Start > Körkortsforum > Backa runt hörn

Backa runt hörn

Linn 2020-10-10 17:54 ! Citera #
Hej!
Jag har uppkörning snart och har lite funderingar kring att backa runt hörn. Jag såg på en video att man måste backa 10 meter bak efter att man har backat in på vägen eftersom man inte får stanna 10 meter innan en korsning. Det tycker jag känns lite dumt, inte särskilt miljövänligt och dessutom farligare att backa 10 meter extra. För när jag har övningskört med trafikskola och backat runt hörn har jag bara backat tills jag står rakt och kan köra framåt igen och dem har inte sagt någon ting.

Sen har jag också en fråga angående backning runt hörn. När man ska stanna för att backa, ska man blinka då eller bara stanna och börja backa?

Tacksam för svar!
Gäst 2020-10-10 18:41 ! Citera #
Då jag gjorde uppkörning fick jag backa runt hörn och åka 10m sedan fick jag köra fram och blinka först då innan jag körde iväg
Gäst 2020-10-10 19:48 ! Citera #
Hmm, ska du backa runt hörn för att sedan svänga vänster i korsningen i stället så ska man ju inte backa 10m bak. Men eftersom att du inte vet vad du ska göra sedan och att det är som ett moment. Backa runt hörn och stanna typ ”parkera” så sikta på ungefär 10m. De vill se att du kan följa kanten och backa rakt och fint.
Gäst 2020-10-10 21:39 ! Citera #
Gäst 2020-10-10
Hmm, ska du backa runt hörn för att sedan svänga vänster i korsningen i stället så ska man ju inte backa 10m bak. Men eftersom att du inte vet vad du ska göra sedan och att det är som ett moment. Backa runt hörn och stanna typ ”parkera” så sikta på ungefär 10m. De vill se att du kan följa kanten och backa rakt och fint.
Okej tack! Så om inspektören säger backa runt hörnet så backar jag 10 meter bak, om inspektören säger vänd på ett lämpligt ställe och jag vill backa runt hörnet så backar jag bara tillräckligt typ?

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
1
I dag 08:41
7
I dag 08:29
3
I dag 07:23
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor