Start > Körkortsforum > Uppkörning med volvo V60 eller…

Uppkörning med volvo V60 eller vw passat???

Anonym 2020-10-12 12:33 ! Citera #
Trafikverket här har antingen volvo v60 eller vw passat som man får köra upp med.
Jag undrar om någon har några tips på saker man kan tänka på när det kommer till dessa bilar?
Hur fungerar säkerhetskontrollen? Jag såg en video på youtube för volvo v60 och då kunde man inte kolla någonting under motorhuven utan man skulle bara kunna peka ut var allting sitter ? Är det likadant på vw passat eller hur ser den ut ? Om man ska kolla oljan måste man ta ut oljestickan då och torka av den med någonting eller ska man bara veta var den sitter ?
Också undrar jag hur dessa bilar är att köra. Jag har kört en bensindriven bil privat är osäker på märket för jag kan ingenting om sådant. Har hört att trafikverkets bilar är dieseldrivna och att dem är mycket starkare så man kan komma upp mycket i fart utan att man ens har gasat speciellt mycket gäller det för dessa bilar ? Några allmänna råd?
Jag har uppkörning imorgon. Tack på förhand.
Gäst 2020-10-12 15:33 ! Citera #
Jag körde upp förra vecka i Volvo v60 de var relativt enkelt de ända som va lite annorlunda var att spaken hade en knapp för och växla men de va inget som va ett stort problem så att säga. Min säkerhetskontroll var ganska enkel, jag fick tuta och fixa speglarna :)
Gäst 2020-10-12 16:36 ! Citera #
Jag har övningskört i en wv passat diesel, kan bara säga att jag tyckte att det var en väldigt skön och enkel bil att köra. Väldigt ”snäll” om du fattar
Gäst 2020-10-12 16:57 ! Citera #
Körde upp i båda under mina två uppkörningar! Det jag kan säga är att de är väldigt lika. Lättkörda båda två, men volvon är nog mest lättkörd. Indikator på när du ligger i rätt växel / behöver växla upp eller ner t.ex. :) Sen hade volvon backen på 6ans växel också hade jag för mig med automatisk spärr medans på passaten så var det trycka ner spaken för back.
Gäst 2020-10-12 17:02 ! Citera #
Jag hade också bara kört bensin innan. Blev ju kugg med passaten första uppkörningen det var lite annorlunda. Du kan ha lägre växel. Typ 3:an är den växel du kan köra med på 40-50 hastighet. Medans på min lilla bensin hemma så kan man köra femman i 50km/h :?
jaja det är lite annorlunda som du kommer märka sen är det jävligt moderna bilar så alla pedaler tar tidigt och bra vilket för mig också var ovant. Men på min andra uppkörning med v60 så tog jag med mig allt från den första och när jag körde där så insåg jag vilken skön bil det var.

Senaste foruminläggen

Rubrik
59
I går 18:24
5
I går 17:06
4
I går 05:37

Teoribok 2025

Körkortsboken
Finns som gratis PDF (367 sidor) och tryckt version (569 sidor)
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se
Gratis körkortsfrågor