Start > Körkortsforum > Kuggade uppkörningen

Kuggade uppkörningen

L 2020-10-06 22:19 ! Citera #
Hej!
Min uppkörning idag blev icke godkänd.
Anledningen var enligt inspektören att jag körde ”aggressivt” och med ”för högt tempo”. Blev lite förvånad då jag själv tyckte att jag körde ganska bra. Det var spöregn och mycket vattenpölar så jag höll runt 20km/h på 40 vägar. Smög fram vid skymda högerregelskorsningar osv. Vad ska jag göra annorlunda till nästa gång? Krypköra genom hela staden?
Gäst 2020-10-06 23:12 ! Citera #
Öva, öva, öva. Att köra aggressivt och med högt tempo behöver inte nödvändigtvis innebära att du kör för fort hela tiden, utan att du saknar samspelet. Vad fick du på protokollet?
Oof 2020-10-06 23:17 ! Citera #
Vet det suger att kuggas, blivit det två gånger själv, har nästa uppkörning om en månad.

Eftersom att jag inte var med i bilen är det svårt att säga vad som stämmer, det är egentligen bara du själv som kan veta och känna efter. En sak är säker att du tjänar mest på att vara ärlig mot dig själv. Men några gissningar som jag kan göra är att du kanske har kört för ryckigt, gjort för snabba svängningar eller körfältsbyten och inte gjort saker på ett ”mjukt sätt”. Kanske du missade någon högerregelskorsning där du inte saktade in tillräckligt för att se, accelererade upp för snabbt, elle åkte snabbt i en cirkulationsplatsen. Dessa är bara gissningar.

Förstår att uppsikten måste varit dåligt och har nog mer med andra saker att göra än just hastigheten. Man kan vara för aggressiv i sitt körandes på många sätt, men är slutligen bara du som kan veta. Ge inte upp iallafall! Det kommer lösa sig för eller senare, men glöm nu inte heller att det finns en anledning till att du liksom jag inte fick kortet när vi körde upp. Bara att lära sig och pricka den nästa gång :)
L 2020-10-06 23:18 ! Citera #
”Grundorsak till underkännandet:
Brister i att:
Förutse och bedöma konsekvenser av olika händelseförlopp

Detta får konsekvenser på:
Din körning visar brister i att
Anpassa placeringen efter de omständigheter som råder
Anpassa hastigheten efter de omständigheter som råder
Identifiera risker i olika trafiksituationer och trafikmiljöer”

Jag hade kontroll i alla situationer. Visst kanske det gick lite snabbt in i en högersväng på landsväg men inte så att jag inte hade kontroll. Det där med att identifiera risker förstår jag inte. Jag hade full koll på alla risker. Vet inte hur han kan veta om jag hade det eller ej.
L 2020-10-06 23:21 ! Citera #
Jag får väl helt enkelt ta det ännu lugnare nästa gång. Våga ta ner hastigheter tidigare osv. Men då blir man väl kuggad på att man kör för långsamt och stör trafiken istället :o
Gäst 2020-10-07 09:40 ! Citera #
L. Skrev:

”Jag hade full koll på alla risker. Vet inte hur han kan veta om jag hade det eller ej.”

Det kan han inte, men du uppvisar ett beteende som visar motsatsen.
Niki 2021-06-24 21:37 ! Citera #
Haha,till skillnad från mig som kuggade på att jag körde för sakta (typ 45 km/h) på smal/krokig väg där sikten var god och hastighetsbegr var 70 samt inte gjorde en omkörning då en bil körde 70 på en 80 väg på ingång till motorväg Foten vill inte gasa

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo