Start > Körkortsforum > Kugga uppkörning 2 gånger ( HB…

Kugga uppkörning 2 gånger ( HBG ) dags att byta?

Oof 2020-10-05 14:33 ! Citera #
Kuggade idag andra gången på uppkörning för körkort-B med manuel växlning. Har bara automatre hemma och har därmed inte samma möjlighet att mängdträna som jag hade velat. Trafikskolan tyckte dock att jag varit förberedd båda gångerna, kan medge att jag inte växlar som en kratta, dock tror jag att det påverkar min förmåga att fokusera på omgivningen när jag är stressad. Många kör oftast sämre under uppkörningen och tror detta drabbar min växling och förmåga att fokuset omginvingen.

Både gångerna har jag iallfall åkt på detta = > Din körning visar brister i att: Förutse och bedöma konsekvenser av olika händelseförlopp.... :?

Tilfälle 1: ==================================================================================

Trafiksäkerhet och beteende
Din körning visar brister i att:

Förutse och bedöma konsekvenser av olika händelseförlopp

Trafiksäkerhet och beteende
Din körning visar brister i att:

- Visa god uppmärksamhet
- Samspela med andra trafikanter
- Anpassa placeringen efter de omständigheter som råder
- Anpassa hastigheten efter de omständigheter som råder
- Identifiera risker i olika trafiksituationer och trafikmiljöer

Tilfälle 2: ==================================================================================

Trafiksäkerhet och beteende
Din körning visar brister i att:

- Visa god uppmärksamhet
- Anpassa placeringen efter de omständigheter som råder
- Anpassa hastigheten efter de omständigheter som råder
- Identifiera risker i olika trafiksituationer och trafikmiljöer

Uppvisa en rutinmässig manövrering, fick inte denna på den första

==========================================================================================


Självklart är det mitt beslut, men undrar om någon test att byta från manuell till automatare och följaktligen upplevt det hela gick bättre? :)
Gäst 2020-10-05 14:36 ! Citera #
Ta för automat då?
Att vara redo för manuell uppkörning så måste du kunna växlingen till 100% utan att ens behöva tänka på det, så förmodligen behöver du bara mer mängdträning så att det sitter som en smäck. På uppkörningen är det ju oftast en okänd bil också så det blir nog att tänka på med växlingen där, sen om du inte är helt 100% också då tappar du ju såklart fokus på vägen och planeringen. Allt det där fixas nog med att du kan tänka mindre på växlingen och mer på vägen långt fram och planera bara du tränar lite mer på manuell. Alternativt kör upp för automat.
Gäst 2020-10-05 16:05 ! Citera #
Klarar du av de där sakerna problemfritt när du kör automat? Om du gör det, ska du inte bara boka in jättemånga körlektioner (varje dag i 2-3 veckor) och nöta manuell på körskolan? Visst det kommer kosta pengar, men jag skulle tycka det var värt det.

Alla får ju göra som de vill såklart, men jag skulle verkligen kämpa stenhårt och betala extra pengar för att klara uppkörning på just manuell växellåda.

Lycka till, fortsätt kämpa!

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov