Start > Körkortsforum > Otrevlig provförrättare

Otrevlig provförrättare

Minnie 2020-10-22 10:42 ! Citera #
Gäst 2020-10-22
Det är nog ett drömjobb de gånger per dag som aspiranten är redo för provet.
Ah, yes, vilken extas de måste bli när de träffar någon som kan köra bil! Tror verkligen de brinner så mycket för trafiksäkerhet am I right?

Läste om deras lön dock... det är nu mitt nya drömyrke :P
Nikki Nic 2020-10-22 10:56 ! Citera #
Jag fick inte en otrevlig inspektör, dock extremt nonchalant och oengagerad. Utöver det så hade hon bestämt sig för att kugga mig.
Gjorde min andra uppkörning i Farsta häromdagen och kuggade.
Man blir så extremt omotiverad. När hon bad mig göra en backparkering så såg jag att kameran inte fungerade på skärmen. När jag frågar varför, så svarar hon att det beror på att ”Förarprovsskylten” täckt över kameralinsen. Backparkering är en av mina starka sidor och jag klarade den perfekt utan kamera. MEN varför täcker man över kameran? Varför sitter man bredvid en nervös elev och gäspar halva vägen?
Jag blev så arg och omotiverad att jag tappade kontroll och fokus och då började misstagen. Ja, det är mitt fel att jag gör fel, men känslan av att inse att hon var inställd på att kugga mig räcker för att tappa motivationen.
Hon kuggade mig två månader innan. Ja, jag lyckades få samma inspektör två gånger. Tydligen ser de vilka som ska köra upp och kan då själva välja vem de vill bedöma.
Jag kommer skriva till Trafikverket och jag hoppas att jag då får en ny chans med samma förutsättningar som de andra eleverna
Instruktören 2020-10-22 12:40 ! Citera #
Att du tittar i backkameran vid backning är ju det största felet. Signalerar ju att du inte fixar det annars och att förlita sig på en dåligt upplöst kamera är aldrig ok.

Skit i allt vad kameror heter och använd speglarna som det är tänkt att man skall göra. Varför har man ens backkamera i körskolebilen? Låter som du behöver övningsköra i en mer naken bil, kanske en Golf från 00-talet med enbart ABS som utrustning.

Provförättarna får inte välja vilka de skall åka med, du får samma enbart för att denne tidigare kuggat dig. Det är ju den personen som ser om du lärt dig något sedan sist. Vill du ha någon annan, pricka in när denne är på semester, sjukskriven, har fridag eller byt helt enkelt uppkörningsställe.
Gäst 2020-10-22 13:06 ! Citera #
Inspektörens roll är inte att vara social eller kamratlig.
Tänk på att de träffar upp till 10 personer om dagen, och då måste de hålla en passiv, men professionell ton.

Det kostar för mycket för de flesta människor att försöka känna in just hur du är, och vill be behandlad.

Inspektörens roll är att bedöma dig, han blir inte sårad för att du koncentrerar dig på körningen och i allt väsentligt struntar i honom som person.
Gäst 2020-10-22 14:14 ! Citera #
Gäst 2020-10-22
Tänk på att de träffar upp till 10 personer om dagen, och då måste de hålla en passiv, men professionell ton.

Det kostar för mycket för de flesta människor att försöka känna in just hur du är, och vill be behandlad.

Inspektörens roll är att bedöma dig, han blir inte sårad för att du koncentrerar dig på körningen och i allt väsentligt struntar i honom som person.
Men det är ju inte heller kassörskornas uppgift att vara trevliga men inte fan kan man vara otrevlig och ha en fattig attityd för det? Man får klaga till cheferna om de beter sig så. Varför? Jo för att egentligen så måste du ingenting här i världen men om du nu har valt att jobba som du gör så får du faktiskt bita ihop och gå visa att du hatar ditt jobb någon annanstans. Inte inför dina kunder.

Samma sak med inspektörer. Förstår att man kan bli jävligt less men du sitter i en bil med en nervös person. Det minsta du kan göra är att inte vara fucking bitter. Man behöver inte ens prata men få inte aspiranterna att känna sig obekväma. Man känner sig jävligt avklädd ändå som aspirant när man sitter och ska köra inför en främling som sitter och bedömer en.

Ha lite förståelse!
Minnie 2020-10-22 15:32 ! Citera #
Gäst 2020-10-22

Kräver inte att den ska vara social eller pratsam, nej nej, hatar själv allt med småprat osv att göra, men man kan faktiskt vara neutral. Behöver inte säga allt på ett sådant nedlåtande sätt. Tror nog de flesta aspiranter är tillräckligt nedbrutna av sig själva efter en misslyckad uppkörning.

”Tänk på att de träffar upp till 10 personer om dagen, och då måste de hålla en passiv, men professionell ton.”
Haha va? Jag var servitris och fick möta tiotals sunkna kunder om dagen, men inte där är det okej att hålla en tråkig ton. Sure, de får inte betalt för att vara trevlig, men man kan ju vara lite mänsklig kanske. Varför väljer man ett yrke där man vet att man träffar och interagerar med människor dagligen om man inte tycker om det? Tjänar man 40000 i månaden så tror jag man kan tvinga sig att inte totalt krossa aspiranterna lol.
Cyklistist 2020-10-22 16:02 ! Citera #
Men va det nån cyklist på cykelbananen eller inte? Om det var inte någon då är det in något fel..
Förarprövaren 2020-10-22 16:28 ! Citera #
Nikki Nic 2020-10-22
Jag fick inte en otrevlig inspektör, dock extremt nonchalant och oengagerad. Utöver det så hade hon bestämt sig för att kugga mig.
Gjorde min andra uppkörning i Farsta häromdagen och kuggade.
Man blir så extremt omotiverad. När hon bad mig göra en backparkering så såg jag att kameran inte fungerade på skärmen. När jag frågar varför, så svarar hon att det beror på att ”Förarprovsskylten” täckt över kameralinsen. Backparkering är en av mina starka sidor och jag klarade den perfekt utan kamera. MEN varför täcker man över kameran? Varför sitter man bredvid en nervös elev och gäspar halva vägen?
Jag blev så arg och omotiverad att jag tappade kontroll och fokus och då började misstagen. Ja, det är mitt fel att jag gör fel, men känslan av att inse att hon var inställd på att kugga mig räcker för att tappa motivationen.
Hon kuggade mig två månader innan. Ja, jag lyckades få samma inspektör två gånger. Tydligen ser de vilka som ska köra upp och kan då själva välja vem de vill bedöma.
Jag kommer skriva till Trafikverket och jag hoppas att jag då får en ny chans med samma förutsättningar som de andra eleverna
Hej!
När du skriver så här tänker jag att du hittar på:

”När jag frågar varför, så svarar hon att det beror på att ”Förarprovsskylten” täckt över kameralinsen”.

Vilken förarprovsskylt pratar du om? På ett körprov sitter inga skyltar på bilen! Jag tror att inspektören har koll på om det ska finnas en skylt på bilen eller ej.

När det gäller backkamera så är det både tillåtet och uppmuntrat att aspiranten använder den som ett stöd under backning. Dock ska den inte ersätta de vanliga uppmärksamhetsrutinerma.

Vill du läsa mer om hur en inspektör bedömer ditt körprov så läs min blogg, Uppkörningsbloggen!

http://uppkorningblog.com
Gäst 2020-10-22 16:33 ! Citera #
Men ”Förarprövaren”!

Hur kan du ha missat att sedan den 1 Oktober 2020 har man en rödvit skylt där det står ”Förarprov” på bilarna när aspiranten kör upp.
Gäst 2020-10-22 16:35 ! Citera #
Cyklistist 2020-10-22
Men va det nån cyklist på cykelbananen eller inte? Om det var inte någon då är det in något fel..
På förarprovet ska man ta hänsyn till risker som kan tänkas kunna uppstå.
Att en cykel inte kommer är inte frikort till att svänga med alltför hög hastighet.

Samma sak gäller för tomma, oövervakade övergångsställen - du ska ta hänsyn efter omständigheterna.

Din bedömning att det är ”tomt” kan mycket väl vara felaktig och en olycka kan uppstå.

Senaste foruminläggen

Rubrik
4
I dag 14:32
3
I dag 14:28
2
I dag 13:33
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov