Start > Körkortsforum > Frågor om stopp, broms och rea…

Frågor om stopp, broms och reaktionssträcka

matilda 2020-10-08 12:47 ! Citera #
Hej,

Jag undrar om det kommer frågor på teoriprovet där man måste stopp, broms och reaktionssträcka? Jag har mitt imorgon och har pluggat ganska mycket men har svårt att komma ihåg formlerna för detta utantill.

/m
hello 2020-10-08 23:33 ! Citera #
Hej ! det kan komma frågor om stopp och bromssträcka, men vanligtvis är det max 1-2 frågor om det, men det beror på helt och hålet hur provet är uppbyggt
Gäst 2020-10-09 18:05 ! Citera #
Det är en enkel formel för broms och en för reaktionssträcka har jag för mig. :lol: 2 saker att komma ihåg alltså. Skriv upp dem på ett papper och titta på innan du går in i provsalen.... du ska ju kunna komma ihåg bra mycket mer än så. Hela boken 8-)
Gäst 2020-10-10 09:56 ! Citera #
Tack för tipset! jag klarade provet igår- var bara en fråga om detta gällande stoppsträcka där formeln ej behövde tillämpas :)
.. 2021-09-07 01:32 ! Citera #
Hej jag har en fråga som jag inte har klart tänk på hur jag ska svara på min teori boken men den lyder:

Reationssträcka 8 meter

Bromssträckan 5 meter

Hur långt blir stoppsträckan om du, under samma förhållande, ökar farten till det tredubbla

Tack :)
AV 2021-09-13 23:10 ! Citera #
Givet 8 + 5 meter stoppsträcka, med tre gånger högre fart får jag stoppsträckan till 65 meter ungefär.

Det saknas information om vilken fart man kör i och vilket väglag, men man kan använda på de enkla beräkningsmetoderna ”baklänges” för att få ut ursprunglig fart som jag får till ca 35 km/h och reaktionstid på 0.8s, ny fart blir alltså 35*3=105 km/h med reaktionstid oförändrad. Orkar inte dubbelkolla så talen är kanske fel, men metoden borde funka.

Jag tror inte att en så krånglig fråga kommer på kunskapsprovet.
Gäst 2021-09-14 08:55 ! Citera #
Du gör det onödigt krångligt. Vid tre gånger så hög hastighet så tredubblas reaktionssträckan medan bromssträckan blir 9 gånger längre. Alltså 8*3+5*9 = 69.
AV 2021-09-15 00:42 ! Citera #
Gäst 2021-09-14
Du gör det onödigt krångligt. Vid tre gånger så hög hastighet så tredubblas reaktionssträckan medan bromssträckan blir 9 gånger längre. Alltså 8*3+5*9 = 69.
Så klart. Tack

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo