Start > Körkortsforum > Kuggad uppkörning i Lund

Kuggad uppkörning i Lund

Elne 2020-10-18 09:31 ! Citera #
Hejsan! Jag hade uppkörning i Lund förra veckan men kuggade tyvärr. Grundorsak: brister i att uppvisa en rutinmässig manövrering. Jag körde upp med trafikverkets bil (volvo v60) vilket är en diselbil. Hemma har jag enbart kört med bensinbil och enligt han på trafikverket är det stor skillnad att köra en disel då man ”rullar mer på växlen” när man kör en diselbil. Detta märkte jag då det gick alldelles för snabbt i svängar osv pga att jag hade för hög växel. Nu till min huvudfråga: Jag fick svänga höger på en 100 väg. Det var en skylt 300 m innan svängen. Väl framme vid svängen var den väldigt snäv. Har ni några tips hur jag kan svänga in på ett säkert och planerat sätt? Kan även tillägga att 100vägen var 2filig.
Gäst 2020-10-18 10:16 ! Citera #
Bromsa inte förän du har kommit in på avfarten , då bromsar du kraftigt men försiktigt (så inte bakomvarande kör in i dig om du bromsar på en 100 väg)
Elne 2020-10-18 20:21 ! Citera #
Grejen är att det finns imgen avfart innan vägen svänger utan det är bara en sväng direkt in till höger
Gäst 2020-10-19 11:18 ! Citera #
Släpp gasen och upp med blicken, anpassa farten efter svängen
Gäst 2020-10-21 20:17 ! Citera #
Minns du vilken högersväng det var? Var det kanske mot Önnerup, från 100-vägen ut mot Bjärred? Den ligger väl lite i en backe och är ganska snäv. Kör upp nästa vecka och har övat på den svängen en del med körskolan, så vore bra att veta ifall den kan komma på uppkörningen!

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest