sitter för nära, han sa att jag inte gör de och att man kan testa de genom att sträcka fram armarna rakt, och dina handleder ska nudda ratten och händerna över om du förstår hur jag menar? Testa gärna. :)
kortis 2020-10-22 10:35 ! Citera #
A 2020-10-22
Jag är 158 cm kort och när jag övningskörde så komenterade många att ”oj vad nära du sitter” (händer fortfarande, har körkort nu alltså) men iaf, jag va så trött på den komentaren så efter min uppkörning blev godkänd frågade jag inspektören om jag sitter för nära, han sa att jag inte gör de och att man kan testa de genom att sträcka fram armarna rakt, och dina handleder ska nudda ratten och händerna över om du förstår hur jag menar? Testa gärna. :)
Tack så mycket!!
kortis 2020-10-22 10:36 ! Citera #
Gäst 2020-10-21
Vrid bara på huvudet när du kollar döda vinkel. Sitt still med kroppen
Okej, ja det låter ju vettigt haha.Tack! :)
Caroline 2020-10-22 19:41 ! Citera #
Jag är 158 så har samma problem. Inte lätt för andra att förstår hur nära man måste sitta för att nå pedalerna. Mitt tips som funkar för mig är att du kör stolen ända fram, höjer den mycket så du kommer upp, men sedan lutar ryggstödet bakåt lite, då ser du ändå vägen, får en avslappnad och bekväm körställning, lagom avstånd till både pedaler och ratt. Lycka till!
Mindgimmet 2020-10-22 23:20 ! Citera #
kortis 2020-10-22
Okej, ja det låter ju vettigt haha.Tack! :)
Jag hade inte riktigt samma problem men min körlärare sa att när jag skulle svänga höger i en korsning, och kollade spegeln/döda vinkeln till vänster, så vred jag ratten lite till vänster utan att märka det och tog därmed ut svängen.

Han sa att jag ska hålla ratten så att jag knappt rör vid den och försök att medvetet inte röra på händerna när du vrider huvudet för att kolla.

Håller du lite lösare och har ratten/händerna i åtanke så ska det nog gå bättre.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor