Start > Körkortsforum > Koppling vid högerregel och sv…

Koppling vid högerregel och sväng

Gäst 2020-10-18 15:10 ! Citera #
Hej! Min trafiklärare har lärt mig att ha halva kopplingen nere och ha foten redo på bromsen när högerregeln gäller. Sedan har jag även lärt mig att hålla nere kopplingen och bromsa vid snävare sväng vid något högre fart.

Jag har hört ganska olika angående detta då många säger att undvika använda kopplingen för mycket, och tänkte kolla med er vad ni tycker är rätt?
Gäst 2020-10-18 16:17 ! Citera #
Enda gången du ska ha halva kopplingen nere är vid krypkörning på typ ettan. Är det högerregel så kör du sakta på 2an beredd på att bromsa om det skulle komma någon. I sväng ska du inte heller ha kopplingen nedtryckt alls så länge du inte ska stanna. Mer risk för motorstopp och ej eco driving att köra med koppling i onödan
Gäst 2020-10-18 19:49 ! Citera #
Tack för din hjälp! :)
Gäst 2020-11-21 12:03 ! Citera #
Du kan visst behöva använda kopplingen i långsam högersväng. Tro inte på allt du läser här. Många är nybörjare som vill vara duktiga.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest