Start > Körkortsforum > Uppkörning i Farsta

Uppkörning i Farsta

Klara 2020-09-30 16:00 ! Citera #
Hej!

Jag tänkte berätta om min uppkörning i Farsta från idag 30/9-2020

Jag klarade teoriprovet igår i Stockholm, jag gjorde ”steg för steg” på körkortsguiden, samt tester på Elevcentralen. Ta reda på lite om släpvagnar då jag fick flera frågor om vad olika delar gjorde som jag inte visste.

Jag hade uppkörning 07:25, och var väldigt nervös! Men det förstår dem och min inspektör, en äldre man som jobbat med det här i många år försökte lugna ner mig. Jag fick köra upp i en Volvo V60, manuell med dieselmotor. Det var lite annorlunda från vad jag var van med och bilen rullade mycket längre när man släppt gasen med den här än vad jag är van vid. Jag fick börja med säkerhetskontroll, vindrutetorkarna, skönt och enkelt. Fick köra ut från parkeringen, och sedan höger, höger, vänster, ut på motorvägen, väg 73, mot Nynäshamn! Här sa han åt mig att planera min körning då vi skulle åka på motorvägen ett tag, ja låg i högerfil i 80 bakom en lastbil, och hade inget problem med det men han sa sedan åt mig igen och då förstod jag att han ville att jag skulle köra om, det beslutet hade jag inte tagit under en övningskörning. Så jag körde om och sedan tillbaka i högerfilen. Jag körde av mot Norby, och fick efter 1-2 rondeller stanna och starta vid vägkant, och skulle sedan vända. Vi stod stilla ett tag vid kanten och då tänkte jag att han tyckte att jag var så dålig att vi skulle slösa lite tid här. Backade runt ett hörn och sedan tillbaka en annan väg via några andra rondeller, och tillbaka på motorvägen mot Stockholm. Här klagade inspektören på att jag följde trafikrytmen dåligt och inte hade något flyt, men jag tyckte inte likadant. Han tyckte jag skulle ligga längre i mittenfil vid omkörning och att jag gick tillbaka till högerfil för tidigt, men det är inte vad jag lärt mig. Trodde att jag skulle bli kuggad. Körde av vid Farsta, och råkade sedan ligga i vänsterfilen, ville byta till höger men det var så mycket bilar där att jag struntade i det och då sa han till mig och stressade mig till att byta. Fick sedan svänga av mot Larsboda och tillbaka till körskolan. Trodde att jag skulle vara underkänd då det kändes som han klagade hela resan. Men sen sa han att jag var godkänd! Så konstigt då jag absolut inte trodde det!
Fick en hyfsat enkel rutt, med inte så svåra moment, inte så trafikerade rondeller och motorvägen i Farsta är bred, rak, och inte så farlig. Lätt att köra. Hade kört i farsta tre gånger innan men mest cirkulerat runt Länna osv. Skönt att jag slapp parkering tycker jag då jag haft lite problem med det!.

Stort Lycka till, till er som har uppkörning snart!
Gäst 2020-09-30 21:41 ! Citera #
Grattis!

Hur svängde du av till Norby? Är det innan länna?
sandra 2020-10-01 11:27 ! Citera #
Jag körde också upp i farsta i måndags 28/9 och klarade det så tänkte att jag också kan beskriva min uppkörning här :)

Jag var supernervös, näst in till skakade... gick ner till bilen och gick fram till en V60 disel automat. Han visar hur man ställer in sätet och jag får sätta mig. Min första tanke var ”VAD FAN ÄR DET HÄR FÖR RYMDSKEPP?!” .... Bilen var så moderna och jag kunde inte förstå hur jag skulle starta bilen ens, så jag fick fråga men det var tydligen inga problem. Efter detta fick jag vindrutetorkarna som säkerhetskontroll. Blir sedan ombedd att köra ut från parkeringen, min nervositet gör att jag backar ut åt fel håll... Får panik och frågar ”vad ska jag göra nu?!” han svarar med ”Vrid ratten” hahaha.

Vi kommer iaf ut på vägen, jag tar höger och sedan ut på motorvägen mot nynäshamn, han ber mig svänga av mot huddinge efter detta så jag ligger kvar i högerfilen och kör i 80 bakom en lastbil. Svänger av och han säger ”fortsätt mot huddinge”. Tredje avfarten i första rondellen och sedan rakt fram i andra, ut på landsvägen och han ber mig efter några kilometer att svänga höger, på grusvägen där får jag göra en hård inbromsning i 50 och sedan vända i korsningen. Tillbaka ut på landsvägen men köra tillbaka mot stockholm, där ska jag göra en väntersväng och kommer in i ett industriområde (40 km/h här) Dock hade jag blivit ”varnad” av min körlärare att många blir underkända här då dem anser att man ska köra 10 km/h här pga dålig sikt och högerregeln så jag körde 10 km/h. Fick sedan köra tillbaka och parkera hur jag ville på trafikverket.
Lisa 2020-11-13 08:43 ! Citera #
Körde upp i Farsta idag och blev tyvärr kuggad. Hade en super trevlig man som var hur förstående som helst och gav mig massa chanser att fixa ett misstag, vilket var påfart till motorväg men jag fixade det inte. Körde höger från Trafikverket, mot Norrby, backade runt hörn där och sedan ut på motorväg. Där körde vi av och på typ 4 gånger så jag fattade ju att jag måste ha gjort nåt fel men det var inte förrän slutet han berättade att jag måste titta mycket mer runt omkring mig och verkligen fundera på vart bilarna är och ska ta vägen! Får väl försöka hitta en ledig tid igen men lär bli svårt innan mitt kunskapsprov går ut :(

Senaste foruminläggen

Rubrik
7
I dag 06:31
10
I dag 00:37
1
I går 19:26
2
I går 14:09
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor