Start > Körkortsforum > Manuell bil - landsväg och var…

Manuell bil - landsväg och varvtal

Gunnar 2020-10-10 20:02 ! Citera #
Hej jag har två frågor gällande manuell bil,

Jag tänkte på det här med landsväg och att det kan finnas motlut som gör att det kan bli svårt att ha kvar farten om man ligger på femman eller fyrans växel. Jag vet att man kan ”gasa” eller få mer fart innan man kommer fram till motlutet, men det kan bli svårt om motlutet är längre än vanligt. Är det smart att växla ner till 3:an innan eller hur gör ni för att bilen inte ska förlora kraften?

Den andra frågan gäller varvtalet. Bilen jag övningskör med är inte precis den nyaste, men när jag kör över 90 km/h med femmans växel så blir varvtalet drygt 3000. Är detta normalt med tanke på att jag läst att om varvtalet är över 3000 så finns det risk att katalysatorn sätts ur funktion. Jag är ju på högsta växeln (bilen har till 5) så finns det ett sätt att minska varvtalet?
Gäst 2020-10-29 09:36 ! Citera #
Oroa dig inte för att hålla farten. hastighets begränsningen säger bara max hastighet du får köra. kör den hastighet du tycker är lämpligt att köra säkert. komihåg 90% av uppkörningen är säkerhet. klarar du av köra samma hastighet motlut med 5an så behåll femman, annars kom ner till 4 behöver inte gå till 3an. skulle tipsa att du får förlora 10km/h på motlut om det sparar bensin. mer än det och du har bilar bakom nope. byt lägre växel gasa.

har en gammal volvo 5 växel och det är helt naturligt att gå till 3000 varv över 90-100km/h. Helt normalt. gamla bilar har 5 växlar och är inte så eco-friendly ur det perspektivet. men det är inget du kan göra åt. men komihåg alla bilar på uppkörningen har 6 växlar och att du ser till att du betyder till 6an på motorväg-

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor