Start > Körkortsforum > Klarade uppkörningen på 4e för…

Klarade uppkörningen på 4e försöket!

Gäst 2020-10-16 20:59 ! Citera #
Hej! Klarade uppkörningen äntligen på 4e försöket. Var en månad sen men inte fått tummen ur röven att skriva förrän nu. Tänkte dela med mig av mina erfarenheter för jag läste själv mycket här innan jag tillslut klarade det. Mitt bästa tips är kör MYCKET PRIVAT. Jag gjorde misstaget att ta många lektioner på körskola när jag var helt grön med att köra bil. Det blev väldigt dyrt och jag lärde mig inte speciellt mycket. Min känsla är att de försöker trycka ner ens självförtroende på skolan för att man ska känna att det är jättesvårt så man ska ta fler lektioner. Medvetet eller undermedvetet så gör de detta.

Efter ca 10 dubbellektioner på körskola så började jag köra privat med min kompis och då lossnade det ganska snabbt. Jag kände direkt hur jag fick en helt annan förståelse för bilen när jag bara fick köra utan att någon påpekade varenda liten detalj hela hela tiden. Det var jättejobbigt på skolan att de ständigt fick en att känna som att man aldrig skulle klara det. När jag sedan kört mycket privat gick jag tillbaka till skolan och tog några till lektioner. Då klagade de såklart igen på mig, men då visste jag redan att jag kunde köra bil så jag blev inte så påverkad utav det. Kände faktiskt att kan man redan köra så kan några få lektioner på slutet faktiskt ge lite. Särskilt om man kör med flera olika lärare för alla har nåt tricks att ge en som man inte tänkt på.

Jag körde upp 3 ggr privat och kuggade. 2 av gångerna kunde jag kanske klarat det, då gjorde jag endast väldigt små fel. En gång körde jag jättedåligt så då förstår jag att de kuggade mig. Min känsla är att de är hårdare mot privatister men jag kan också förstå varför för det kan ju vara nån som bara kört ett fåtal gånger och sen testar att köra upp. 4e gången körde jag med skolan och deras bil och då klarade jag det galant trots att jag var jääävligt nervös innan. Fick samma inspektör som 3e gången också lite lustigt. Men han såg att jag hade förbättrat mig och jag tog det framförallt väldigt lugnt, det är nyckeln tror jag. Hellre köra för passivt än aggressivt så att säga. Men samtidigt får man inte tveka för mycket för då ger man ett osäkert intryck. Men känslan när man klarat det var fantastisk! Allt slit och press var över, äntligen! Nu kan man köra hur man vill (inom lagen givetvis) och det är jävligt skönt. Sättet dom lär ut på skolorna är ett väldigt onaturligt och oskönt sätt att köra på. Dom vill att man ska vara ständigt paranoid och aldrig slappna av. Då får man aldrig känsla för körningen och reagerar sämre under stress.

Så kör på bara, och ge inte upp! Var själv påväg att ge upp ett par gånger, särskilt eftersom man redan kunde köra bra. Köra bil är enkelt, men ta körkort i Sverige, är jävligt omständigt och dyrt!

Lycka till alla kämpare där ute!
Gäst 2020-10-17 12:59 ! Citera #
Håller med dig! Själv tog jag en körlektion i begynnelsen på kul. Nojjig tant som ständigt satt och typ babblade om backspegel och skit. Fast jag redan hade kört på väg så var hon jävligt skraj så jag fick åka runt i en cirkel typ. Tog inga fler lektioner efter det utan lärde mig allt själv med hjälp av youtube. Sedan övningskörde jag i ungefär 2 år innan jag körde upp.

Senaste foruminläggen

Rubrik
59
I dag 18:24
5
I dag 17:06
4
I dag 05:37

Teoribok 2025

Körkortsboken
Finns som gratis PDF (367 sidor) och tryckt version (569 sidor)
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se
Gratis körkortstest