Jo då det kan du få. Hade oturen att få samma otrevliga inspektör vid mitt nästa försök. Fick panik när jag såg att hon stegade mot mig och kände nog att jag gav upp där redan innan jag ens börjat min uppkörning.
Å andra sidan vem vill vara trafikinspektör? Ligger väl i klass med parkeringsvakt och tunnelbaneförare. Så kanske man får ha respekt för att de flesta av dem inte är så trevliga. Tycker att man ska lägga ned skiten och hitta en modell där trafikskolor kan ta över bedömningen. Bilkskoleläraren träffar eleven över tid och följer utvecklingen. De kan bättre avgöra om man är lämplig för körkort än en trafikinspektör som ser en under en kort stund när de flesta är stressade , pressade och har ångest. En bilskollärare är också bättre utbildad och har större kompetens skulle jag tro.
Så tycker jag
Nu vet jag inte hur det är att jobba som varken parkeringsvakt eller tunnelbaneförare, så har på så sätt svårt att jämföra det med att vara Trafikinspektör.
Tycker att mitt arbete är både roligt och viktigt, för det är kul att träffa nya människor och jag vill att alla ska känna sig säkra i trafiken.
Du föreslår att trafikskolor ska få godkänna elever, det tror jag inte på, är tyvärr inte rättssäkert. Då kan det bli så att vissa skolor bara säljer körkort.
För att bli inspektör så är det en utbildning på ca 1 år, där det varvas teori och praktik. Du ska innan du blir antagen gjort flera tester på en dator, ha god körvana och gjort ett körtest som har betydligt högre krav än ett vanligt körtest.
Man gör tre tentor, där du ska kunna dekar av trafikförfattningen utantill.
Sen tycker jag det är tråkigt om du råkat ut för någon som är otrevlig, så ska det inte vara. Bemötandet är viktigt, jag förstår att man är nervös, minns ju själv hur det var.
Hoppas du träffar en trevligare inspektör nästa gång.