Utfartsregeln?
Tjena!
Undrar om det är högerregeln som gäller direkt här efter du kört in från cirkulationsplaten, och bilarna från parkeringen har utfartsregeln?
Vem ska lämna företräda då?
https://maps.app.goo.gl/mtRLPzcfwmXxC4Z68
Bilarna med utfartsregeln ska lämna företräde då de kör ut från en parkeringsplats till en större väg
Nej, jag skulle nog säga sök ögonkontakt om vem som ska köra först med tanke på om du kom från cirkulationsplatsen och in på vägen där så är det högerregel, bilarna från parkeringen har utfartsregeln att följa, så där krockar det, ha ögonkontakt om vem som ska köra först där.
Bilarna från parkeringen har väjningsplikt mot ALLA bilar på vägen (utfartsregeln) medans bilisten som kommer från cirkulationen endast har väjningsplikt mot bilister på sin högra sida (högerregel.)
Vem av dem har rätt?! Någon som vill ge input?
Vem av dem har rätt?! Någon som vill ge input?
Den som kommer från parkeringen ska vänta på bilen som ska rakt fram.
Varför?
Har inte bilen högerregel när han kör in efter rondellen?
Knäckfrågan: efter rondellen, är jag på en ”väg” eller kommer jag omedelbart in på ett ”parkeringsområde”.
Är jag på en väg = de som ska ut från parkeringsområdet har väjningsplikt enligt utfartsregeln.
Är jag redan inne på parkeringsområdet = högerregeln.
Jag skulle säga att jag direkt efter rondellen redan är inom parkeringsområdet. Utformningen av allt tyder på det. Det finns inget vägnamn, man kommer ingen annanstans än in på parkeringen (ingen genomfartsväg alltså), ”utfarterna” inom området är väldigt flytande och stora, vilket tyder på att man ska betrakta allt som ett sammanhängande område.
Många som säger helt olika angående det, Sveriges trafikregler in a nutshell asså..
Känns dock som en vanlig väg som glider förbi parkeringsområdet.
Första korsningen efter rondellen ser det ut som högerregeln medans den andra längre fram ser mer ut som både högerregel och från parkeringen utfartsregeln, alltså ha ögonkontakt när ni kör förbi där?
Japp, osäkerhet = högre säkerhet, vilket flera trafikplanerare sagt offentligt. Om alla sitter som fågelholkar och kliar sig i huvet, krockar ingen
Efter cirkulationen kommer man in på parkeringsområdet.
Och där gäller högerregeln, samt anpassad hastighet.
Du kan utgå från att det sällan är så tomt som på bilden.
Senaste foruminläggen
Rubrik