Start > Körkortsforum > Förarprövaren sa en konstig sa…

Förarprövaren sa en konstig sak

Cassie 2020-10-21 21:05 ! Citera #
Hej

När jag gjorde min uppkörning sa prövaren att man inte får blinka när man ska köra om på motorväg. Blinkade vänster för att köra till vänster fil och sen höger för att köra tillbaka till höger fil framför fordonet jag körde om. Klarade uppkörningen men är det inte konstigt att prövaren sa att man inte får blinka för att det kan vara farligt då man kan göra de andra trafikanterna förvirrade?
Förarprövaren 2020-10-21 21:17 ! Citera #
Cassie 2020-10-21
Hej

När jag gjorde min uppkörning sa prövaren att man inte får blinka när man ska köra om på motorväg. Blinkade vänster för att köra till vänster fil och sen höger för att köra tillbaka till höger fil framför fordonet jag körde om. Klarade uppkörningen men är det inte konstigt att prövaren sa att man inte får blinka för att det kan vara farligt då man kan göra de andra trafikanterna förvirrade?
Hej Cassie!
Jag tror du måste missförstått något som prövaren sade för det där låter helt uppåt väggarna. Lagen säger att du alltid ska ge tecken vid sidoförflyttning, vilket ett körfältsbyte vid omkörning innebär - även på motorväg - så att prövaren skulle uttrycka sig så låter högst osannolikt.
Jag har själv arbetat som ”prövare” och suttit med under mer än 5500 körprov så jag talar utifrån både kunskap och erfarenhet.
Läs mer om hur prövaren bedömer körprovet på http://uppkorningblog.com
Cassie 2020-10-21 22:23 ! Citera #
Jag frågade henne flera gånger vad hon menade och hon förklarade i detalj varför det var farligt och att det är skillnad om man kör i stan i tät trafik där man kan behöva få ”hjälp” av de som ligger bakom så att de släpper in en och att man därför ska blinka då men att detta är farligt att göra på motorväg. Kan omöjligt ha missförstått eftersom jag frågade henne ett flertal gånger vad hon menade. Jag vet att det hon sa är helt fel och blinkar alltid på motorväg, att inte göra det vore livsfarligt, pratade med min körlärare direkt efter uppkörningen om det och han tyckte också det var jättekonstigt!
Yrkesföraren 2020-10-22 17:54 ! Citera #
Hej Cassie!
En förklaring kan ju vara att om du kör i höger körfält på motorvägen och vill byta till vänster, så ska du ju blinka, ja. Faran uppstår om det kommer trafik i ett betydligt högre tempo i vänster körfält på motorvägen. Du ser trafiken och tänker inte byta förrän den kört förbi. Men blinkar du innan trafiken kört förbi, finns risken att den som finns i vänster körfält bromsar kraftigt. Hur ska dom veta vad du tänker göra? På samma sätt behöver man tänka om man står på en parkeringsficka/busshållplats längs en landsväg med hög hastighet. Du ska fortsätta rakt fram på vägen. Blinka när du ska ut på vägen, ja, men vänta med blinkers tills trafiken kört förbi.

Lycka till med din blinkers!
Lars 2020-10-30 13:43 ! Citera #
Det var samma sak för mig. Hon sa att jag får inte blinka innan vänster körfältbyte utan att det måste vara helt tomt på bilar. Jag har varit på ett ställe att jag måste utföra en körfältbyte så det var verkligen konstigt att hon gillar inte att blinka innan körfältbyte. Men så är det man kan inte säga emot inspektören.

Senaste foruminläggen

Rubrik
4
I dag 14:32
3
I dag 14:28
2
I dag 13:33
3
I dag 12:06
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor