Start > Körkortsforum > Vänstersväng landsväg vid möte

Vänstersväng landsväg vid möte

sb 2020-10-17 10:04 ! Citera #
Hej! Jag ville bara kolla en sak. Är det okej att göra en vänstersväng om man har mötande men de är ganska långt borta? Eller är det så att om man ser en bil komma ska man sakta ner och invänta? Tänker främst landsväg, 70 km/h.

Har svårt att riktigt veta vilket avstånd som är okej. Kan tänka mig att om man knappt kan se bilen så är det okej, men om den är halvvägs mot dig så ska man självfallet sakta ner och stanna upp.

Förstår att det beror på situationen såklart, men skulle vara trevligt om nån kan ge lite mer klarhet i saken :)
Gäst 2020-10-17 13:24 ! Citera #
Du får inte hindra trafiken på vägen du korsar vid sväng. Om det känns säkert och den mötande bilen inte skulle behöva sakta ner så får du åka. Annars måste du vänta:)
sb 2020-10-18 11:39 ! Citera #
Tack för svar :)
Björn He 2021-06-09 23:40 ! Citera #
Har man mötande trafik inom synhåll så måste man bedömer jag väja för att ge mötande trafik företräde innan man korsar deras del av körbanan, framförallt på vägar med högre hastigheter där det normalt är mycket svårt att hinna förutse och stanna i god tid framför ett hinder som plötsligt kommer i vägen.

Sen är det också tillåtet att svänga ENDAST om svängen kan ske UTAN risk för fara (eller onödigt hinder) för trafik som färdas i samma riktning.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov