Start > Körkortsforum > Goda erfarenheter körprov

Goda erfarenheter körprov

Gäst 2020-10-12 18:27 ! Citera #
Hej! Idag klarade jag mitt teoriprov (godkänd på första med 58p) och ska köra upp nästa vecka på tisdag. Jag är såååååå nervös för uppkörningen och kan knappt sova om nätterna. Det jag behöver just nu är att höra och läsa om goda erfarenheter när ni har blivit godkända på uppkörningen.

Ni får gärna berätta både detaljerat och kortfattat om själva uppkörningen, hur det gick till, era känslor, vad fick ni göra, gjorde ni några fel, hur var personen ni fick köra med, vilken stad osv osv. Vill höra allt! Skrattades det under bilkörningen? Pratade ni ens? Hur länge körde ni? Ja, dela med er av allt, men helst goda erfarenheter där ni blev godkända. Skulle vara så skönt att få höra andras upplevelser och att det faktiskt kan gå bra under en uppkörning.

Det känns som att man läst så mycket negativt på senaste tiden (eller så är det ögonen som söker sig dit) om själva uppkörningen och många kuggningar osv, så lite positivt skulle inte skada i detta forum.
Gäst 2020-10-12 19:22 ! Citera #
Du har klarat det enkla delen, nu kommer den svåra ;) hehe.

Ja mina uppkörningar var väl goda erfarenheter :o Körde upp i Farsta. Första gången fick jag en helt OK manlig inspektör som inte sa så mycket. Var extremt nervös så gjorde några hjärnsläpp. Som till exempel när jag hade väjningsplikt för att svänga ut på huvudled så det första jag gör på den huvudleden är att stanna för de som kommer till höger :lol: Fyfan, och jag hade till och med kört på den vägen förut. :) Så hjärnan fungerar fan inte som normalt när man är så nervös. Men men lite små missar som den men anledningen till kuggen var att jag stannade för en utryckande ambulans och sedan fick jag motorstopp när jag skulle köra igen. Det var på en avfart till motorväg. :| Jag visste ju att det var kört och jag är inte den som visar känslor sådär så jag typ frågade om det var något som var bra, då sa han ”Ja” så pratade vi lite om det han tyckte var bra osv. Fast jag hade gått in på att garanterat kugga första så blev jag ändå besviken dagarna efter över det. Det går liksom inte att resonera med sin hjärna och säga till sig själv att det inte gör något. Började tänka att det här kanske inte går. Sen hade jag ju inte tagit en enda trafiklektion heller 8-) så funderade ju lite på om det var kört och kanske inte skulle gå vägen det där. Men jag bokade in ny uppkörning 15 dagar senare, och jag körde inte en enda gång under den tiden :o Så kommer jag dit till Farsta igen och ska köra upp. Fick en annan manlig inspektör som var lite mer chill. Han frågade vart jag bodde så sa jag ”Ehhh Tyresö!” Så säger han sedan att då får jag köra mot Tyresö :| Hmm.. för bra för att vara sant tänker jag då. Så vi körde mot Haninge/Tyresö. En väg jag kört ett antal gånger. Fick till slut åka till LIDL i Haninge, parkera och sedan köra tillbaka till trafikverket. Gick fantastiskt bra hela vägen så jag kände fan på mig att det här blir godkänt. På påfarten till motorvägen på tillbakavägen så kom det en fet lastbil där i filen som jag tänkte gasa förbi innan jag körde in. Men lastbilen drog på i typ 100 :o Så jag fick liksom avbryta och lägga mig bakom istället. Vart lite nervöst där.
Men vi kom tillbaka till trafikverket och gubben sa att ”det gick ju bra det där, och vad händer då? Ja, man får körtkort.” Något sånt. Kändes bra :)
Prof 2020-10-12 21:58 ! Citera #
Min upplevelse skulle jag kategorisera som mycket trevlig. Skrev teoriprovet 10/8 och hade uppkörningen den 20, lyckligtvis satt båda på första försöket. Körde upp via trafikskola så fick köra en runda i kvarteret innan uppkörningen, någonting jag i övrigt kan rekommendera, lugnade mina nerver rejält.

Kände mig faktiskt nästan lite otålig på Trafikverkets parkering, ville bara ha in inspektören så kunde vi få det här överstökat, det fick bära eller brista helt enkelt. Inspektören var en herre i 40-års åldern, inte den mest pratglada och sociala typen. Han ställde dock lite breda frågor om vad man pluggade på skolan till exempel, skönt tyckte jag så att det inte allltid var helt tyst i bilen.

Jag berättade att jag bodde på Frösön, så då lät han mig köra ditåt. Fick åka upp vid några lägenhetshus och backa runt ett hörn i uppförsbacke. Lite klurigt till en början men med lite koncentration och uppmärksamhet så var det inga större problem. Fick åka in mot stan igen, väntade på fotgängare lite väl tidigt och långt ibland, men kände att det var smartast att vara övertydlig.

Tog E14 tillbaka till Trafikverket och fick där veta att det var godkänt. Hade först inte någon större reaktion på mitt godkända prov. Tog säkert en timme innan jag riktigt smälte det. Resten av dagen gick jag runt med en sprängande huvudvärk när nervositeten släppte så plötsligt. Känslan morgonen efter då man vaknar upp och inser att man är klar var höjdpunkten, en känsla som för mig iaf är obeskrivlig, sann lycka rakt igenom.

Tänk bara på att vara trevlig, övertydlig och avslappnad (i den mån det går självfallet). När du i efterhand kommer blicka tillbaka på din övningskörningstid kommer det verka väldigt konstigt att du var så nervös hela tiden. Bilkörningen kommer bli en del av vardagen och bland de större friheterna i ditt liv, det gäller bara att visa att det är en frihet du säkert kan förvalta, vilket jag är övertygad att du kommer göra!
Lycka till!
Gäst 2020-10-12 22:19 ! Citera #
Åh tack för era fina svar och för att ni delade med er! Så skönt att läsa detta innan läggdags. Grymma ni är som klarade av allt! Längtar verkligen efter den känslan som ni beskriver och att få lägga mig i sängen och veta om att jag fått körkort. Mäktig känsla!
Gäst 2020-10-13 07:56 ! Citera #
Gäst 2020-10-12
Åh tack för era fina svar och för att ni delade med er! Så skönt att läsa detta innan läggdags. Grymma ni är som klarade av allt! Längtar verkligen efter den känslan som ni beskriver och att få lägga mig i sängen och veta om att jag fått körkort. Mäktig känsla!
Finns en del fimer på youtube där folk går igenom sina uppkörningar, speciellt en där en kille kör och en tjej filmar var bra. De åker samma sträcka som han fick göra på uppkörningen.
Gäst 2020-10-13 13:28 ! Citera #
Länk?
Smilla 2020-10-13 14:02 ! Citera #
Fick en jättetrevlig kvinna runt 50-60 . Började Prata med varann direkt och under hela bilturen :) åkte ut på motorvägen nästan direkt och sen svängde av mot ett villa område, backade runt ett hörn för att vända. Sen ut på stora vägen igen. In mot ett annat område där vi körde över 2 väldigt dolda cykelbanor. Och åter igen backa runt ett hörn med lite brant backe. Och sen ut vid stor korsning och ut på stora vägen igen mot trafikverket. Hon va väldigt trevlig, vi pratade verkligen hela tiden om precis allt, är själv väldigt pratglad svårt att vara tyst :lol: parkerade där vi kom ifrån och hon så tack för turen , de känns väldigt tryggt att åka med dig och du är väldigt bra på att behålla lugnet. Bleeev sååå glaaad :D :D
Mitt tips prata med inspektören och känn av läget och prata om de hen gillar så kommer ni att klicka bra ;)
Lycka till! :)
Gäst 2020-10-14 17:10 ! Citera #
Klarade min uppkörning idag, första försöket :lol:

Hade en jättretrevlig man, typ 60 år kanske, som pratade lugnt och skojade lite så all nervositet försvann nästan direkt. Vi småpratade lite i bilen medan han sa vad jag skulle göra.

Fyfan vad skönt!
Nybliven förare 2020-10-22 21:18 ! Citera #
Jag skrev teorin den 30/9 och fick godkänt, hade uppkörning den 15/10 kl. 15:30. Hade en man i 40-års åldern. Lugn och trevlig men tystlåten. Jag var väldigt nervös, skakade innan och mådde illa. Hade lovat mina barn presenter för att fira om jag klarade det så pressen var stor. Hade kört i en hel timme innan uppkörningen med min make. Fick testa styrservo och bromsservo på säkerhetskontrollen. Var så ovan vid hur bilen var att växla så fokuserade på det samt att jag var så nervös så jag fick ett hjärnsläpp i en korsning och åkte inte när jag hade en tydlig chans. Sen saktade jag in för sent innan en cirkulation (ledde till ingripande) samt bytte fil för tidigt i en rondell. Därför kuggade jag. Min uppmärksamhet var inte där så jag förstod till 100% bedömningen. Fick även svänga vänster på landsväg och parkera. Bokade en ny uppkörning fem dagar senare kl. 09:00, sa inget till någon annan än maken (barnen blev ju så besvikna första gången men ville inte göra mig ledsen, men jag märkte det på dem). Körde flera timmar i alla olika slags bilar som familjemedlemmar kunde låna ut så jag fick lära mig att gå på känslan och inte en viss bil. Sen körde jag fram 40 min med maken. Denna gång var det en annan man i 40-års åldern. Väldigt varm och trevlig. Han försökte verkligen få mig avslappnad. Sa till och med innan att nu ser vi till att du tar det idag, småpratade hel vägen på ett avslappnat sätt. Efter flera moment så sa han att det där gick ju bra. Fick köra i stadstrafik, motortrafikled med vänstersväng, backa runt hörn och körning mot mål. Denna gång blev jag godkänd. Skön känsla verkligen. Vet dock att det hade mycket med att göra att det var mindre trafik vilket gjorde mig mindre nervös, jag hade tränat på olika bilar samt den typen av situationer som jag kuggade på första gången. Man måste ju lära av misstagen. I stort så var det positiva upplevelser förutom att det är surt att kugga. Jag läste mycket här innan jag körde föe att få peppe. Kollade också mycket ”följ med på körlektion” på Youtube. Tycker att man får väldigt mycket könsla för hur man är uppmärksam på rätt sätt på sådana videos. Hoppas att det går bra för dig på uppkörningen.

Senaste foruminläggen

Rubrik
4
I dag 14:32
3
I dag 14:28
2
I dag 13:33
3
I dag 12:06
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov