Start > Körkortsforum > Frågor angående körfält och mo…

Frågor angående körfält och motorväg

Gäst 2020-09-26 18:45 ! Citera #
Här kommer några frågor jag har undrat över ett tag:

1. Titta på bilden: https://www.google.se/maps/@59.2001181,17.6591588,3a,75y,297.12h,95.85t/data=!3m6!1e1!3m4!1svM4H_CfMC3dcQGMe7tjfXg!2e0!7i16384!8i8192
Vi säger att vi ska åka mot centrum. Efter ungefär 50m läggs ett till körfält till höger som ni kan se här https://www.google.se/maps/@59.2006904,17.657657,3a,75y,308.81h,77.25t/data=!3m6!1e1!3m4!1seSAZdxi7qC9hD8RKr-l7vg!2e0!7i16384!8i8192
Dock försvinner det högra körfältet längre fram i den här bilden https://www.google.se/maps/@59.2034796,17.6467144,3a,75y,245.7h,77.7t/data=!3m6!1e1!3m4!1siWxwwck9afIDOoxgKg-huw!2e0!7i16384!8i8192
Ska man byta till högra körfältet och sedan tillbaka när det körfältet försvinner? Det känns om onödigt många byten men när jag håller mig på vänstra är det många som kör om mig på höger sida.

2. OM det är en motorväg på 80km/h och alla kör minst 90, hur ska man förhålla sig med trafiken för att undvika trafikfara? Man ska ju trotts allt följa trafikrytmen samtidigt som man inte överstiger hastigheten.

3. När man kör på en 90 motorväg får man inte köra om på höger sida. Men om de i vänstra körfältet skulle köra långsammare och jag (på högra fältet) håller mig till 90 kommer jag köra förbi de. Är detta tillåtet?
Gäst 2020-09-27 20:56 ! Citera #
1. Ligg kvar till vänster. Det är 60km/h i hastighetsbegränsning och två körfält, då får du välja det körfält som passar ditt färdmål bäst, samtidigt som det inte finns någon begränsning för andra att köra om på höger sida.

2. Du ska köra i hålla den hastighet som är tillåten.

3. Ja, alltså du kan ju knappast bromsa ner till 80km/h så att det nu finns två fordon som blockerar möjligheten att köra 90 helt och hållet.
CW 2020-09-28 12:54 ! Citera #
Hej. Din fråga 3 angående omkörning på högersida på en väg som är 90.

Du får INTE köra om på höger sida på vägar som har en begränsning på 80 eller mer. Undantaget är om körfälten går åt olika mål, eller om det är tät köbildning.
Du ska helt enkelt placera dig bakom det fordonet som ligger i vänster körfält och varför inte blinka lite med helljuset så kanske hen flyttar sig. Annars, ligg bara kvar bakom, (håll avstånd så klart!) till slut kommer nog hen att gå tillbaka till höger fält.
Gäst 2020-09-28 19:08 ! Citera #
Håller inte med CW. Man ska följa regler i så hög grad man kan, men det finns trots allt situationer där man inte bör göra det. Det står ju till och med i korkörtsboken att en förare som bara tänker regler inte heller är särskilt välfungerande.

Helt ärligt, vad är bäst i detta fall?:
1. Köra ett körfältsbyte (som i sig utgör en risk), så att även du nu ligger i fel körfält, för att sedan blinka med helljusen och riskera att andra stressas, där du sedermera antingen kommer hålla ett för kort säkerhetsavstånd till följd av att du vill göra din avsikt tydlig, eller ett säkert avstånd på bekostnad av att ha klar intention.
2. Ligga kvar i 90km/h och acceptera att en omkörning kommer att ske helt normalt, fast på höger sida till följd av att en annan trafikant håller onödigt låg hastighet i fel fil.

Jag tycker att svaret är alternativ två, helt solklart dessutom. Jag kan inte tänka mig att någon aktiv förare skulle göra något annat - det är överlägset mycket bättre för trafikflödet, och måste dessutom anses som säkrare. Jag kan faktiskt heller inte se att du skulle bli underkänd för något sådant, tvärtom skulle jag tycka att det visar på gott omdöme och att du är trygg med att kunna bortse från en regel när den är uppenbart olämplig att följa.
Björn He 2020-11-11 21:51 ! Citera #
Att de flesta andra förare kör på sätt som inte följer regler, som exempelvis kör om till höger och kör i högre hastighet än den hastighetsbegränsning som gäller, innebär inte att man själv skall göra det, för om man själv gör det så följer man ju inte själv regler, och att köra på ett sätt som inte följer regler är ABSOLUT INTE okej (oavsett hur ofta det händer att andra förare gör så).

Det är lätt att tro att det är ”fri hastighet” i körfältet till vänster, men det är det inte. Sen är det absolut inte tillåtet att köra om fordon i vänster körfält på höger sida, utom i vissa undantagsfall då det ej är krav att köra i körfältet till höger. Att köra om på båda sidorna på en väg med flera körfält för trafik i samma färdriktning är tillåtet om vägens hastighetsbegränsning är högst 70 km/tim, men om den däremot är högre än 70 km/tim så är det endast tillåtet
1)vid tät köbildning
2)i anslutning till en korsning (efter en skylt som upplyser om en kommande avfart) eller
3)när körfälten leder till olika destinationer
Björn He 2020-11-15 21:19 ! Citera #
Huvudskälet till att omkörning måste ske till vänster även på en väg med flera körfält för trafik i samma färdriktning är väl att det anses riskfyllt att köra om ett annat fordon (i körfältet till vänster) på högersidan, med tanke på att den s.k. dolda vinkeln är mycket större på sidan närmast vägkanten. I Tyskland är det jättesträngt förbjudet att köra om något annat fordon på sidan närmast vägkanten, men det verkar inte vara lika strängt i Sverige.

I Sverige är det dock tillåtet att köra om (fordon i vänster körfält) på höger sida om vägens hastighetsbegränsning är max 70 km/tim. Om den däremot är högre än 70 km/tim så är ”omkörning till höger” endast tillåtet vid tät köbildning i alla körfält, i anslutning till en korsning (efter en vägvisare som upplyser om en kommande korsning eller avfart) eller när körfälten leder till olika destinationer.

En gammal universitetskamrat berättade för mig på nån lektion att han klarade uppkörningen på tredje försöket bl.a. på grund av bara ett enda ”lindrigt” misstag på första försöket, nämligen att när han körde på den trefältiga 110-sträckan (som numera har fått sänkt hastighet till 100 km/tim) på Nynäsvägen mellan Trångsund och Handen så var det nån ”sölig” bilist som körde i bara 80 km/tim i mittersta körfältet, och han som körde 110 km/tim blev kuggad BARA för att han körde om denna nämnda bilist i det högra körfältet (trots att omkörning till höger inte är tillåten på vägar med hastighetsbegränsning över 70 km/tim), istället för att flytta sig ut till det vänstra körfältet för att köra om där.

Jag har själv kört mycket på Nynäsvägen och har själv upplevt att många bilister där håller sig i mittkörfältet utan att köra 110 km/tim, istället för att hålla sig i det högra körfältet trots skyldigheten att hålla sig i körfältet beläget längst till höger sålänge man inte kör om långsammare trafik. Lyckligtvis har jag inte själv kört om någon till höger för jag har lyckats undvika omkörning på fel sida bara genom att hålla mig i vänster körfält tills jag passerat alla ”sölfockar” som kör långsammare än 110 i mittkörfältet INNAN jag återvänder till höger körfält. Jag vet inte om det är liknande trafiksituation där på Nynäsvägens trefältiga sträcka nu när den fått sin hastighetsbegränsning sänkt från 110 till 100 km/tim.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov