Start > Körkortsforum > Högerregeln

Högerregeln

Gäst 2020-10-09 17:20 ! Citera #
Hmm, högerregeln eller inte på den första frågan?

Man ser att vägen har ett gatunamn = högerreglen eller har jag fel? Någon som är expert inom detta område som kan lista ut?
Gäst 2020-10-09 19:46 ! Citera #
Killen som frågade om det är högerregel eller inte, ta det lugnt bara och kör försiktigt, ta säkerheten allra först, de kommer att kolla hur säkert du kör, MEN det är en cykelbana skulle jag säga så UTFARTSREGEL för den som kör ut därifrån, alltså inget högerregel där.
anonym som skrev inlägget 2020-10-09 20:51 ! Citera #
Så svårt! Blir lite förvirrad. Finns så många korsningar som ser ut sådär i denna stad jag ska köra upp i, vill inte misslyckas pga något som är så otydligt. Det som gör mig tveksam är att sockerbitsmarkeringarna fortsätter på vägen, i andra fall upphör de precis vid korsningen och fortsätter sedan på trottoaren igen. Räknas det i detta fall som att man korsar en cykelbana eller räknas det endast när cykelbanan är upphöjd på något sätt.
Gäst 2020-10-09 21:12 ! Citera #
Tror mig, du är inte ensam om denna konstiga trafikregel, de borde seriöst förenkla just den regeln, varför göra så många ”cykel” regler liksom..

Jag har hört med lite folk och de alla säger cykelbana, så om ingen annan svarar härefter så får du helt enkelt lita på att det är en cykelbana, kolla med din trafikskola och se vad de säger?

Men som sagt, dem jag har hört med säger alla cykelbana (länken du gav) förutom en som säger cykelpassage men ja, jag säger cykelbana också.
Gäst 2020-10-09 21:26 ! Citera #
I början av korsningen direkt på bilden (länken här nedanför) är det högerregel som gäller där (finns en gatuskylt där som säger att det är högerregel och den är det inga markeringar på vägen där. )

Sen efter korsningen där så är det utfartsregeln över hela vägen rakt fram, alltså det jag menar är att efter högerregel korsningen och framåt så har dem åt höger utfartsregeln över hela långa raka vägen där eftersom de alla korsar en cykelbana.

https://maps.app.goo.gl/zAgmz9KvmZwTukH4A

Hörde även på nätet där personen har bra koll om vad som gäller just där du länkade till, detta är vad personen sa;


”Det kan du se på markeringarna i marken. I bilden är det en cykelbana (tjocka o täta markeringar på marken) plus den blå/vita runda skylten med en cykel/fotgängare som kompletteringmuscle

Bra att tänka på när det gäller cyklister och fotgängare som passerar din väg, var ALLTID beredd att väja. Oberoende på om de har väjningsplikt eller inte.”


Själv tycker jag det lät otydligt, men då passar det perfekt till den regeln haha.
anonym som skrev inlägget 2020-10-10 15:07 ! Citera #
Gäst 2020-10-09
I början av korsningen direkt på bilden (länken här nedanför) är det högerregel som gäller där (finns en gatuskylt där som säger att det är högerregel och den är det inga markeringar på vägen där. )

Sen efter korsningen där så är det utfartsregeln över hela vägen rakt fram, alltså det jag menar är att efter högerregel korsningen och framåt så har dem åt höger utfartsregeln över hela långa raka vägen där eftersom de alla korsar en cykelbana.

https://maps.app.goo.gl/zAgmz9KvmZwTukH4A

Hörde även på nätet där personen har bra koll om vad som gäller just där du länkade till, detta är vad personen sa;


”Det kan du se på markeringarna i marken. I bilden är det en cykelbana (tjocka o täta markeringar på marken) plus den blå/vita runda skylten med en cykel/fotgängare som kompletteringmuscle

Bra att tänka på när det gäller cyklister och fotgängare som passerar din väg, var ALLTID beredd att väja. Oberoende på om de har väjningsplikt eller inte.”


Själv tycker jag det lät otydligt, men då passar det perfekt till den regeln haha.
Hmm.. Kontaktade en körskola på instagram då de ofta brukar svara på frågor från följare. De skrev att det var högerregeln som gäller. Ska dubbelkolla med min trafiklärare på torsdag då det är nästa gång vi ska köra, men hatar när det blir såhär otydligt och ifall de börjar ifrågasätta på uppkörningen varför man gjorde si eller så, så vill jag ändå kunna svara rätt.
Gäst 2020-10-12 08:43 ! Citera #
Första killen som skrev hade rätt, det är högerregeln som gäller där OM inte kommunen har bestämt något annat som gäller där, kontaktade trafikverket angående bilden där, detta skrev de.


Svar: Den bifogade bilden visar en cykelpassage eftersom den är markerad med vägmarkeringen M16, se nedan länk, och i kombination med ett övergångsställe så räcker det med en rad M16.



Det är upp till ansvarig väghållare, kommunen, att säkerställa för trafikanterna vad aktuell plats är.

Högerregeln eftersom den bifogade bilden visar en cykelpassage.

Vad står det i kommunens detaljplan om aktuell plats, OM nu cykelbanan enligt detaljplanen går över vägen hur ska väghållaren säkerställa att trafikanter har vetskap om detta?


Med vänliga hälsningar
Östh Hans

Sektion regelinformation
Transportstyrelsen
Björn He 2020-11-11 21:28 ! Citera #
Vad jag kan se så har den korsande sidovägen ett övergångsställe och en cykelövarfart precis vid gatukorsningen, men vägen är däremot EJ upphöjd så att den korsar gång- och cykelbanan, varför vägen EJ är att betrakta som en ”väg som korsar gång- eller cykelbana”. I sådana fall är det enligt lag högerregeln i korsningen (eftersom vägen inte är en huvudled).

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo