Start > Körkortsforum > Avsökning

Avsökning

Harlem 2010-05-15 18:26 ! Citera #
Hur tränar man på avsökning/planering av körning?
Gäst 2010-05-15 19:20 ! Citera #
Genom att köra mycket skulle jag säga. Ju mer man kör desto lättare blir det att planera sin körning.

Och när man kör försöka hålla utkik efter sånt som rör sig. Sånt som står stilla behöver man inte ägna lika mycket uppmärksamhet.

Försöka och planera och se efter vad som händer längre fram längs vägen. Tex. om du ser ett rödljus, sakna ner växla tex. till 2 an och kör sakta fram mot trafikljuset. Om du har tur slår det om till grönt innan du behöver stanna.

Planera vilken fil du ska vara i, innan du svänger så slipper du onödiga körfältsbyten.

När man kör i stan och närmar sig en 30-skylt är det ingen idé att snabba sig och växla upp till 4an för att 50 meter längre fram växla ner till 3an igen osv. Du ska visa att du har koll på vad som händer längre fram helt enkelt!

MVH R-M
Harlem 2010-05-17 17:17 ! Citera #
Tack så mycket för svaret! I min trafikskola vill dom att t.ex. om jag är på 4:ans växel sakta ner och lägga i 2:an växel dom har inte lärt mig att växlaner bromsa vet inte om de kallas motorbromsa.
Johnny 2010-05-25 16:34 ! Citera #
När du står vid korsningar, kommer in på ny väg, står vid trafikljuset kan du redan då kolla vad som finns på den gata du ska svänga in på, vad är det för gata? Vad finns det för skyltar som står? Finns det bussfil? Gående, cyklister o.s.v. Titta långt fram när du kör och var uppmärksam på hur andra bilar agerar, finns det hinder längre fram?
Gäst 2010-06-17 20:23 ! Citera #
Hej

Köra mycket! :)

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
5
I dag 22:51
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest