Start > Körkortsforum > Parkeringsruta företräde?

Parkeringsruta företräde?

Gäst 2020-10-03 19:01 ! Citera #
Vi säger t ex.om jag kommer till en parkering och kör in i en parkeringsruta (backar in i rutan så fronten av bilen är längst fram) och sen om jag ska köra ut ifrån rutan, är det högerregel för mig eller utfartsregeln med tanke på att jag backade in bilen istället?

Jag vet att om jag backar ut från rutan har jag väjningsplikt men om man kommer ut med fronten först då?

Tacksam för hjälp!
Gäst 2020-10-04 10:18 ! Citera #
Du har väjningsplikt då du lämnar parkeringsplatsen.
Björn He 2020-12-05 14:48 ! Citera #
Högerregeln gäller EJ vid utfart från parkeringsplats. Vid utfart på körbana har i regel förare på väg ut på körbanan väjningsplikt mot all trafik som redan färdas på körbanan. Den så kallade utfartsregeln gäller, utöver vid parkeringsplats, även vid utfart från tankstation bland annat.
Gäst 2020-12-06 13:45 ! Citera #
Om du har väjningsplikt när du kör ut från en parkeringruta (vilket är rätt naturligt), varför skulle det göra någon skillnad om du backar eller kör ut ? :|
Henke 2021-01-27 01:24 ! Citera #
Det finns en specifik regel som gör att backande fordon nästan alltid har väjningsplikt. Om du googlar på det så hittar du de direkt ;)

Men jag är också nyfiken på om regeln förändras när man kör ut istället för att backa ut från en P-ruta på T. Ex IKEA:s parkering. För när jag är ute ur min ruta så är bilen fortfarande på ett parkeringsområde där högerregeln gäller. Så tekniskt sätt så borde bilar från vänster stanna för mig när jag kör ut från rutan?

Den terion som går emot detta skulle då vara att Utfartsregeln gäller när man kör ut från en ruta.

Jag skickade ett meddelande till trafikverket och hoppas på svar snart :)
Gäst 2021-01-27 20:30 ! Citera #
Du har väjningsplikt från din parkeringsruta...du lämnar din parkering.

Kör du ut och krockar och hävdar högerregeln...well good luck säger jag.

För samma sak på en väg där du är parkerad och ska köra så har du väjningsplikt..
Henke 2021-04-03 02:09 ! Citera #
”För samma sak på en väg där du är parkerad och ska köra så har du väjningsplikt..”

Men det är ju inte samma sak? Då kör du ju faktiskt ut från en parkering till en väg, och då gäller såklart utfartsregeln. Men det gör du inte på tex IKEA då hela området räknas som ett ”parkeringsområde”. Det är mycket möjligt att den som kommer från en ruta har väjningsplikt, men tror inte det har någon relevans till just det du nämnde

Här är de trafikregler som skulle vara relevant för just detta

Jag tolkar detta som att ingen har mer eller mindre företräde i just denna suitvation. Men att en bil som är stillastående ska inte hindra en bil som redan kör genom att köra ut framför då detta är farligt och onödigt.

43 § En förare får starta från vägkanten, byta körfält eller på annat sätt ändra fordonets placering i sidled endast om det kan ske utan fara eller onödigt hinder för andra vägtrafikanter.
Detsamma gäller när en förare stannar eller hastigt minskar farten.

En förare som uppmärksammar att någon annan förare avser att köra in i det körfält han eller hon färdas i skall anpassa hastigheten så att inkörningen underlättas.

1 § För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna. Trafikanten skall visa särskild hänsyn mot barn, äldre, skolpatruller och personer som det framgår har ett funktionshinder eller en sjukdom som är till hinder för dem i trafiken.

En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
93
I går 22:20
6
2024-03-27 21:48
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest