Start > Körkortsforum > Växling i trafikverkets bilar …

Växling i trafikverkets bilar ?

Gäst 2020-10-11 21:36 ! Citera #
Jag har fått lära mig av min privata instruktör att växla upp till 4an i 30 km/h. Detta viset körde jag på när jag hade lektion på trafikskolan för en månad sedan och det sa körskoleläraren att jag hade blivit kuggad för. Dem har nämligen dieselbilar som ”hoppar fram” när man växlar upp sa han och speciellt i bostadsområden där man ska köra sakta är det därför farligt att växla upp för mycket. Jag har övat mycket privat sedan dess på att köra långsamt och försiktigt i bostadsområden, mitt i stan och in i cirkulationsplatser men det är ju ändå en dieselbilar jag kommer köra upp med för vad jag har hört så har trafikverket ofta sådana bilar. Vad jag har förstått ska man i en sådan bil inte växla till 3ans växel för än man är i cirka 40 km/h, stämmer det? Och när växlar man till 4an isåfall, vid 60 km/h?
Sedan fick jag även förslaget att accelerera på 3ans växel in på motorvägen, vid vilken hastighet ska man växla till 5an sedan då och sedan till 6an?
Det var tydligen också dåligt enligt körskoleläraren att använda gas och broms när man krypkör på 1ans växel. Detta gör jag alltid när jag kör privat dock för det måste man göra på den bilen, använder man inte gasen på 1ans växel med den så stannar den bara. Är detta något man kan bli kuggad på om man inte använder sig av bara kopplingen på 1ans växel? Jag har uppkörning om 2 dagar och rätt nervös över detta.
Gäst 2020-10-11 22:24 ! Citera #
När man krypkör så ska man reglera hastigheten enbart med kopplingen, inte gas/broms. Väldigt svårt att svara på exakta hastigheter, alla diesel bilar är inte likadana bara för att de går på diesel.

Lycka till!
Gäst 2020-10-17 16:41 ! Citera #
Om du ska accelerera ska du inte ha en för hög växel, du kommer inte få någon kraft från motorn om du försöker accelerera på femmans växel när du har för låg hastighet.

Du kan definitivt accelerera på treans växel på påfart av motorväg, dock ej om hastigheten går över 70 km/h (främst ur miljösynpunkt, men du får ingen mer kraft efter det heller). Det brukar rekommenderas att växla från tvåan till fyra om motorvägen sluttar något (växla ej på själva påfarten, var färdigväxlad innan), för att sedan växla till sexans växel direkt när man hamnat på själva motorvägen. Om motorvägen är plan och du inte får någon hjälp från medlut, eller om påfarten är i anslutning av rondell, så kan du absolut gasa upp på treans växel, sen växla till femman när du är på motorvägen, sen sexan.

Du ska absolut inte ha fyrans växel när du kör 30 km/h.

Senaste foruminläggen

Rubrik
4
I dag 14:32
3
I dag 14:28
2
I dag 13:33
3
I dag 12:06
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov