Körkortonline > Körkortsforum > Samma trafikinspektör

Samma trafikinspektör

KuggKungen48 2025-03-25 20:02 ! Citera #
Nisse 2025-03-18
Nej, du kan inte välja inspektör eller byta, det är slumpen som avgör vem du får.
Jag har för mig att man kan byta inspektör om inspektören är praktikant (då måste du ha 2 inspektörer i bilen samtidigt)
Gäst 2025-03-29 17:03 ! Citera #
Gäst 2020-10-08
Hej, jag undrar om någon vet om man får samma trafikinspektör eller om det är olika vid varje tillfälle?
Jo då det kan du få. Hade oturen att få samma otrevliga inspektör vid mitt nästa försök. Fick panik när jag såg att hon stegade mot mig och kände nog att jag gav upp där redan innan jag ens börjat min uppkörning.
Å andra sidan vem vill vara trafikinspektör? Ligger väl i klass med parkeringsvakt och tunnelbaneförare. Så kanske man får ha respekt för att de flesta av dem inte är så trevliga. Tycker att man ska lägga ned skiten och hitta en modell där trafikskolor kan ta över bedömningen. Bilkskoleläraren träffar eleven över tid och följer utvecklingen. De kan bättre avgöra om man är lämplig för körkort än en trafikinspektör som ser en under en kort stund när de flesta är stressade , pressade och har ångest. En bilskollärare är också bättre utbildad och har större kompetens skulle jag tro.

Så tycker jag
En av alla inspektörer 2025-03-30 09:45 ! Citera #
Gäst 2025-03-29
Jo då det kan du få. Hade oturen att få samma otrevliga inspektör vid mitt nästa försök. Fick panik när jag såg att hon stegade mot mig och kände nog att jag gav upp där redan innan jag ens börjat min uppkörning.
Å andra sidan vem vill vara trafikinspektör? Ligger väl i klass med parkeringsvakt och tunnelbaneförare. Så kanske man får ha respekt för att de flesta av dem inte är så trevliga. Tycker att man ska lägga ned skiten och hitta en modell där trafikskolor kan ta över bedömningen. Bilkskoleläraren träffar eleven över tid och följer utvecklingen. De kan bättre avgöra om man är lämplig för körkort än en trafikinspektör som ser en under en kort stund när de flesta är stressade , pressade och har ångest. En bilskollärare är också bättre utbildad och har större kompetens skulle jag tro.

Så tycker jag
Nu vet jag inte hur det är att jobba som varken parkeringsvakt eller tunnelbaneförare, så har på så sätt svårt att jämföra det med att vara Trafikinspektör.

Tycker att mitt arbete är både roligt och viktigt, för det är kul att träffa nya människor och jag vill att alla ska känna sig säkra i trafiken.

Du föreslår att trafikskolor ska få godkänna elever, det tror jag inte på, är tyvärr inte rättssäkert. Då kan det bli så att vissa skolor bara säljer körkort.

För att bli inspektör så är det en utbildning på ca 1 år, där det varvas teori och praktik. Du ska innan du blir antagen gjort flera tester på en dator, ha god körvana och gjort ett körtest som har betydligt högre krav än ett vanligt körtest.
Man gör tre tentor, där du ska kunna dekar av trafikförfattningen utantill.

Sen tycker jag det är tråkigt om du råkat ut för någon som är otrevlig, så ska det inte vara. Bemötandet är viktigt, jag förstår att man är nervös, minns ju själv hur det var.
Hoppas du träffar en trevligare inspektör nästa gång.
Gäst 2025-03-30 11:11 ! Citera #
Jag skulle ge er rådet att krypköra långsamt när backar och parkerar. På mina lektioner gör jag det alltid lite snabbare och det går bra, jag hamnar rätt. När jag gjorde det på uppkörningen började trafikinspektören varna mig för att jag låg nära bilen framför, fast jag hade helt koll på hur nära jag var och jag var lite mer långsam när den andra bilen var nära. Det verkade som att det var en av orsakerna jag blev kuggad förra gången.

Sen är trafikinspektörer människor som alla andra och gör fel. Tänker på psykologer som ska vara professionella och hjälpa en, men det finns de som är typ sjuka i huvudet och gör det motsatta.
Gäst 2025-03-30 19:22 ! Citera #
Gäst 2025-03-29

Så tycker jag
”En bilskollärare är också bättre utbildad och har större kompetens skulle jag tro”

Ett stort nej på bättre utbildad!

Större kompetens, ja faktiskt så kan en del trafiklärare ha det :)
Gäst 2025-03-30 19:28 ! Citera #
Gäst 2025-03-30
Jag skulle ge er rådet att krypköra långsamt när backar och parkerar. På mina lektioner gör jag det alltid lite snabbare och det går bra, jag hamnar rätt. När jag gjorde det på uppkörningen började trafikinspektören varna mig för att jag låg nära bilen framför, fast jag hade helt koll på hur nära jag var och jag var lite mer långsam när den andra bilen var nära. Det verkade som att det var en av orsakerna jag blev kuggad förra gången.

Sen är trafikinspektörer människor som alla andra och gör fel. Tänker på psykologer som ska vara professionella och hjälpa en, men det finns de som är typ sjuka i huvudet och gör det motsatta.
Nu har jag inte åkt med dig men något du kan reflektera över är att det kanske inte bara är hastigheten som är problemet?
Du har kanske noll eller inga säkerhetsmarginaler till bilarna?
Ett exempel är att en del har 1 cm till bilen fram och 3 meter till bilen bak och backar gärna med ganska hög fart.
Då kanske det är bättre med 1meter till bilen fram och 2 meter till bilen bak?
Bara som ett exempel :)
Gäst 2025-03-30 19:33 ! Citera #
Gäst 2025-03-22

”Nej det är ingen slump på det viset att en tombola snurrar och inspektören väljs..”

Men det hjälper inte mig oavsett då jag inte vet vem jag får och det enda jag kan göra är väl att ringa Trafikverket och fråga när inspektören jobbar,men kanske inte det heller kommer hjälpa mig. :)

Jag menar slump som att jag inte vet vilken inspektör jag kommer få helt enkelt, men ok, jag förstår vad du menar. Men chansen minskar om det är som du säger om de arbetar med att godkänna förare för som testar sig för andra typer av körkort.
Ja jag tror att det är en offentlig handling, (men är såklart osäker på om det är sekretess)
Du får ju alltid fråga om lov att begära ut den handlingen
Gäst 2025-03-30 22:01 ! Citera #
Tycker att en 1-årig utbildning är för kort när det gäller bedöma om aspiranter ska få körkort. Ang. att låta körskolor ta över bedömningen så menar jag att man borde kunna komma fram till ett sätt som funkar och då naturligtvis se över så att fusk ej kan förekomma. Det är mycket trafiksäkrare att den som bedömer träffar och ser aspiranten köra över tid. Körläraren följer med i utvecklingen och aspiranten kommer att utsättas för flera olika utmaningar som körläraren ser hur eleven löser.
Du pratar om att du vill bidraga till trafiksäkerhet i ditt yrke, det vanligaste sättet att få kortet snabbt idag är att lägga sina körlektioner nära där man kör upp. Man lär sig rutterna utantill med hjälp av you tube och tex detta forum. Tycker du det är trafiksäkert?
Blir svårt att misslyckas när man redan kan rutten. Hittade även ett inlägg på ett annat forum där trådstartaren hade blivit godkänd men efteråt var livrädd för att köra bil. Det som kanske var mest skrämmande var att de var så många som kände så. En hade tex aldrig kört efter att ha fått sitt körkort och det var 10 år sedan. Då kan man ju undra hur de överhuvudtaget blev godkända. Det system vi har fungerade säkert superbra för 20-30 år sedan men mycket har hänt och det borde ses över och man borde hitta en annan lösning. Något som är både säkrare och mera rättvis. Att tro att en 30-minuters bilfärd ger en rättvis och säker bedömning är bara nonsens. Det mesta blir förlegat förr eller senare och måste bytas ut, det gäller verkligen Trafikverket och uppkörning.
En av alla inspektörer 2025-03-31 05:16 ! Citera #
Att någon som tagit körkort inte sedan vågar köra själv har väl inget med själva systemet att göra?
Det beror mer på personen bakom ratten.

Så som du vill ha det med att körläraren ska göra bedömningen finns redan, via gymnasiet, som har egna förarprövare, blir dock en längre utbildning av aspiranten.

Visst finns det vissa rutter som körs på prov eller i alla fall vissa ställen som är bra att köra på, där det går att mäta vad aspiranten kan. Men, rutter används oftast när man är ny, själv åker jag inga direkta slingor, så ska du hitta hur mina aspiranter får köra blir det mycket Youtube. Och tro mig, även de gånger jag åker en rutt, så händer inte samma saker, trafiken rör sig, det kommer inte en cykel, gående eller mötande bilar på samma ställe. Du kan köra samma vägar 2000 gånger, de är ändå olika saker varje gång.

Bara för man klarar ett körprov, så är man inte fullärd, men på en nivå, där du ska klara dig själv i trafiken.

Ca 30 minuter i trafiken på prov, och ändå är mindre än 50% godkända, tro mig, skulle tiden ökas, så skulle underkända också ökas.

En myt som vi kan ta bort när vi ändå håller på, att man måste titta i speglarna var 3:e till 10:e sekund. Behövs inte alls, man ska titta när det behövs. Viktigare att titta framåt, det är där det händer nya saker!
Gäst 2025-03-31 08:26 ! Citera #
Gäst 2025-03-30
Nu har jag inte åkt med dig men något du kan reflektera över är att det kanske inte bara är hastigheten som är problemet?
Du har kanske noll eller inga säkerhetsmarginaler till bilarna?
Ett exempel är att en del har 1 cm till bilen fram och 3 meter till bilen bak och backar gärna med ganska hög fart.
Då kanske det är bättre med 1meter till bilen fram och 2 meter till bilen bak?
Bara som ett exempel :)
Jag hade ca 40 cm till bilen framför och 2,5 meter till bilen bakom.

Senaste foruminläggen

Rubrik
148
I dag 11:12
1
I dag 06:41
2
I går 19:40

Ladda ner Teoribok 2025 gratis

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken
Tryckt version (569 sidor):
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se
Gratis körkortstest